Höst i Berlin 1977

Startat av Gunnar D, 25 oktober 2023, 17:47:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



En Büssing/Gaubschat inväntar avgångstid mot Tempelhof i okt 1977.

Mvh Gunnar

Ulf Berlin

#1
Härlig Tysk höstbild :)
Intressant att få veta att Bussing inte helkarrosserade sina bussar./Ulf

Nico

Instämmer i att det är en mycket härlig bild. Både vad gäller motiv och stämning. Vad gäller Büssing så använde de för egen del många olika karossörer. bl.a. beroende på vagntyp. T.ex. så anlitades ofta Emmelmann, Vetter och Gebrüder Ludewig för att bygga karosser för ledvagnar och 1/2-däckare.

Ser man sedan till just Berlin så fungerade det lite annorlunda där. Strax efter att Büssing grundades så köpte dåvarande Allgemeine Berliner Omnibus AG (ABOAG) de första bussarna för vanlig stadstrafik. Man förblev sedan Büssing relativt troget (även en del Henschel- och Daimler-Benz-chassin köptes) till deras slut och bussar från Büssing kom att bli en del av stadsbilden under många år. ABOAG hade två stora konkurrenter, Gesellschaft für Electric Hoch- und Unterbahnen samt Große Berliner Straßenbahn. De förvärvade var och en större andelar i ABOAG omkring 1913 vilket innebar att förutsättningarna för att samordna de olika trafikslagen med varandra blev gynnsamma. Den 10 december 1928 slogs därför dessa tre företag ihop och bildade Berliner Verkehrs AG (BVG) vilket sedan startade sin officiella trafik den 1 januari 1929. För bussarna så var det initialt så att själva karosserna inte byggdes av Büssing själva (framförallt inte de för dubbeldäckare, utan Büssing levererade i första hand chassin. Istället var det olika karossörer, initialt då sådana som fanns i närheten av Berlin, som fick dessa uppdrag av Berliner Verkehrsbetrieben, dvs. trafikbolagen i Berlin. De olika typbeteckningarna bestämdes då även av först av dem, främst då av de avdelningar som arbetade med teknikfrågor och olika former av samordning. När sedan BVG bildats så tog de över detta.

Bussen på Gunnars bild föreställer en buss av typ DE/DES vilket hos BVG Väst stod för Doppeldecker Einmanwagen resp. Doppeldecker Einmanwagen mit Shaffner. Dessa bussar beställdes med karosser från både Gaubschat (som det kan vara på bilden ovan, men det är ju svårt att avgöra bara så här), men även från karossörer som DWM (Deutsche Waggon- und Maschinenfabriken) samt Orenstein & Koppel. Chassina levererades dock samtliga av Büssing. Dessa vagnar byggdes från 1964 till 1974 och hade en enkel, manuellt manövrerad, främre vikdörr samt en dubbel, primärt automatiskt styrd, vikdörr mitt på högersidan för att underlätta och snabba på avstigningen. Detta då dessa vagnar redan från att beställningen gjordes var avsedda för enmansbetjäning, dvs. utan konduktör. En del av DE-vagnarna konverterades dock tillfälligt i slutet av 1970-talet till DES, dvs. de fick ett konduktörsbås och en konduktör, alltså en Schaffner. Även Lübeck-Travemünder Verkehrsgesellschaft (LVG) anskaffade ett par vagnar av denna typ. DE-vagnarna utgjorde en vanlig syn på gatorna i Västberlin under 1970- och början av 1980-talet. Det som var slående med denna vagntyp var det tjutande, nästa turbinlika, ljudet som åstadkoms av den tvåstegade Voith-Diwabus automatväxellådan. Det var något som dessa vagnar då hade gemensamt med de sist byggda vagnarna av littera D2U (Doppeldecker 2-Achsen Unterflurmotor) med samma typ av växellåda.

Se i övrigt följande länk: https://www.traditionsbus.de/Fahrzeuge/daten_de.htm
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ulf Berlin

Tack för denna utveckling,Nico.
Vore kul att få veta vilka som karosserade bussarna som kom till Stockholm./Ulf

Nico

Just det kan nog någon av rävarna här bättre, då just den biten är lite mera diffus. Här är det ju även synd att inga av de dubbeldäckare som fanns i SL-trafiken sparades för då hade man nog sett någon skylt om karossör i dem.

Sedan karosserade Büssing även en del själva, framförallt under 1960-talet, och serier som Konsul, President och Senator/Präfekt var ju till stor del helbyggen vill jag minnas. Alternativt chassi med front där de tog en del från sin lastbilsproduktion som ju var mycket större. Bl.a. fronten på det som blev SL H33 lånade en hel del från Büssings 1960-talslastbilar.

 Däremot monterades en del på annat håll och vad gäller vissa H32:or så kom väl de i byggsats till Danmark. Är inte helt 100 där, men om man får spekulera så hade ju DAB tidigare karosserat en del på chassin från Büssing-NAG så det är inte otroligt att de även fick detta uppdrag. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Gunnar D

En kompletterande tysk info angående serie DE 71 som bilden visar och serie DE 72:

https://www.traditionsbus.de/Fahrzeuge/de_71-72.htm

/Gunnar