SL H30 5599 - men har den trafikerat linje 43?

Startat av Gunnar D, 30 september 2020, 14:36:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



H30 5599 vilar vid AGA i sep 1972.

På Stadsmuseet i Sthlm pågår en utställning med bilder av Lars Epstein. Där finns en bild från Regeringsgatan nära Hamngatan 1969 med en H30 från vänstersidan.
Gick det H30 på linje 43 eller kan det vara en övningsbuss?

Mvh Gunnar

Mr H

Det har gått både H24 och H30 på linje 43 på den tiden då den stog i Nyboda. Egentligen råkade man sätta ut fel, skulle ju vara H23, men jag har pratat med några som har kört H24/H30 på linje 43 som menar på att de inte orkade göra vagnbyte av det skälet. Båda jag pratade med hade redan fått fel genom vagnbyte.

Vad det gäller 5599 finns väl den kvar i Värmland (?). Togs över av en SvOf:are och hamnade så småningom i Värmland som jag tror. Vad kan den vara i för skick måntro?

//Mr H

zjbus

Tack för trevligt foto. Bussen finns kvar i registret (A 75599 = CAH 329) Senast godkända besiktning 1979-01-31, avställd (1980-07-24) förvärvsdatum nuvarande ägare 1997-03-16, 4 brukare.
Källa SBH och Transportstyrelsen fordonsuppgifter.
Mvh zjbus


roggek

Men att den finns kvar i bilregistret säger ju inget om "skicket" på den?
En 20 år gammal ägaruppgift kan ju bli väldigt inaktuell...

Transportstyrelsens SMS tjänst ger visserligen fler svar, men jag är osäker på om de får delges på forumet?

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 30 september 2020, 16:11:15 PM
Det har gått både H24 och H30 på linje 43 på den tiden då den stog i Nyboda. Egentligen råkade man sätta ut fel, skulle ju vara H23, men jag har pratat med några som har kört H24/H30 på linje 43 som menar på att de inte orkade göra vagnbyte av det skälet. Båda jag pratade med hade redan fått fel genom vagnbyte.

Tack, utsättning av "misstag" alltså. Antar att det fanns tillräckligt med högerombyggda H23 vid Dagen H så att det räckte för linje 43.

/Gunnar

HJP

****
När jag körde buss vid Nybodahallen, på 1970-talet, hade vi linje 43. Den gick alltid med H23. Orsaken, tror jag, var att det var trångt på Regeringsgatan.
Tack för en snygg H30-bild.

zjbus

Citat från: roggek skrivet 30 september 2020, 18:03:46 PM
Men att den finns kvar i bilregistret säger ju inget om "skicket" på den?
En 20 år gammal ägaruppgift kan ju bli väldigt inaktuell...

Transportstyrelsens SMS tjänst ger visserligen fler svar, men jag är osäker på om de får delges på forumet?
Självklart inte, det kan ju förändras från en dag till nästa.
Det handlar om offentliga uppgifter, varför skulle dom inte få delges här på forumet menar du?