Måndagen blir spännande

Startat av MrX, 21 februari 2010, 21:37:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael Lövgren

jag blev inringd kl 03.30 imorse. sitter just nu i Nässjö och har passning för ev sj tåg med problem...
Hantera alla stressiga situationer som en hund: Kan du inte äta det eller leka med det. pissa på det och gå din väg...

Ersa


Från Aftonbladet.

Hur många härinne kan rösta på alternativ 1? Haha! :D

lil-sis

Jag har föreslagit arbete hemifrån en gång men tydligen är det svårt att fjärrstyra bussarna  ???

Nico


Citat från: Ersa skrivet 22 februari 2010, 09:09:33 AM
Tvärbanan, Nockebybanan och Roslagsbanan var man ju ute och snöröjde igår med uppåt 100 år gamla fordon enligt inlägg och bloggar som tipsats om i andra trådar. Inte för att klanka ner på dessa trotjänare som klarar av sitt jobb bra, men har man aldrig funderat på att köpa in lite nyare snöröjningsfordon att använda i första hand? Sen kan man ju även i framtiden fortsätta ta in 100-åringarna som reserver när de nya fordonen havererat... ;)

Var väl inte helt lyckat i övrigt heller då man i samband med sagda snöröjning under söndagen ändå inte körde tåg en meter. Hela RB stod på samtliga bandelar i stort sett stilla fram till trafikdygnets slut.

Hade dock säkert varit kul för vissa att se MaxCi-etanoler ute i Kårsta osv.  :P  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Staffan Sävenfjord

Citat från: MrX skrivet 22 februari 2010, 08:09:27 AM
Det jag kan tycka är så tråkigt är alla klagomål. Jag vet inte hur många gånger jag hört att på 50, 60 och 70 talen fungerade det minsann. Jag funderar bara på intensiteten i trafiken på den tiden. Idag är det fler bilar på våra vägar, fler tåg på spåren och framförallt mer folk som ska åka med de kollektiva systemen. Jag får inte ihop det, var det verkligen bättre förr, det tror jag inte på. Under min 22 levnadsår har jag har aldrig upplevt lika mycket snö och att det inte ska påverka kollektivtrafiken för att det gjorde det minsann inte förr är ju direkt löjligt.


Vi som är tillräckligt gamla för att ha upplevt 50-, 60- och 70-talen och inte blivit tillräckligt gaggiga för att ha glömt hur det var då vet att det inte fungerade på den tiden heller. De svåra vintrarna 1956-1957, 1966-1967 och 1976-1977 var inte ett dyft bättre än i dag. Detta trots färre tåg i trafik. I dag har vi visserligen färre folk att sätta in men vi har å andra sidan tekniska hjälpmedel som mer än väl kompenserar detta.
Jag sammanställde mina upplevelser från en vinterdag 1976-1977 vid Stockholm C i nyhetsbladet Ånghwisslan och har gjort pdf-er på det jag skrev då. Den som är intresserad får gärna läsa. Några av dem börjar med att första sidan är blank så scrolla lite.
http://www.savenfjord.nu/27.pdf/1976-12-28_1.pdf
http://www.savenfjord.nu/27.pdf/1976-12-28_2.pdf
http://www.savenfjord.nu/27.pdf/1976-12-28_3.pdf
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Camilla

Måndagen blev spänade för min del när jag reste hem för jag kom till hemmesta och där fick jag stå och vänta på en 474 i 25 minuter för det var två B9S  som kört fast i vändslingan i Hemmesa VSK och jag kom med den sista 474 innan man drog in trafiken i CA 1 timme från hemmesta VSK.
http://storningsinformation.sl.se/Avvikelser.aspx

Ersa

Citat från: Nico skrivet 22 februari 2010, 11:41:44 AM
Hade dock säkert varit kul för vissa att se MaxCi-etanoler ute i Kårsta osv.  :P  ;)

Det finns nog ett flertal skribenter här som mer än gärna skulle vilja köra varsin MaxCi ända ut på "27:an", fota, och sedan tillbaka igen samma väg. Tänk om alla dessa skribenter skulle skickas ut på just denna linje samma dag, i varsin MaxCi. Vilket kackel det skulle vara i radion! ;D

Karsten

Citat från: Nico skrivet 22 februari 2010, 11:41:44 AM
Var väl inte helt lyckat i övrigt heller då man i samband med sagda snöröjning under söndagen ändå inte körde tåg en meter. Hela RB stod på samtliga bandelar i stort sett stilla fram till trafikdygnets slut.


Hur menar du nu? Det är klart att det inte kan anses som lyckat att trafiken måste ställas in, men utan dessa insatser hade det knappast gått någon trafik under måndagen heller. RTAB personal skottade fram lämpligt dragfordon från en bangårdsdel som inte röjts eller trafikerats sedan den första snön föll för att därefter se till att få fram spårrensaren som stod avställd bakom en trasig lokomotor som var tvungen att flyttas. I vägen för denna manöver stog en urspårad lokomotor som var tvungen att bärgas och flyttas undan.

