Busshistoriska forum > Bussar/bussbilder/ämnen äldre än 30 år

SL söderort februari 1983 - tre bilder

(1/3) > >>

Hasse L:

CJS 877 - H32 4157


EGL 906 - H59 5256


CUF 166 - H10 6536

K R:
Hej!

Dessa bilder kan ju då ge vägledning vad vi egentligen såg på en bild från en tidigare tråd på H10 5817 på linje 144:

https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=76359.0

På första bilden syns ett av husen vid Kängvägen med det bredvid liggande parkeringshuset/-däcket rakt bakom H32 4157.

Den andra bilden med två H59:or som möts ses dessa byggnader till höger ovanför den högra H59:an och till vänster i bild dristar jag mig till att föreslå att vi ser Solberga sjukhus,
för övrigt byggt 1930 och stängt 1997.
Här känns även vinkeln och byggnaderna igen från den tidigare nämnda bilden på H10 5817.

Tredje bilden från den dåvarande rondellen vid Älvsjövägen/Johan Skyttes väg har en antydande vägvisningsskylt till Solberga sjukhus.

Så har jag nu tolkat det. Mitt första förslag i den andra tråden inbegrep att 5817 var på väg mot Gullmarsplan, men nu förefaller vagnen vara i riktning mot Fruängen.
Och så åter ett Tack till Hasse för dessa bilder!

mvh K R



Peter Rost:
Visst är det Solberga sjukhus som syns på bilden från Götalandsvägen. I mitten av åttiotalet bebyggdes Götalandsvägen (där H59:orna passerar) med flertalet bostäder.

//Peter

Gunnar D:
Tidigare diskussion om området kring Folkparksvägen/Götalandsvägen:

https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=72093.msg503642#msg503642

/Gunnar

christian berg:
Tack för alla intressanta bilder från Söderort. H32 4157 var nog den H32 som flyttades runt mest av alla. Började i Hornsberg, men var under stora delar av 70-talet stationerad som en av få H32 i Hammarby, sedan Bromma 1978-81, därefter ett år i Hornsberg för att komma till Nyboda i april 1982. Resan var dock inte slut utan som sista H32 som flyttades hamnade den i Bromma igen i augusti 1983. 4157 till hörde de allra sista H32 i trafik. Tillsammans med 4025, 4042, 4045 och 4153 avslutade den Büssingepoken i Stockholm i mitten av mars 1984.

H59orna på den andra bilden måste vara utlånade från Söderhallen för trafikräkning, både 5256 och 5303 var s.k. ATR-vagnar.

Christian B

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion