Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: 737 skrivet 16 juli 2009, 08:17:28 AM

Titel: Dyrt med buss?
Skrivet av: 737 skrivet 16 juli 2009, 08:17:28 AM
Hej,

Jag kollade precis på nätet vad det skulle kosta att åka från Skåne till Stockholm. Jag kollade lite olika, flyg, buss och tåg. Det visade sig att det för den gruppen jag kollade för skulle kosta lika mycket att åka med Swebus Express som med SAS. Konstigt.

Borde inte buss vara det billigaste sättet att resa? Kapitalkostnaden för bussar är låga, bussförarlöner är låga men det tar tid.

Ett flygplan med ca 100 passagerare Malmö-Stockholm kostar 1 h i kapital och 5 h i ombordlöner. En buss samma passagerare, samma sträcka kostar 8 h i kapital och 16 h ombordlöner. Nog är ett flygplan mer än 8 ggr så dyrt som en buss. Men personalkostnaden där nog dyrare på bussen.

Bränslekostnaden på ett flygplan är, säg ca 20000. På de två bussarna åtgår diesel för drygt 4500.

Kostnaden för infrastruktur är säkert dyrare för flygplanet än för bussarna.


Jag får inte ihop det...
Titel: SV: Dyrt med buss?
Skrivet av: Wetjo skrivet 16 juli 2009, 08:55:15 AM
Hur ställde du frågan?
Alla företag (Flygbolag, SJ och Sweex) "rattar" ju sina avgångar.
Populära avgångar blir dyrar än de mindre populära.
Får du samma svar om du frågar idag?
Titel: SV: Dyrt med buss?
Skrivet av: 737 skrivet 16 juli 2009, 09:27:13 AM
Det jag tror är problemet är åldersreglerna. Gruppen var ganska stor med ganska många stora barn i förhållande till antal vuxna.
Titel: SV: Dyrt med buss?
Skrivet av: Wetjo skrivet 16 juli 2009, 10:16:39 AM
Om du abonnerar en buss Malmö - Stockholm. Jag har räknat med 60 mil x 2.
Kostar 18000 - 28000 beroende på hur bussbolaget tar betalt.
Jag har räknat med resa t/r och en dag i Sthlm.
Dela sedan med 50 platser...

Flyget kan dela sina platser med 140 och tåget delar med 500 eller så...
Bussförarskrået har klart lägst löner jämfört med lokförare och piloter osv.
Titel: SV: Dyrt med buss?
Skrivet av: Omnilasse skrivet 16 juli 2009, 10:56:06 AM
Skillnaden skulle jag vilja säga ligger i att flyget (förutom kanske på detta forum) är så pass mycket mer konkurrenskraftigt alternativ. Det är helt sant att en flygresa kostar betydlig mer per passagerare (inte minst avgifterna till flygplatserna). För att nå breakeven på en flygbiljett måste den kosta cirka 375 kronor, medan en bussbiljett skulle behöva kosta ungefär 75 kronor för att täcka kostnaderna (beräknat på full buss respektive plan). Grejen är dock att flygbolaget kan slänga ut ett antal biljetter för under 400 kronor för att de vet att de tar dessa passagerare från tågtrafiken och inte minst bussbolagen. Det gör alltså att de kan ha betydligt större prisspann på sin produkt (de vet att det alltid finns affärsresenärer och andra som måste ha en plats på planet och gärna betalar 1500 för en biljett).  För bussbolagen är situationen en annan, dels kan de inte räkna med fulla bussar annat än på de mest populära turerna på sommaren och kring helgerna, men framförallt kan de inte sno några passagerare från något annat alternativ genom att sänka priset ytterligare (annat än från konkurrenade bussbolag förstås), samtidigt då som de är pressade uppåt mot att ha för höga priser (just för att flyget eller tåget blir billigare och de flesta föredrar det framför att åka buss). Det är ju ingen som skulle sätta sig i en buss för 1500 kronor resan på sträckan. Räknar man ut en rimlig vinst, och en beläggning på expressbussarna på cirka 35% i genomsnitt ger det ett pris på 250 kronor. Därtill skall rabatter och annat kompenseras (har ju inte tagit upp alla overheadkostnader som ju inte blir så väldigt mycket per biljett men som ändå inte helt kan underskattas) och vi hamnar på ungefär 300 kronor per biljett. Det är väl också omkring det som Swebus ligger i genomsnitt, sedan att man passar på att ta ut lite mer när det är närmast fullbelagt tycker jag väl är rätt rimligt. De priskänsliga har ju alltid möjlighet att boka en biljett i god tid ofta till ett rimligt pris. Till detta skall väl också läggas att priserna på flyget är osunt låga och att flygbolagen går med brakförlust. 
 
