Mindre lyckad trafikstart på Gotland

Startat av Kajsa1690, 19 juli 2020, 14:01:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Ersa

Trafikkaoset i Täby/Norrort tog det ju många veckor innan det ens började uppmärksammas i detta forum 2012. På en avlägsen del av landet som Gotland blir såna nyheter säkerligen ännu mer bortglömda.

Ersa

Det finns inga fler bussar, säger regionen.
https://sverigesradio.se/artikel/7521006

Märkligt, bussarna står ju här redo, svarar Gotlandsbuss.
https://sverigesradio.se/artikel/7522042

Kajsa1690

Tyvärr fortsätter kaoset på Gotland.

I tisdags började skolorna efter sommarlovet, för många ungar kom det ingen skolbuss då chauffören antingen inte fanns tillgänglig eller inte hittades sin tur.

På eftermiddagen fick många föräldrar vänta i timtal på att sina telningar skulle komma hem.

Det verkar saknas ett 15 tal chaufförer och ett antal från Småland och Göteborg har rest till ön för att hjälpa till, tyvärr har de flesta ju ingen lokalkännedom.

Hotfull chaufför körde fel flera gånger och krockade: https://helagotland.se/nyheter/artikel/hotfull-busschauffor-korde-fel-flera-ganger/7r37672l
https://www.facebook.com/helagotland/posts/3486697554694056?__tn__=-R

Många drabbade av strul med skolskjutsarna: https://www.facebook.com/P4Gotland/posts/10163887828535585?__tn__=-R

Besvikna skolungar i Havdhem: https://www.facebook.com/P4Gotland/posts/10163883717600585?__tn__=-R

Bara ett litet urval.

Att det saknas chaufförer tror jag till stor del beror på att villkoren ändrades från de första informationsmötena vi var inbjudna på till dess avtalen skulle skrivas, flera fick inte det jobb man hade blivit "lovade" och %% blev en annan (lägre)

Min gubbe som körde åt Gotlandsbuss valde att tacka nej, själv körde jag lite skolbuss förut men har inget fast jobb numera, bara timmar.
Många och långa tomkörningar genom att merparten av bussarna placerats i stan och tomkörs t/fr typ Hemse (10 mil om dan) och Hemsebussar t/fr Burgsvik etc.

Bergkvarabuss som vi förut trodde var ett seriöst företag (av det vi sett och hört genom att man haft trafik sedan 2012) har verkligen inte uppfyllt förväntningarna, vare sig för många av oss chaufförer som för våra kunder.

Gasbussarna av fabrikat Solaris är spännande, ger mycket jobb för verkstaden som försöker komma igång, dock är faktiskt dem som kör mest i stan mer nöjda då Solarisbussarna är bättre än de Scanior vi hade i stan på Gotlandsbuss tid, trots ungefär samma ålder.

Dem som är nöjda är säkert alla nya chaufförer som fått jobb då andra tackat nej, tyvärr tappade man kunskap samtidigt.

Alpus260SR

Det här med att det blir kaos runt ett entreprenörsbyte är väl mer regel än undantag nuförtiden och jag har även för mig att skolorna på Gotland börjar på lite olika tider under dagen på grund av coronan och att det då kräver fler chaufförer och bussar än vad det från början var tänkt.

Sen att i princip alla bussar är placerade i Visby beror väl på att det inte finns gastankningsmöjligheter för bussar på så många ställen på gotland?

Jag jobbar på BKB och fick i början av juni köra linjetrafik åt Nobina i Halmstad då de saknade bussar för sista veckan av trafiken och Nobinas andra depåer inte hade någon buss över. Så då blev det en extern inhyrd turistbuss från BKB med både en förare från BKB och en från Nobina ombord.

Men det är lite märkligt att det inte går att få tag på fler förare på Gotland?

VincentJkpg

Kan ju tycka att om man vet att man inte kan utföra trafiken kanske man säger det till någon? Inte lämnar barn vid vägkanten.

Ersa

Något har ju bevisligen hänt med en stor del av de dåvarande förarna på ön, då det idag skeppas dit massa vikarieförare från fastlandet som inackorderas i tillfälliga bostäder på ön, för att kunna arbeta där.
Tackade de dåvarande förarna nej till arbete hos den nye operatören; eller fick de helt enkelt inte jobb där, trots att de sökte?

