Blott är inte flott.

Startat av Nisse Bökelund, 17 januari 2018, 11:56:15 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nisse Bökelund

Hej.
När blåljusen infördes så blev det ingen höjdare.
Många var skeptiska och trodde inte att det skulle
synas lika bra som det röda ljuset. Man kan ju ha
en viss förståelse när man på filmen jämför en liten
blå blinkande plastburk på en liten folkvagn mot
två röda strålkastare på en Valiant.
Men utvecklingen har ju som alla vet gått frammåt
på den fronten. Numera har ju alla blinkande blåljus
både fram och bak och i stort sett i alla hörn.
Det har ju till och med bildats en egen yrkeskategori,
"Blåljuspersonal."
https://youtu.be/J6u-SdgZfOs

Häsningar Nisse.




Ersa

Problemet med de lysande rödljusen var ju att dessa bara syntes exakt rakt framifrån, då det orange roterande ljuset egentligen aldrig användes under färd, utan bara vid uppställning.

Själva tekniken att ha två blinkande vanliga vita extraljus fanns väl redan då, och hade kanske varit smidig att införa i samband med blåljusreformen. Men detta kom ironiskt nog först nu på senare år, långt efter att blå lysdioder (LED) gett oss rejält effektiva blåljus.

Nico

Fast effektivare än rött ljus kan ju inte blått ljus vara. Detta då fysikens regler och detta med olika våglängd påverkar vad som syns bäst.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Björn Forslund

Läste någonstans att blått ljus infördes av tyskarna under kriget då det syntes sämre från luften vid flygräder. Brandbilar var mål för attackflyg.

S Svensson

Stämmer väl ! Men hur många vet att bussar före 1 jan 1970 hade blått ljus framåt och på frontens topp. Förare har berättat att de egentligen skulle tejpat över dessa vid utlandsfärd. Men om det inte blev gjort så tittade många och undrade vad det var för buss.

Kanske är det så att det går att skilja blått-rött och gult. Jag tror inte att rött ljus användes i Sverige. Det är bra att skilja utryckningsfordon från en hel del andra röda ljus. Det går alltså att lättare selektivt uppfatta utryckningsfordon. I USA användes blått och rött ljus samtidigt och i Sverige har brandfordon både blått och gult ljus. De användes var för sig och gult när man står still.


Björn Forslund

Turistbussar i utlandstrafik hade ibland dubbla uppsättningar positionsljus på taket. Vid gränsen släckte man de blå och tände de kontinentala.