Titel: SV: Dyrt med buss?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 17 juli 2009, 22:56:10 PM
Citat från: Omnilasse skrivet 16 juli 2009, 10:56:06 AM
Skillnaden skulle jag vilja säga ligger i att flyget (förutom kanske på detta forum) är så pass mycket mer konkurrenskraftigt alternativ. Det är helt sant att en flygresa kostar betydlig mer per passagerare (inte minst avgifterna till flygplatserna). För att nå breakeven på en flygbiljett måste den kosta cirka 375 kronor, medan en bussbiljett skulle behöva kosta ungefär 75 kronor för att täcka kostnaderna (beräknat på full buss respektive plan). Grejen är dock att flygbolaget kan slänga ut ett antal biljetter för under 400 kronor för att de vet att de tar dessa passagerare från tågtrafiken och inte minst bussbolagen. Det gör alltså att de kan ha betydligt större prisspann på sin produkt (de vet att det alltid finns affärsresenärer och andra som måste ha en plats på planet och gärna betalar 1500 för en biljett).  För bussbolagen är situationen en annan, dels kan de inte räkna med fulla bussar annat än på de mest populära turerna på sommaren och kring helgerna, men framförallt kan de inte sno några passagerare från något annat alternativ genom att sänka priset ytterligare (annat än från konkurrenade bussbolag förstås), samtidigt då som de är pressade uppåt mot att ha för höga priser (just för att flyget eller tåget blir billigare och de flesta föredrar det framför att åka buss). Det är ju ingen som skulle sätta sig i en buss för 1500 kronor resan på sträckan. Räknar man ut en rimlig vinst, och en beläggning på expressbussarna på cirka 35% i genomsnitt ger det ett pris på 250 kronor. Därtill skall rabatter och annat kompenseras (har ju inte tagit upp alla overheadkostnader som ju inte blir så väldigt mycket per biljett men som ändå inte helt kan underskattas) och vi hamnar på ungefär 300 kronor per biljett. Det är väl också omkring det som Swebus ligger i genomsnitt, sedan att man passar på att ta ut lite mer när det är närmast fullbelagt tycker jag väl är rätt rimligt. De priskänsliga har ju alltid möjlighet att boka en biljett i god tid ofta till ett rimligt pris. Till detta skall väl också läggas att priserna på flyget är osunt låga och att flygbolagen går med brakförlust. 
 

Bussarna och tågen har inte sämre beläggning ("kabinfaktor") än flyget. Expressbussarnas beläggning är betydligt högre än 35 procent. Och som om detta inte skulle räcka: varför ökar bussen och tåget sina marknadsandelar medan flyget tappar.
Nej, det är helt enkelt så att precis som man kan få tag i ett klädesplagg någon enstaka gång billigare hos den lokala klädeshandlaren än i Ullared så kan man någon gång få billigare flygresa än bussresa. Men därför kan man inte säga att flyget generelltär billigare. Det här är väl inte konstigare än att man undersöker priserna på olika sätt att resa och väljer det som passar bäst. Och varför skulle bussen alltid vara billigast att åka med?

Titel: SV: Dyrt med buss?
Skrivet av: 737 skrivet 17 juli 2009, 23:22:38 PM
Svar till Staffans sista fråga.

Därför att det tar 70 minuter att flyga till Stockholm och drygt 8 timmar att åka buss. Därmed hinner man med saker i Stockholm om man flyger dit istället för att åka buss. Utgångspunkt för denna diskussion är Skåne.

