Länk till bussbild i färg från Sörmland 1940!

Startat av Hans Broman, 24 oktober 2020, 15:49:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hans Broman

Juninumret år 1940 av den amerikanska tidskriften National Geographic tycks ha innehållit ett reportage från en resa i Sverige, med text och Kodachromefoton av den legendariske amerikanske fotografen Volkmar Wentzel. I min morbrors kvarlåtenskap hittade jag en kopia av en ganska läcker bild som måste ha tagits på landet någonstans mellan Eskilstuna och Katrineholm (via Äsköping). Bussen är en Fargo, tillhörande Stjärnlinjerna med säte i Eskilstuna  och med ursprung i "Bröderna Molins".

Jag är osäker på amerikanska upphovsrättsbestämmelser för gamla bilder, och därför vågar jag inte lägga in bilden direkt här. I stället ger jag en länk till en webbplats där bilden finns: https://vintagenational.tumblr.com/post/41395998386/kodachrome-by-volkmar-wentzel-from-rural

Bilden  visar tyvärr inte hela bussen, men vi är inte bortskämda med färgbilder från 1940 på svenska torpedbussar.

Ugglan

Läcker bild!

Intressant att nämna är att fram till för några år sedan så tömde bussen mellan Katrineholm och Eskilstuna (dåvarande linje 714) postlådor, bl.a. i Alphyddan i Näshultaskogarna, på söndagsturerna.

bilomnibussen

Bilden har varit ute tidigare, minns inte var, men jag har sett den. Undrar om det är Molins som byggt karossen? Ser inte bekant ut.
Mvh Jan G