Ingen rädder för Covid här

Startat av Mr G, 28 augusti 2020, 13:09:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

Citat från: Olle skrivet 29 augusti 2020, 16:13:31 PM
179an är väl den buss med mest plankare i vanliga fall?
Och visst märker man att många nu bara åker nån enstaka hållplats när man "inte kan betala"

Ungefär som det fungerade förr när enhetstaxan fanns.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

F.Å

Förvisso gäller väl enhetstaxa fortfarande, men jag antar att du syftar på den variant som infördes för 14 år sedan. Då kostade en reducerad biljett en ynka guldpeng, likt förbenat skulle det tjafsas om att betala för sig i utvalda områden.

Nico

Stämmer, uttryckte mig lite slarvigt. Borde ha skrivit om när det begav sig med enhetstaxa i första vevan. Tänk vad tiden flyger... är det verkligen 14 år sedan redan...

Med 179 och med 514 fick man ju då nästan alltid, trots en del tjafs som sagt, köpa nya biljetter i Sollentuna för biljetterna gick ju åt som smör i solsken. Folk slängde ju upp en tiokrona lite i parti och minut och det blev nästan lite tragikomiskt när det var billigare att åka buss än att köpa en glass.

Även under det förra försöket så blev det ett väldigt kraftigt överutnyttjade med folk som bara åkte en eller ett fåtal hållplatser. Bråk förekom det med då folk ansåg att de kunde göra som de ville då "de minsann hade betalat" och föraren skulle bara hålla käften och köra.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

John P

Om det nu är många plankare i vanliga fall är det säkerligen ingen skillnad nu, förmodligen är det snarare ännu fler som plankar. Visst kan man kanske sätta in extrabussar, men innan detta görs i någon större omfattning så är det nog en mycket god idé att utöka kontrollerna, gör påstigningskontoller, de som inte har ett giltligt färdbevis kommer inte på bussen.

Som resenär bör man fråga sig själv:
*Måste jag resa i rusningstrafik / på turer det är mycket folk?
*Om jag måste åka måste hela familjen följa med? *Kan jag åka en annan linje till min destination? *Kan jag gå en liten bit och ta en linje som inte är lika hårt belastad/ har mer kapacitet..  * Kan jag kanske helt undvika att åka?                                                       
Om alla ställde sig dessa frågor så skulle det onekligen bli mer plats ombord på många linjer, men man ska givetvis också tänka på att många som bor i speciellt förorter inte har tillgång tilll bil och måste åka kollketivt om de behöver resa.
Bussförare på Nobina Trollhättan.

Bussmicke



Citat från: Fredde skrivet 28 augusti 2020, 21:14:24 PM
Det borde vara som i Berlin när jag var där för några veckor sen: Vakter överallt.
Följde man inte regler och riktlinjer så var det direkt 50 Euro i böter och avvisning från trafiken (och affärer etc.), vilket inte var diskuterbart.



Jag måste säga att jag kände mig säkrare i Split, München och Berlin på semestern än här hemma nu. Där var det tydliga regler och riktlinjer, annat än våra "rekommendationer".

Här daltas det bara....

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredde

Citat från: Bussmicke skrivet 30 augusti 2020, 16:46:41 PM

Här daltas det bara....

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Så sant.
Undrar vilken vändning det skulle ta om denna film kom i händerna på media... ::)
FHM har ju sagt sig villiga att vidta åtgärder om inte trängsel i kollektivtrafiken undviks.

Bussmicke

FHM skulle få hjärnblödning av att bara stå där och titta på eländet.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

igel

179 är ju även utanför rusningen ofta väldigt full, även kl 14 en vanlig vardag.

Det som skulle behövas är en förstärkningslinje 178/179 som gick Helenelunds Station - Kista C som 178 och sedan fortsatte till Spånga Station som 179.

Nico

Frågan är vad biten mellan Kista C och Helenlunds stn. skulle fylla funktion för en förstärkningslinje? Redan i nuläget passerar ju 613 samma sträcka som ett stöd för 178 samt att även 523 passerar förbi på sträckan under en stor del av trafikdygnet. Linje 179 (och även 514 i off-peak) har sedan sin största belastning på sträckan Kista C-Rinkeby C-Tensta C-Spånga stn. även om det givetvis inte är tomt på övriga delsträckor.

Detta är även lite att relatera till demografin då många som inte går till skola eller arbeten istället tillbringar dagarna i köpcentrumet i Kista C och bor i de övriga områdena. En del åker t.o.m. till Kista C på förmiddagen, sedan hem för lunch och därefter tillbaka för att fortsätta att hänga. Överlag är det mycket folk under nästa hela trafikdagen på sträckan jag nämnde ovan. Minns att jag under en tid på mina tjänster hade 179, med ankomst Kista C i riktning Vällingby C, precis strax efter att centrumet stängde vid 21:00. Vid ett tillfälle räknade jag 18 st. barnvagnar (givetvis kom inte alla med, men för många) och överlag skulle det ibland, även förr, ha behövs ordningsvakter eller liknande för att hjälpa till med lastningen.

Ett ytterligare problem (som jag nämnt i andra trådar) med att försöka att förstärka på olika håll är att terminalerna på de flesta platserna i Storstockholm har slagit i kapacitetstaket för länge sedan. Det innebär att det är brist på både tillgång till hpl.lägen samt reglerplatser. Både Kista C såväl som Spånga stn. är t.ex. bägge rödlistade ur kapacitetshänseende. Helenelunds stn. i sin tur har ganska begränsat med plats den med i maxtimme samt att platsen inte heller är inte anpassad för vändning för trafik som ankommer söderifrån.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

igel

Antingen anpassar man trafikutbudet efter belastningen och inser att "rusningstafiken" på Järvafältet ser väldigt annorlunda ut, eller så förbjuder man järvabor att "hänga" i Kista Centrum.