Att prisskillnaden när jag sökt är så här konstig (?) beror nog på att flyget just nu har ovanligt gott om lågprisbiljetter, medan bussen inte har det.
Titel: SV: Dyrt med buss?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 17 juli 2009, 23:27:21 PM
Citat från: 737 skrivet 17 juli 2009, 23:22:38 PM
Svar till Staffans sista fråga.

Därför att det tar 70 minuter att flyga till Stockholm och drygt 8 timmar att åka buss. Därmed hinner man med saker i Stockholm om man flyger dit istället för att åka buss. Utgångspunkt för denna diskussion är Skåne.

Att prisskillnaden när jag sökt är så här konstig (?) beror nog på att flyget just nu har ovanligt gott om lågprisbiljetter, medan bussen inte har det.

Visst, du söker i en tid när flyget har lågsäsong och bussen har högsäsong. Är det så underligt då att flyget kan erbjuda lägre priser?
Bara det faktum att bussen tar längre tid är väl ingen anledning till att den alltid skall vara billigare. Den är billigare sett i ett längre perspektiv.
Sedan finns det naturligtvis andra anledningar att välja flyget framför bussen även om priset skulle vara högre. Men det kanske inte riktigt hör till det vi skall diskutera i det här forumet.
Titel: SV: Dyrt med buss?
Skrivet av: 737 skrivet 18 juli 2009, 00:29:50 AM
Men som avslutningsreplik (från min sida i alla fall), jag blev förundrad över att det trots allt var dyrare med buss än flyg.
Titel: SV: Dyrt med buss?
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 18 juli 2009, 01:27:55 AM
Ur konsumentperspektiv får man ju inte heller glömma att räkna med transport till/från flygplatsen.
Bussen går ofta från en centralt belägen hållplats/terminal och är enkel och billig att komma åt. Flyget går från en flygplats en bra bit utanför stan och det är ofta dyrt att ta sig dit. Antingen med en dyr flygbuss, ett dyrt tåg (läs: AEX) alternativt personbil med en dyr långtidsparkering. Taxi ska vi inte ens tala om.
Titel: SV: Dyrt med buss?
Skrivet av: 737 skrivet 18 juli 2009, 01:34:45 AM
Nu bor jag inte vid svävarterminalen heller...

Men visst har du rätt.

Fast om jag nu väljer bil som transfer så kan jag (mot svinhög avgift) välja att parkera på flygplatsen, men inte vid bussterminalen i Malmö. Finns det långtidsparkering vid andra SweX-hållplatser?
Titel: SV: Dyrt med buss?
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 18 juli 2009, 03:02:53 AM
Citat från: 737 skrivet 18 juli 2009, 01:34:45 AM
Nu bor jag inte vid svävarterminalen heller...

Nej, du bor inte där men du kan ta dig dit med Skånetrafikens förmånliga priser.
En resa Malmö - Sturup med Flygbussarna kostar mer än vad en resa tvärs över länet kostar med Skånetrafiken.
Titel: SV: Dyrt med buss?
Skrivet av: Bengt Jönsson skrivet 18 juli 2009, 08:28:08 AM
En viktig faktor är ju dock den att flygbränslet är dels både obeskattat och momsfritt.
"I princip" kan man köra ett fordon drivet med diesel med just jetbränsle..  ;D 8)

Någon som vet vad en liter AV-GAS (AViation- GASoline) kostar och vad får en större bussparksägare betala för en liter MK1 diesel?

/Bengt
Titel: SV: Dyrt med buss?
Skrivet av: Jan skrivet 18 juli 2009, 09:08:32 AM
Jag checkade just nu vad det kostar mellan Malmö och Stockholm. Jag ser endast till pengarna och medveten att det tar olika i tidsapekt.

Billigast just nu Swebus express 396 kronor, SJ 575 kronor, Malmö Aviation 1395 kronor samtliga Vuxen biljetter.
Titel: SV: Dyrt med buss?
Skrivet av: Bengt Jönsson skrivet 18 juli 2009, 09:32:41 AM
Citat från: Jan skrivet 18 juli 2009, 09:08:32 AM
Jag checkade just nu vad det kostar mellan Malmö och Stockholm. Jag ser endast till pengarna och medveten att det tar olika i tidsapekt.

