SLs busslinjekartor

Startat av toddetoddelito, 30 september 2020, 11:12:18 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

toddetoddelito

Osäker på om det här är rätt plats på forumet, men är det någon som vet något om de "stiliserade" busslinjekartorna (som förr fanns på första innersidan i de tryckta tidtabellerna)? Numer verkar bara de geografiska kartorna finnas kvar på hemsidan.

Ersa

De där stiliserade kartorna blev ju rätt utskrattade och illa omtyckta, så det var knappast märkligt att de fasades ut.

B10M

Håller med Ersa. Enda syftet med de kartorna var att visa just de linjer som fanns i respektive tidtabellshäfte, och tidtabellshäftena finns ju inte längre. Vill man ändå se kartorna kan man gå in på https://web.archive.org/web/20190813132144/https://sl.se/sv/info/kartor/busslinjekartor/ för att se kartorna för 2019, vill man se kartorna för 2020 kan man klicka på någon av kartorna och därefter klicka på senaste uppdateringen.

VincentJkpg

Citat från: B10M skrivet 30 september 2020, 13:53:54 PM
Enda syftet med de kartorna var att visa just de linjer som fanns i respektive tidtabellshäfte

Tur det, för det är inte mycket annan information de förmedlar  ;D

Niclas Wennerlid

Busslinjekartorna är borttagna och det finns inga tankar på att återuppta dessa verken i tryckt eller digital form.
Jag såg till att länkarna som hängde kvar på sl.se togs bort igår.

// Niclas

toddetoddelito

Okej, tack för svar.
Kan ändå inte låta bli att sakna dessa en del, men mest av nostalgiska skäl då de är en stor del av min barndom (som barn i det tidiga 2000-talet). Förstår dock att de försvann, den lilla funktion som de fyllde försvann ju i och med att man slutade trycka (och dela ut) tidtabellhäften. Då är det ju vettigt att lägga resurser på andra saker än detta.

homer

SL borde i mitt tycke utveckla nya busslinjekartor liknande de för tågen, som det är nu finns inte ens stomlinjerna samlade på nån karta

Ersa

De rätt små tidtabellerna som fanns under 90-talet och första halvan av 00-talet hade ju riktiga geografiska kartor, lätta att förstå. Dock var de helt i svartvitt, vilket var lite synd, då färger , åtminstone på kartan, hade kunnat förtydliga en hel del.
De långa tidtabellerna med de där stiliserade kartorna kom väl mot slutet av 00-talet om jag minns rätt, och de blev rätt impopulära även för sitt långa format.

Angående nya kartor tycker jag inte att stomlinjerna bör prioriteras på dem, till nackdel för de vanliga röda linjerna. Snarare känns det som att hela stomlinjeidén, åtminstone utanför stan, i princip spelat ut sin roll. Folk utanför stan skakar numera mest på huvudet åt hela konceptet med blåa bussar på vissa "högstatuslinjer".

igel

Inte en dag förtidigt att denna grafiska mardröm har försvunnit, förvisso saknad av somliga.

Föregångaren i A6 format är däremot saknad. Tillräckligt liten för att faktiskt kunna förvaras i en jackficka. Tryckt på rätt ledd så att den kan läsas som en bok.
 
Och själva tabellen var av avsevärt högre grafisk standard. Avgångssökning kolumnvis, vilket är betydligt enklare för ögonen än radvis. Att avstå från att skriva ut alla timtal utan bara den första, och på så sätt underlätta var man ska söka. Man kostade även på att använda de grafiska symbolerna för (J) och (T) och inte bara dessa fåniga parenteser.
 
Kartan var lättläst trots en färg, man kunde faktiskt använda den för att se vilken linje man kunde ta till en plats om man något så när kände till området. den nya räknar ju bara upp vilka linjer som finns och inte var de går.




Jag hoppas inte att det kommer en tunnelbanekarta för busslinjerna, då det inte fungerar. Den mesta spårbundna trafiken går mellan noder, medans busstrafiken inte gör det. En karta med endast noder fungerar inte om inte trafiken endast går mellan noder.
   
Visst man kan hävda att Norrtäljebussen har mer av nodstruktur än Österskärslinjen. Så Norrtäljebussen (676) och BRT:n (175) är nog de ända stombussarna som kommer i närheten av att platsa på en nodkarta. 

homer

Västtrafik har en helt ok karta för sina expressbussar
https://www.vasttrafik.se/globalassets/media/kartor/linjenatskartor/expressbussar/436580_expressbuss-vasttagen_a3.pdf

något liknande borde SL ha, den nu samlade spårtrafikkartan skulle kunna kompletteras med en karta för blåa linjerna alternativt att blåa linjerna lades in på spårtrafikkartan, det är lite löjligt att nockybybanan finns med men inte 676, 670, 474 etc... som är tunga linjer till kranskommunerna

Nico

Det här blir lite OT, men ämnet SL och kartor är alltid lite spännande.

Titta även på en del av de ändrade terminalkartorna som kom nu i samband med SL:s nya design. De är gjorde för att man ska kunna orientera sig utifrån en viss plats inne på respektive terminal. Primärt då inifrån en vänthall eller liknande.

Ser man dem däremot på nätet blir man istället nästan sjösjuk då söder kan ligga högst upp, norr åt höger osv. Lägger med två smakprov så kan ni ju titta och jämföra med hur de såg ut innan...

https://mitt.sl.se/ficktid/karta/vinter/Fridhemsplan_term.pdf

https://mitt.sl.se/ficktid/karta/vinter/Tekniska_Hogskolan_term.pdf
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Knut

#11
Disse er av de bedre jeg har sett rundt om i verden.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

4041434548

Jag tyckte väldigt mycket om kartorna över innerstan och Lidingö som användes av Keolis och landstinget inför omläggningen av linjenätet 2015. Färgkodade linjer som visar den faktiska geografiska sträckan. Mig veterligen användes dom inte i någon särskilt stor utsträckning, och fasades ut rätt så snabbt. Tyvärr!

https://www.sll.se/globalassets/2.-kollektivtrafik/keolis_city.pdf

Maven

Ja, mycket snygga och tydliga och kartor med detta utseende vore guld värt för alla områden och län, inte bara SL.
Men förmodligen var det något som Keolis tog fram själva, som inte följde SL's designprogram?