Upphandling i Jönköping

Startat av Peter Öden, 26 maj 2007, 10:27:59 AM

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Är det enbart tätortstrafiken i Jönköping som nu ska upphandlas ?
eller finns det andra "paket" som ska upphandlas ?
Hur många bussar gäller det i tätortstrafiken ?

Mvh
Peter Ö

bjalle

Minns jag inte helt fel skulle även vissa landsortslinjer upphandlas....kan det varit upp mot Aneby / Gränna till? Överlåter Svaret till Milan eller nån annan som kan området bättre

Milan

Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 maj 2007, 10:32:15 AM
City 28 bussar
Lokal tätort 24 bussar
Förort 32 bussar

Enligt underlaget.

//Lars

Tack Lars.
Kan tillägga att man på linje 2 enbart ska köra gasbussar också. Vet inte riktigt hur det är på övriga linjer.
Ett nytt biljettsystem är att vänta också.

//Milan

Walter

Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 maj 2007, 10:32:15 AM
City 28 bussar
Lokal tätort 24 bussar
Förort 32 bussar

Enligt underlaget.

//Lars

Menas city med stomlinjerna 1-3 och lokal tätort övriga stdslinjer? Förort , är det Swebus trafik idag?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Milan

Citat från: Walter skrivet 26 maj 2007, 14:08:50 PM
Menas city med stomlinjerna 1-3 och lokal tätort övriga stdslinjer? Förort , är det Swebus trafik idag?

Korrekt.

Förort är Swebus dessutom.

Walter

HAr inte Arriva 29 ledbussar för stomlinjerna, eller är det en reserv med tanke på att den nya upphandlingen kräver 28 bussar? Hur många vanliga Omni har Arriva för den övriga trafiken?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Milan

Citat från: Walter skrivet 26 maj 2007, 14:25:23 PM
HAr inte Arriva 29 ledbussar för stomlinjerna, eller är det en reserv med tanke på att den nya upphandlingen kräver 28 bussar? Hur många vanliga Omni har Arriva för den övriga trafiken?

De har mycket riktigt 29 omni-leder för stomlinjerna (dvs 1,2 och 3)
6 st Omnilink har man, varav 2 st har flyttats till Skåne.
Omnicity (kortvagnar) finns det 20 st av!

//Milan

Walter

Tackar för upplysningarna, hur var det, hade inte något annat bolag en del av trafiken i början av avtalsperioden men överlät den till Arriva? Minns att normalvagnarna kördes av något annat bolag innan?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Staffan Sävenfjord

Ja, de kördes av Lingmerths och Smålandsbussen i samarbete.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Walter

Och de gav upp för att?

Gjordes upphandlingen om eller varför fick just Arriva trafiken?

Hjälp mitt gamla minne!!!
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Staffan Sävenfjord

Nej, det var en överenskommelse mellan de tidigare utövarna och Arriva att de skulle överta trafiken. Jag antar att Lingmerths/Smålandsbussen räknat med att få hela paketet och hade svårt att finna lönsamhet i bara den här lilla delen. På samma sätt hade möjligen Arriva svårt att få lönsamhet i bara sin del.
Bussar (nyinköpta OmniCity och OmniLink) gick över till Arriva och de förare som ville fick också anställning där.
Sådan här överlåtelse av verksamheten kräver förstås länshuvudmannens medgivande.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bjalle

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 maj 2007, 19:11:28 PM
Nej, det var en överenskommelse mellan de tidigare utövarna och Arriva att de skulle överta trafiken. Jag antar att Lingmerths/Smålandsbussen räknat med att få hela paketet och hade svårt att finna lönsamhet i bara den här lilla delen. På samma sätt hade möjligen Arriva svårt att få lönsamhet i bara sin del.
Bussar (nyinköpta OmniCity och OmniLink) gick över till Arriva och de förare som ville fick också anställning där.
Sådan här överlåtelse av verksamheten kräver förstås länshuvudmannens medgivande.


Var det nåt sånt som skedde även i Landskrona mellan Orusttrafiken och just Arriva?

//Björn

Staffan Sävenfjord

Visst var det så. Orusttrafiken lämnade över till Arriva för att slippa organisationen nere i Skåne. Av någon anledning behöll de dök ansvaret för trafiken på Ven, kanske för att den körs av underentreprenör.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bjalle

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 maj 2007, 19:28:02 PM
Visst var det så. Orusttrafiken lämnade över till Arriva för att slippa organisationen nere i Skåne. Av någon anledning behöll de dök ansvaret för trafiken på Ven, kanske för att den körs av underentreprenör.


Nån koll på vilken underentreprenör?

Walter

Även Växjö - Ängelholm byttes väl mellan Connex - Swebus?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!