Billigast just nu Swebus express 396 kronor, SJ 575 kronor, Malmö Aviation 1395 kronor samtliga Vuxen biljetter.

MalmöAviation tar 499:- för en enkel biljett Malmö - Stockholm / Bromma i ett sommarerbjudande nu när "plastkorten" har ledigt..  8)
Men det kräver ju att man har två veckor framförhållning och inte behöver köpa biljetten på stört.

/Bengt
Titel: SV: Dyrt med buss?
Skrivet av: 737 skrivet 18 juli 2009, 10:51:04 AM
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 18 juli 2009, 08:28:08 AM
En viktig faktor är ju dock den att flygbränslet är dels både obeskattat och momsfritt.
"I princip" kan man köra ett fordon drivet med diesel med just jetbränsle..  ;D 8)

Någon som vet vad en liter AV-GAS (AViation- GASoline) kostar och vad får en större bussparksägare betala för en liter MK1 diesel?

/Bengt

AVGAS är inte jetbränsle. AVGAS är propellermotorbensin. Jetbränsle heter JET-A1 eller liknande.

På Shells hemsida står det att man tar mellan 17:40 och 20:90 per liter Avgas 100 LL (propellermotorbensin) samt 7:55 för Jet A-1. Några flygplatser i landet har ett något högre pris för Jet A-1.

Enligt Riksdagsbeslut skall koldioxidskatt samt energiskatt debiteras leveranser av Avgas 100LL
per den 1 juli 2008. Skattepålägget som är inkluderat i ovanstående listpris på Avgas 100LL är 628 öre/liter.
Titel: SV: Dyrt med buss?
Skrivet av: 737 skrivet 18 juli 2009, 10:54:43 AM
Citat från: Jan skrivet 18 juli 2009, 09:08:32 AM

samtliga vuxen biljetter


Här kan det ligga en förklaring. Den grupp jag tittade på bestod av relativt många barn i tonåren. Och ibland blir man vuxen vid 11, ibland vid 26. Sen är det väl olika rabattsatser för barn också. Och det påverkar ju helheten. Bilen har för övrigt 100 % rabatt för medföljande barn, men ska man bara skicka barn med bil blir det 100 % tillägg (man måste köra tom hem...)

Den slutsats jag tror man måste dra är att det inte gåratt säga vad som är billigast generellt. Det måste göras jämförelse vid varje resa, baserat på när man vill/behöver/kan åka, hur många man är.
Titel: SV: Dyrt med buss?
Skrivet av: Jan skrivet 18 juli 2009, 11:33:57 AM
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 18 juli 2009, 09:32:41 AM
MalmöAviation tar 499:- för en enkel biljett Malmö - Stockholm / Bromma i ett sommarerbjudande nu när "plastkorten" har ledigt..  8)
Men det kräver ju att man har två veckor framförhållning och inte behöver köpa biljetten på stört.

/Bengt

Min priser var idag lördagen den 18 juli. Visst kan man med framförhållning få ner priserna på buss, tåg och flyg.
Titel: SV: Dyrt med buss?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 18 juli 2009, 11:38:20 AM
Citat från: 737 skrivet 18 juli 2009, 10:54:43 AM
Den slutsats jag tror man måste dra är att det inte gåratt säga vad som är billigast generellt. Det måste göras jämförelse vid varje resa, baserat på när man vill/behöver/kan åka, hur många man är.

