Transdev Sveriges framtid

Startat av Citywidemannen i Finland, 26 oktober 2023, 04:14:08 AM

0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

Citywidemannen i Finland

Hej, har börjat funderat på Transdevs framtid i Sverige att hur länge Transdev ännu kommer att påverka på den svenska bussmarknaden. Transdev hade ju i tiderna verksamhet även i Norge, Danmark samt här i Finland, och i dom 2 först nämnda så sålde Transdev sin verksamhet till andra bussbolag genom företagsaffärer, och här i Finland upphörde igen verksamheten vid slutet av 2010-talet, då de förlorade alla avtal till konkurenterna, och nedförsbacken för Transdev Finland började faktiskt redan år 2015, då företaget förlorade en stor del av deras trafik, och slutade helt och hållet att delta i nya avtal. Har själv förstått att moderbolaget i Frankrike helt enkelt ville dra sig från den finska marknaden, och därför undrar jag lite varför igen i Sverige vill Transdev fortfarande påverka även om verksamheten redan har upphört i övriga nordiska länder, och har även fått flera nya avtal på den svenska marknaden även under de senaste tiderna. Själv är jag redan berädd på att Transdev någon dag inom en snar framtid säljer sin svenska verksamhet till typ Keolis eller Nobina genom en företagsaffär på samma sätt som de gjorde på den norska och danska marknaden. Eller vad tror ni svenskar om Transdev Sveriges framtid? hur länge tror ni att Transdev ännu kommer att ha verksamhet på den svenska marknaden?

Ersa

Jodå, Transdev har rätt nyvunna kontrakt i hela norra Stockholms län, som sträcker sig något decennium framåt i tiden. Där har man tågtrafiken på Roslagsbanan, samt busstrafiken i Märsta, Norrtälje samt Täby med grannkommuner, kallat "Norrort". Samlingsnamnet för alla dessa kontrakt är "Stockholm Nord".

Gano

Samtidigt har Transdev även stor trafik i Göteborg, både i form av stadstrafik och expresstrafik (X1-X4), likaså i Östergötland, Mellansverige och i Skåne. I Skåne har man dock tappat mycket under de senaste åren, Österlen + tillhörande SkåneExpresser, Kristianstad (stad + region), Malmö Arlöv (stad) och Lund Väst (region). Det "enda" man har kvar idag i Skåne är Eslöv (stad + region), SkåneExpressen 1 + 2 och pendeltrafiken Malmö - Lund, samt Öresundstågstrafiken.

S Svensson

Transdev tog ju över verksamhet i Frankrike från Veolia. I Sverige tog Transdev över de svenska AB- som sysslade med trafik. I min hemort fanns Veolia kvar ganska länge eftersom de hade skrothandel samt i Borås underhåll på sjukhusen.
Från början avsågs verksamheten säljas av (NJT) till andra företag. Men man ändrade sig och låter verksamheterna hos Transdev bli kvar hos Transdev.
Det är mycket svårt att bedöma ekonomisk verksamhet. Jfr SAAB automobil. Multinationella företag kan flytta verksamhet och ekonomiska medel till andra länder.
Det är mycket möjligt att sälja av Transdev dotterbolag i Sverige. Men till vem då ? Vi har ju sett en annan trend. Mindre bolag säljs till större aktörer. Exempel Connect Bus Sandarna och Flexbuss.
Minns att ett antal politiker ville ha konkurrens i början av 1980-talet. På den tiden var det en form av monopol (beroende på tillstånd) senare när tillståndsplikt släpptes oligopol (fåtals verksamhet,jfr "knäckt" efterfrågekurva). Eftersom trafikavtal är tecknade för Transdev måste det ses i dessa avtal vad som händer om man skall överlåta verksamhet. Detta är något som diskuteras med andra verksamheter, t ex skolor. Slutsats blir att vi får avvakta och se. Skulle det bli en djup ekonomisk kris kanske företag kan säljas till en eller flera kommuner som kanske vill minska sin trafik.  Vad tror Ni andra om det hela ?

Knallhatt

Verksamheten i Sverige, samt i en del andra länder, låg länge kvar under namnet Veolia Transport även efter att Transdev bildades. Orsaken var att man man ville sälja de delar som låg kvar under namnet Veolia Transport då dom inte gick bra ekonomiskt.

Under processen förbättrades ekonomin i svenska delen och man valde centralt att inte sälja det svenska bolaget och det var då man även här bytte namn till Transdev.

Så länge man går bra ekonomiskt så torde intresset att sälja inte vara stort.

homer

Franska staten äger 66% av Transdev och 70% av Keolis, man kan ju spontant tycka det är märkligt att dessa bolag konkurrerar med varandra...