Övrig trafikpersonal avdelades dels för information, dels för skottning och röjning av växlar. Entusiastiska initiativrika chefer, konsulter och andra anställda såg till att få den röjning av banan som inte skett som den ska (av den som är utsedd att göra den), och därmed fått en någorlunda tillfredsställande anläggning att bedriva stomtrafik på under måndagen.

Karsten

Citat från: Ersa skrivet 22 februari 2010, 09:09:33 AM
Tvärbanan, Nockebybanan och Roslagsbanan var man ju ute och snöröjde igår med uppåt 100 år gamla fordon enligt inlägg och bloggar som tipsats om i andra trådar. Inte för att klanka ner på dessa trotjänare som klarar av sitt jobb bra, men har man aldrig funderat på att köpa in lite nyare snöröjningsfordon att använda i första hand? Sen kan man ju även i framtiden fortsätta ta in 100-åringarna som reserver när de nya fordonen havererat... ;)

Det är precis det man tvingats göra nu. Den "multimaskin" som finns för att fylla detta behov mäktar inte med, och de beprövade (avställda) fordonen måste tas till. Det som lyser igenom tydligt på RB och Veolias spårväg är att det utan vissa intresserade nyckelpersoner hos de två operatörerna inte hade gått ens hälften så bra som det nu gjort. Bra jobbat allihop! :D

Björn Forslund

#24
Mera reserapport:

Måndagens hemresa inleddes en timme tidigare, då tjejerna klagade på att vattnet frusit i stallet...
Tänkte då ta tåget 16:58 från Jakan. Bussen till station var inget problem, men tåget var kraftigt försenat..."anslutning i Västerhaninge mot Nynäshamn" på skylten var ett skämt.

Tåget rullade på , men vid Centralen var det stopp. Alla hänvisades till nästa tåg, som skulle gå mot Nynäshamn (ett direkttåg!) 17:49. Det lät ju bra, lite för bra för att vara sant. Någonstans innan Västerhaninge försvann mycket riktigt "Nynäshamn" diskret från skyltarna på tåget.
Trots att det på stationsskyltarna och monitorerna stod "Nynäshamn 18:24, ny tid 18:28" ville tågpersonalen vända tåget mot Bålsta. Lynchstämning hade rått om det inte hade varit just i Sverige. Alla hänvisades till nästa tåg mot Nynäs, som skulle gå 18:54...(hypotetiskt iallafall..) Entimmestrafik på Nynäsbanan rådde, fick vi veta, trots att det inte stod så på displayer o monitorer, och inte heller på SL:s interaktiva information...
Vore ju bra om SL kunde informera vilka tider tågen går, 24 eller 54?

Så det fick bli buss 847 istället, en varm Scania/Lahti boggi. Sedan byte i Ösmo till 858 kl 19.15.
Vattnet i stallet hade kommit igång av sig själv, så det problemet slapp jag iaf...

En redogörelse för morgonens frusna upplevelser kommer sofort jag fått i mig några muggar latte o tinat tårna....


Nico


Citat från: Karsten skrivet 22 februari 2010, 21:53:24 PMHur menar du nu? Det är klart att det inte kan anses som lyckat att trafiken måste ställas in, men utan dessa insatser hade det knappast gått någon trafik under måndagen heller. RTAB personal skottade fram lämpligt dragfordon från en bangårdsdel som inte röjts eller trafikerats sedan den första snön föll för att därefter se till att få fram spårrensaren som stod avställd bakom en trasig lokomotor som var tvungen att flyttas. I vägen för denna manöver stog en urspårad lokomotor som var tvungen att bärgas och flyttas undan.

Inget illa ment i sig, men jag tycker att rent allmänt (vad gäller spårtrafiken) så börjar det kännas lite konstigt att man numera verkar stänga av hela spårsystem för något som i sig faktiskt bara är normalt och högst ordinärt vinterväder. Absolut då inget som borde vara en överraskning annat än för de ekonomiansvariga som i sina kalkyler verkar utgå ifrån att vintrarna numera som standard är snöfria.

En annan aspekt är även att det alltid är någon annans fel, men om nu inte resurserna räcker till för att både kunna snöröja och samtidigt klara av att upprätthålla viss trafik så verkar det finnas ett systemfel någonstans inom den egna organisationen. Visst, man kan inte täcka allt men kravet borde i alla fall vara att någon form av basal funktion hela tiden måste kunna fungera trots snöröjning och annat liknande.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

JDS

Citat från: Nico skrivet 23 februari 2010, 10:57:46 AM
En annan aspekt är även att det alltid är någon annans fel, men om nu inte resurserna räcker till för att både kunna snöröja och samtidigt klara av att upprätthålla viss trafik så verkar det finnas ett systemfel någonstans inom den egna organisationen. Visst, man kan inte täcka allt men kravet borde i alla fall vara att någon form av basal funktion hela tiden måste kunna fungera trots snöröjning och annat liknande.