Exakt. Det var ju också vad jag skrev redan i går kväll. Det är väldigt många faktorer priset beror på:
1. Gruppens sammansättning av vuxna och barn/ungdomar.
2. Hur lång tid innan man kan boka.
3. När på året bokningen görs.
4. Hur mycket kringkostnader (typ resa flygplatsen-centrum) som tillkommer.
5. Vilka dagar man skall åka.
Titel: SV: Dyrt med buss?
Skrivet av: Omnilasse skrivet 18 juli 2009, 18:08:34 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 juli 2009, 22:56:10 PM
Bussarna och tågen har inte sämre beläggning ("kabinfaktor") än flyget. Expressbussarnas beläggning är betydligt högre än 35 procent. Och som om detta inte skulle räcka: varför ökar bussen och tåget sina marknadsandelar medan flyget tappar.
Nej, det är helt enkelt så att precis som man kan få tag i ett klädesplagg någon enstaka gång billigare hos den lokala klädeshandlaren än i Ullared så kan man någon gång få billigare flygresa än bussresa. Men därför kan man inte säga att flyget generelltär billigare. Det här är väl inte konstigare än att man undersöker priserna på olika sätt att resa och väljer det som passar bäst. Och varför skulle bussen alltid vara billigast att åka med?
Jo, det är sant att beläggningen är högre, Swebus anger ju ungefär att ha 38 passagerare per avgång i sina officiella siffror. Nu räknade jag med en fördel som flyget och till viss del tåget har framför bussen, att fler resnärer åker en kortare sträcka med bussen. Alltså är det lättare att få "fullt" på en del av sträckan och få gå halvfull resterande del, med mindre inkomster som följd. Det är ju trots allt hur stor "kabinfaktor" man vågar räkna med i sina kalkyler det handlar om, och skulle jag själv driva sådan trafik, skulle jag nog aldrig lägga mig över 50% beläggning sett på hela sträckan i beräkningen. Däremot har man förstås också bättre möjlighet att köra en buss som inte är full, eftersom det ändå är en liten enhet och det är därför lättare att hålla koll på marginalerna. Sedan har det skilt sig åt mellan bussföretagen också där Swebus har haft en bra beläggning, medan ju gamla "Säfflebuss" hade en betydligt sämre "kabinfaktor", vilket ju visar sig i deras nya koncept där de nästan bara kör på de stora resdagarna i veckan.  Nåväl, mitt resonemang handlade nog snarast som en kommentar till vad kostnaderna ligger på för de olika restyperna. Där flyget måste ha ett fyra gånger så högt genomsnittspris gentemot bussbolagen och kanske inte att man kan få ett billigare pris någon gång.
Titel: SV: Dyrt med buss?
Skrivet av: Bengt Jönsson skrivet 18 juli 2009, 20:48:30 PM
Citat från: Omnilasse skrivet 18 juli 2009, 18:08:34 PM
Jo, det är sant att beläggningen är högre, Swebus anger ju ungefär att ha 38 passagerare per avgång i sina officiella siffror. Nu räknade jag med en fördel som flyget och till viss del tåget har framför bussen, att fler resnärer åker en kortare sträcka med bussen. Alltså är det lättare att få "fullt" på en del av sträckan och få gå halvfull resterande del, med mindre inkomster som följd. Det är ju trots allt hur stor "kabinfaktor" man vågar räkna med i sina kalkyler det handlar om, och skulle jag själv driva sådan trafik, skulle jag nog aldrig lägga mig över 50% beläggning sett på hela sträckan i beräkningen. Däremot har man förstås också bättre möjlighet att köra en buss som inte är full, eftersom det ändå är en liten enhet och det är därför lättare att hålla koll på marginalerna. Sedan har det skilt sig åt mellan bussföretagen också där Swebus har haft en bra beläggning, medan ju gamla "Säfflebuss" hade en betydligt sämre "kabinfaktor", vilket ju visar sig i deras nya koncept där de nästan bara kör på de stora resdagarna i veckan.  Nåväl, mitt resonemang handlade nog snarast som en kommentar till vad kostnaderna ligger på för de olika restyperna. Där flyget måste ha ett fyra gånger så högt genomsnittspris gentemot bussbolagen och kanske inte att man kan få ett billigare pris någon gång.

"Gamla Säfflebussen" hade en tur Sthlm - Göteborg via Eskilstuna - Örebro - Mariestad - Lidköping - Vänersborg - Trollhättan - Gbg och beläggningen (kabinfaktorn) på den rutten var minst sagt låg.  Trots att den gick non-stop Sthlm - Örebro (och inte som dagens Swebus Express på sträckan) var det inte många resande.

/Bengt