Huvudmeny

Senaste inlägg

#21
Bussnack / SV: "Nygammalt" till Nobina Su...
Senaste inlägg av Lulebussen - 26 mars 2025, 05:11:28 AM
Citat från: Esbjörn skrivet 26 mars 2025, 00:57:04 AMKan det vara så att även RKR66R rullar för Stegra? Den hade som tidigare sagts fått DinTurdekoren borttagen innan den tagits i trafik och var alltså helvit när den sågs sist för runt en månad sedan.

Det är mycket möjligt att det är så, ska hålla utkik. 7168 är här nu men de två Scaniorna är fortfarande avställda.
#22
Bussnack / SV: "Nygammalt" till Nobina Su...
Senaste inlägg av Esbjörn - 26 mars 2025, 00:57:04 AM
Citat från: Bese001 skrivet 23 februari 2025, 15:40:44 PMHej,
Tack för alla kompletteringar så långt. Kollade även 6131 och 6132 som även de reggats på Sundsvall.

Man kan konstatera att Nobina tycks frångå "principen" att använda 60/61XX enbart
för importer.
Å andra sidan pågår ju numrering i 15-talet nummerserier f.n.

6131 och 6132 har nu blivit vita med DinTurdekor. Finns på Sundsvallsdepån.

Har det varit en princip med enbart importer i 60-61-serien? Åtminstone 6111 och 6112 har ju köpts begagnade i Sverige.

Kan det vara så att även RKR66R rullar för Stegra? Den hade som tidigare sagts fått DinTurdekoren borttagen innan den tagits i trafik och var alltså helvit när den sågs sist för runt en månad sedan.
#23
Bussnack / SV: Nobina 6111
Senaste inlägg av Frippe Fribas - 25 mars 2025, 20:46:43 PM
Jag mötte den vid Arninge i förmiddags, men kunde tyvärr inte ta någon bild på den då jag själv satt bakom ratten.
Den var helvit utan några loggor utom inventarienummer i fronten.
#24
Bussnack / SV: Nobina i Storstockholm - ö...
Senaste inlägg av Walter - 25 mars 2025, 20:14:43 PM
2274/Keolis 7055 anges på SBH tillbaka hos Nobina om den nu någonsin varit borta. Någon på Keolis eller Nobina som kanske råkade blanda ihopp reg nr med en annan buss som skulle avyttras.
#25
Bussnack / SV: Nobina i Storstockholm - ö...
Senaste inlägg av virtual1 - 25 mars 2025, 14:02:15 PM
Röda 2736 är ute och rullar nu med, dock utan fungerande dest. skylt - kanske dags att uppdatera -B8RLE- ?
#26
Busstrafik / SV: Det här med värmeelement p...
Senaste inlägg av Ersa - 25 mars 2025, 12:55:30 PM
Det här är ett problem som funnits i alla tider, men på äldre fordon fanns det alltid kranar som man kunde stänga av cirkulationen helt i elementen intill passagerarna.
Antingen var dessa kranar det enda man kunde sänka värmen med, eller så var de nödkranar som man kunde använda om (dvs när) de automatiska ventilerna slutade fungera.
#27
Bussnack / SV: Nobina 7664...
Senaste inlägg av Ulf Berlin - 24 mars 2025, 16:05:05 PM
Tack för svaren./Ulf
#28
Bussnack / SV: Horredstrafiken
Senaste inlägg av S Svensson - 24 mars 2025, 14:43:59 PM
Mycket riktigt. Det stod på en hemsida att Horredstrafiken bytt ägare. Det är först nu som det blivit märkning på bussarna. Det som inte stod var att det enbart var åkeriet som tagits över.
Jag antar att det tagit tid att få en del på plats.
Horreds servicebutik AB tillhör Birgitta H.
Företaget som fanns 1 april 2023 ,blev alltså delat och Birgitta H tillhör fortfarande styrelsen för Horredstrafiken AB.
Kanske Håkansson vill skriva något också.
#29
Busstrafik / Det här med värmeelement på bu...
Senaste inlägg av Majoren - 24 mars 2025, 13:59:59 PM
Tja,

Kör en Iveco-Indcar (Iveco Mobi-chassi). Fruktansvärd buss  :P
Funderar på det här med elementen i bussars passagerarutrymme generellt. Har en "klimatkontroll" i en separat dator/display för passagerarutrymmet som dock inte verkar göra något. Man kan starta takfläkten med den, men att ange olika temperaturer verkar inte göra någon skillnad då bussen bara har AC framtill i "hytt"-delen där jag kör.

Men det som gör mig fundersam är att elementen alltid är skållvarma oavsett tid på året och oavsett om jag ställer in lägsta eller högsta önskade temp på den där displayen. Verkstadschefen säger att det inte går att stänga av element på bussar, är själv inte mer teknikkunnig än att jag hajar att de drivs av bussmotorns glukolvatten. Men är bussar verkligen så märkligt komstruerade att de inte kan stänga av värmen i kupen?


Verkar konstigt att designa fordon så tycker jag, haha
#30
Bussnack / SV: Fundering i Göteborg Friha...
Senaste inlägg av S Svensson - 24 mars 2025, 13:34:08 PM
Jag åkte ju buss och spårvagn då jag arbetade i stan. Spårvagnen stannade på hållplats Frihamnen. Det hände för övrigt en olycka emellan två spårvagnståg där.
Industribussarna stannade inte vid hållplatserna ,som var spårvagnshållplatserna.
Vad var det då som är knepigt. För att trafiken skulle gå smidigt så skulle bussarna köra i spårvagnsspåren. Inget ovanligt alls. Detta gör de flesta bussar på många ställen. Men och ett viktigt men. Spåret emellan Frihamnen och Brantingsplatsen flyttade på sig. Axellasten för bussar är större än för spårvagnar. Detta innebar att man avlyste spåret från bussarna. Detta skulle vara några månader. Men det togs inte bort och till slut vill jag minnas att asfalten togs bort så det inte gick att köra där. Jag vet inte hur stor risken var att det hela skulle flytta sig ut i älven. Men viss risk fanns naturligtvis. Det byggdes en bro över spåren. Detta cirka 1974-75. Då vid detta bygget togs det bort lera och ersattes med lättare materiel. Vikten,massan, skulle bli lika vid belastning av bron som tidigare innan bron fanns där. Bron finns något längre ned ifrån hållplatserna. En gång hösten 2006 togs järnvägsspåren till Frihamnen bort. När denna hamn upphörde vara frihamn vet jag inte. Det första som hände med hamnen var att Bananbåtarna slutade lägga till och flyttas till Helsingborg. En förändring (när då?) var att bananerna fraktades från hamnen i godsvagnar (fd litt Grf) Ibblps och senare tog container över. Jag vill även minnas att vagnar Hs tog hand om bananer. Båda vagntyperna är numera borta.Hs vagnarna hade träkorg och motsvarande i stål kallades Hr. Ungefär samma mått. Frihamnen hade många anställda. Därav att det fanns spårvagnshållplatser där.