Tja, tunnelbanetrafiken och innerstadsbussarna är kanske denna basala funktion ur SL:s synpunkt?

Björn Forslund

Tisdagsmorgonens vedermödor:

Började med att ta 783:an till Nynäshamns stn. Där fick det bli tåget 7:05 eller buss 35 alt 861 direkt in till stan. Väl framkommen såg jag fyra vagnar från Interbus stå i förmodligen välbehövlig beredskap.
Tåget som enligt displayen skulle gå 7:05 var släckt och mörkt, och displayen levde sitt eget liv. På displayen på den andra perrongen stod det att "60-minuterstrafik" tillämpades.

Denna gång tänkte jag prova buss 861C, som går direkt in till Cityterminalen. En medresenär sa att bussen tog endast några minuter längre tid (normalt) och fungerade alltid hela vägen. Bussen gick 7:02, en B9S. Alla fick sitta, och när vi kom ut på motorvägen gick det undan. Vid Länna började det gröta, många väljer bilen nu när kollektivtrafiken kollapsat. Den kvinnliga föraren körde skickligt och valde alltid den snabbaste filen. Närmare stan blir det bussfil, och sedan flöt det på till Gullmarsplan, där det började gröta ihop igen. Men bussen var vid Cityterminalen ca 8:30, och jag hann med tåget 8:43 mot Bålsta. Så långt allt väl, men i Barkarby blev det en lång väntan på buss. Många turer var inställda pga ersättning för tunnelbanan. Mest irriterande var att fyra bussar släppte av folk, skyltade "Ej i trafik" och tommade sedan iväg. Omsmidigt att dessa inte kunde användas mot Jakan när folk väntade på buss mot Veddesta, eftersom de troligen skulle dit, eller till Kallhällsdepån.
Flera bussar som ersatte pendeltåg rörde sig till o från Barkarby stn. Så gott som tomma. En Edlundsvagn gick på en "direktlinje" till Akalla TUB-stn för att avlasta. Också så gott som tom. Dålig info gör att folk inte känner till dessa alternativa resvägar.
Överhuvudtaget är all info , eller snarare bristen på denna, rent katastrofal. Det som till äventyrs står på displayerna är oftast felaktigt och rent nonsens.

MrX

Ja själv har jag tillbringat dagen i Nobina 1845 på tunnelbaneersättningen med start 05:30 med en tur på skarpnäckslinjen så följde en hel del annat. När jag började närma mig maxtid på eftermiddagen vart det dags att tomma hem till Tyresö för välförtjänt vila. När Hagsätradelen kom igång vart det helt plötsligt mycket enklare vid Gullmarsplan, flera bussar kunde dirigeras om till de andra två linjerna så tillsist var det riktigt lugnt att köra.

Med ett leende släppte jag på alla mina passagerare, skojade om situationen, ropade ut hållplatser och körde så mjukt det bara gick. Det gjorde verkligen skillnad, folk som klev på bussen sura och griniga klev av bussen med ett leende på läpparna. Det var ovanligt många som kom fram och sa att jag gjorde ett bra jobb. Då är det roligt att köra men vad jobbigt var, det var hur mycket folk som helst precis överallt. Jag körde på eftermiddagen enbart på linje 18 till Farsta strand, jag hade ståplatser på varje avgång även strax innan lunch då det brukar vara lite lugnare. Det är påfrestande att köra med så mycket folk ombord. Man måste koncentrera sig extra noga liksom. Jaja, imorgon ska jag leka kollektivtrafikant igen och försöka ta mig till skolan.

Björn Forslund

#29
Rapport om tisdagens hemresa:

Tog tåget 16:58 från Jakan, allt gick efter tidtabell, även bytet till lillpendeln vid Vhe. Denna rullade sedan på med god fart tills det blev en häftig inbromsning mellan hemfosa och Segersäng. Sedan var det kört, X60-skrotet satt fast. Föraren försökte "rycka" loss, men det gick inte. Efter en stund hördes ett kraftigt pysande när luften uppenbarligen släpptes ur systemet. Inget hände på en lång stund....till sist började tåget tveksamt röra sig, för att stanna vid Segersäng. Där var det stopp. Någon arrogant tågnummernisse på trafikledningen hade uppmärksammat att tåget var kraftigt försenat och måste vändas för att komma i fas, så det skulle avgå mot Vhe igen. Passgerarna kördes av tåget, mitt ute i ingenstans.
Efter lång väntan kom några privatbilar och plockade upp en del. En taxi kom och tog några till. Svårt att få taxi. Efter en mycket lång väntan i "extrem kyla" (enligt SL:s hemsida) kom en liten Kerstinsbuss och hämtade oss...
Får man verkligen göra såhär? Slänga av passagerarna ett par mil från ändstationen, och vända tåget? Strunta i att folk får stå o vänta en okänd tid i kyla, detta bara för att tågnummernissar och märklinister i trafikledningen inte fattat att de transporterar folk, och inte bara "kör tåg". Är S-Tåg lämpade att bedriva persontrafik?
Personalen ombord fick ta emot många fula ord..