Huvudmeny

Snart historia

Startat av Fredrik Gelin, 28 september 2023, 22:10:31 PM

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Fredrik Gelin

I december upphör "trängsellinjerna" 151, 153, 743 och 745 i Stockholm att trafikeras vilket innebär att det blir betydligt färre förortsbussar som trafikerar Fridhemsplan.
Hållplatsområdet på Drottningholmsvägen blir dock inte utan trafik.

Flygbussarna och linje 726 blir kvar i samma lägen vad jag förstår och 405 får ju Fridhemsplan som ny start/sluthållplats och kommer därför gissningsvis också att hamna där då det är ganska mycket trafik på hållplatserna utanför Åhléns redan som det är.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Peter Rost

Och Ett antal övertaliga bussar i Botkyrka/Eriksberg får man förmoda.

//Peter

Nico

Frågan är om det blir så mycket övertaligt? Keolis har ju en del andra vagnar som lever på lånad tid så detta ger ju möjlighet till vissa rockader samt utskrotning av somligt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Peter Rost

Det har du förvisso rätt i.

Är inte helt uppdaterad - Men är planen att Nobina tar över trafiken Nacka/Värmdö, Huddinge/Botkyrka och Söderort (E19) i augusti nästa år?

homer


Fredrik Gelin

Som homer skriver lär det inte bli till augusti nästa år.
Det kommer att bli när det är möjligt och inte nödvändigtvis i anslutning till ett tidtabellsskifte.

Troligen vill Trafikförvaltningen att Nobina tar över så fort som möjligt, men det skall fixas både bussar och inte minst infrastruktur för depåladdning som inte finns i dagsläget vilket gör att det lär ta ett tag till innan det blir entreprenörsbyte.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


B8RLE

Citat från: Nico skrivet 29 september 2023, 00:37:42 AMFrågan är om det blir så mycket övertaligt? Keolis har ju en del andra vagnar som lever på lånad tid så detta ger ju möjlighet till vissa rockader samt utskrotning av somligt.
Dessutom så har Keolis Citywide-ledvagnar i Eriksberg samma standard som Nacka/Värmdös B9S-vagnar vilka kommer ju då att slås ut om det blir övertaligt med vagnar kvar ifrån Eriksberg.
/B8RLE
Skolelev med intresse för bussar. Kan hela SL-trafiken utantill!

Samuel KVR

Citat från: Peter Rost skrivet 29 september 2023, 05:35:47 AMDet har du förvisso rätt i.

Är inte helt uppdaterad - Men är planen att Nobina tar över trafiken Nacka/Värmdö, Huddinge/Botkyrka och Söderort (E19) i augusti nästa år?

Trafikstarten blir precis i början av 2025, men det blir två olika starter: för Nacka/Värmdö blir det den 9:e februari 2025 och för Huddinge/Botkyrka/Söderort blir det den 19:e januari 2025.

elliot

Citat från: B8RLE skrivet 22 oktober 2023, 10:55:56 AMDessutom så har Keolis Citywide-ledvagnar i Eriksberg samma standard som Nacka/Värmdös B9S-vagnar vilka kommer ju då att slås ut om det blir övertaligt med vagnar kvar ifrån Eriksberg.

De skulle passa ute på Värmdö