10 bilder från skräpmappen.

Startat av Kristian, 09 november 2020, 02:24:56 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kristian

En del bilder blir som bekant underexponerade, gryniga eller känns bara tråkiga i allmänhet. Men 10-15 år senare kan de ju kännas desto mer intressanta, synd att bara slänga, så de hamnar i en mapp någonstans i datorn. Jag kikade i min skräpmapp häromdagen, några bilder kunde redigeras till någorlunda visningsbart skick och nog känns vissa lite mer intressanta idag än de gjorde då.


En tråkig bild på en ful buss. Busslink 3241 vid Täby centrum.

Gamla Uppsalabuss 272 vid Gamla Uppsala (så passande).

Tvillingar i Gnesta.

Busslink 4437, Spångbro.

Swebus 4005, Kalmar.

Någon skånsk sak. Verkar stå 17 i hörnet. (Tillägg: Thygessons 17)

Lingmerths 141, Jönköpings central.

Swebus 5361 och Busslink 5682, Mörby station.

Busslink 4231, Mörbydepån.

Även en bunt interiörbilder fanns i mappen, avslutar med en sådan från Swebus 5389.

yngrot

Trevligt  även om du tycker det kom från skräp. Men bild 1 vad är det för kaross på den ??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Fredde

Trevligt trevligt! :)
Swebus 4005 hamnade i Ryssland efter avyttring: http://busphoto.eu/vehicle/30655/#n30966

Ebermark

Citat från: yngrot skrivet 09 november 2020, 04:56:14 AM
Men bild 1 vad är det för kaross på den ??

Volvo/Carrus Express. Denna kom väl från Örebro. Näckrosbuss->Linjebuss hade tio sådana i Östergötland också. Är nog de bästa bussarna jag körde under min karriär som bussförare. Stabila, tysta (både motorljud och avsaknad av skrammel), mittmotor, bra värme, helt enkelt en riktigt bra körupplevelse i dem.


igel

Bild 1 (3241). Inredningen i den var intressant, den såg ut som om den var tio år äldre än sina jämnåriga säffle. Den hade också färre sittplatser fram och var en stadsbuss.
  Körde en sådan på Rindö och fick erfara att vändradien var större än de vanliga med säffle kaross.

Jeppe Hagelbäck

Den "skånska saken" är Thygessons 17. Bilden är tagen på väg 23, strax utanför Hässleholm.

bjorn.lovdahl

#6
Är det verkligen på RV23, är det inte på anslutningsvägen mellan Mcdonslds Stoby och rondellen på Rv23?




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

Tommy H

Citat från: Ebermark skrivet 09 november 2020, 08:18:06 AM
Stabila, tysta (både motorljud och avsaknad av skrammel), mittmotor, bra värme, helt enkelt en riktigt bra körupplevelse i dem.
Som passagerare kan jag verkligen hålla med om tysta och mjuka, men det var otroligt trångt mellan stolsraderna, fick pressa knäna mot stolsryggen framför. Så var det iallafall på vagnarna ifrån LiTA/Näckrosbuss.
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

Jeppe Hagelbäck

Citat från: bjorn.lovdahl skrivet 09 november 2020, 10:11:33 AM
Är det verkligen på RV23, är det inte på anslutningsvägen mellan Mcdonslds Stoby och rondellen på Rv23?
Nu när du säger det så.... Jag nöjer mig med att konstatera att det är Thygessons 17 strax utanför Hässleholm :)

Buzzlover

Har du mer interiörbilder skulle åtminstone jag uppskatta om du la upp dom, interiörer på äldre bussar tycker jag skulle vara kul att se :)
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Kristian

Tack ska ni ha, kul att höra lite om bussarna. :)

Citat från: Jeppe Hagelbäck skrivet 09 november 2020, 10:33:58 AM
Nu när du säger det så.... Jag nöjer mig med att konstatera att det är Thygessons 17 strax utanför Hässleholm :)
Det duger för mig! Tackar så mycket för kompletteringen, har lagt till det i originalinlägget. :)

Citat från: Buzzlover skrivet 09 november 2020, 14:07:26 PM
Har du mer interiörbilder skulle åtminstone jag uppskatta om du la upp dom, interiörer på äldre bussar tycker jag skulle vara kul att se :)
Absolut, kan ordna det framöver. :)

Resenären

Busslink 3241 var väl beställd redan av T-buss och säkert i samma inköp som Östergötland - tänkt att användas i Örebro tätort med Näckrosbuss förnyades ledbussparken i Örebro istället med begagnade vagnar från Linköping. Lita och T-buss hade ett gemensamt inköpsbolag vid den tiden (tidigt 90-tal). T-buss hade relativt många sådana enkelvagnar och de var populära - två användes i Örebro tätortstrafik - en av dem lackerad för Marieberg Köpcentrum (längs dåvarande linje 31).

Ulf Berlin

Gulligt att 4231 kör in på RBs område för att vända ;)/Ulf

Kristian

"Gulligt" vet jag inte, snarare lite surt att några p-platser (däribland min) behövde stängas av för att ersättningsbussarna skulle kunna vända. Men hellre annan p-plats än plåtskador, dessutom var det ju trevligt att kunna åka buss ända fram till dörren de dagar man lät bilen bli hemma.

Ola Å

Tre av bussarna har jag ju faktiskt kört, 3241 var nog en av de sämre bussarna som rullat i SL-trafiken någonsin, hu  :o