S Svensson

Sitter och funderar. Det är några år sedan jag var på Gotland. Men tänker på då SJ/Swebus hade trafiken. Såg en förteckning över var förare var placerade då. I viss mån fanns det mindre företag som tog över. Dessa fann troligen överallt på ön.
Om jag fattat det rätt så krävde Gotlands kommun att bussarna skulle vara gasdrivna. Dvs köra på metangas.  I Jönköpings län har det kommit gasdrivna bussar. Då har företagen fått bygga nya depåer. Inte bara för att kunna tanka gas på vissa ställen. Bussar måste vara uppställda på visst sätt med viss distans från bebyggelse. Jag antar att det inte går att ta med bussarna hem. På Gotland med mindre företag har jag föreställt mig att strukturen är en småföretagare med en familj som driver företaget med möjligen bekanta som har det som några kallar kombinationssysselsättning. Alltså en sk månskensbonde som kör buss och sköter något annat.
Vad jag läser mig till nu är att det har slagits sönder denna speciella struktur. Dels får förare inte ta med sig bussarna hemåt. Dels har man ett annat arbete att sköta som möjligen blir svårt att sköta.
Det skulle vara intressant att få dessa uppgifter bekräftade på något sätt. Kanske är detta överdrivet alternativt kanske stämmer det. Eller blir det ekonomiska utbytet för litet. Köra skolbuss är väl alltid ett deltidsarbete trots allt. Har man tidigare fått betalt för heltid men kört deltid ?

Lars-Håkan_E

SJ/Swebus, som i princip enbart körde linjetrafiken till juni 2009 hade de sista åren bussar på 7 orter, Gotlandsbuss (som från början var ett samverkansbolag a´la Buss i Väst) hade genom delägarna bussar på 10 eller 11 orter (I Visby på flera platser) På senare år har ju Gotlandsbuss även blivit bussägare och drivit trafik i egen regi.

Bergkvarabuss har linjebussarna på typ 5 orter.

Gas kan tankas på tre orter, avtalet säger att 70% av fordonen ska drivas med gas.

Månskensbönder som körde buss stadigt fanns det på SJ/Swebustiden, dem som finns kvar idag är ju sådana som har ett annat jobb och hoppar in och kör helger och liknande.
Skolturer ger ju idag minst 6,5 timme/dag med 17% uppräkning av uppehållet (delad tur) vilket kan vara svårt att leva på, många av åkarna som körde tidigare hade ju därför andra sysslor till chaufförerna som i slutänden gav heltid för merparten av chaufförerna.

Eftersom jag slutade i april så har jag ingen vidare info.

Alpus260SR

Att det finns tre ställen på Gotland för att tanka gas på betyder inte att man kan tanka en buss på samtliga. Gick en liten lokalbuss i Höganäs som var biogasdriven som BKB körde.

Den stod på BKB´s delade depå i Höganäs och tankades på den lokala Preem macken som hade en gastank som ägdes av Öresundskraft vill jag minnas. Pumpen var begagnad när de sattes dit men hade två slangar, en med det större munstycket för bussar.

Men helt plötsligt renoverades gastank anläggningen och en ny pump monterades - med bara en slang för personbilar. Resultatet blev att bussen måste parkeras 3 mil enkel väg bort ifrån linjen. Nobina kör det numera och parkerar bussen i Helsingborg 2,5 mil bort.

Sen tror jag att många "månskensförare" och folk som funderat på att göra annat tog chansen när det väl blev operatörsbyte. BKB är enligt min erfarenhet inte alls oävna att parkera bussar hemma hos förare om det går praktiskt och resulterar i minskad tomkörning.

Men alla bussförare på Gotland kan ju inte bara ha gått upp i rök?

preacher

Citat från: Ersa skrivet 06 september 2020, 20:55:19 PM
Något har ju bevisligen hänt med en stor del av de dåvarande förarna på ön, då det idag skeppas dit massa vikarieförare från fastlandet som inackorderas i tillfälliga bostäder på ön, för att kunna arbeta där.
Tackade de dåvarande förarna nej till arbete hos den nye operatören; eller fick de helt enkelt inte jobb där, trots att de sökte?

Hej
Du har helt rätt ang att förarna tackar nej till jobb. Detta är ett fenomen som dyker upp speciellt i mindre orter. Vi har aldrig haft problem med att hitta förare på de ställen vi tagit över trafik innan. Jag kan nog tycka att det är konstigt att man tackar nej till fast jobb när det finns. Fast ibland kanskr principen går före. De förare som valt att söka anställning hos oss gör verkligen ett bra jobb och kämpar på.
Ha en fortsatt trevlig Höst
//Pär
Pär Busschaufför sen 86 Jobbar på Bergkvarabuss

Lars-Håkan_E

Citat från: Alpus260SR skrivet 07 september 2020, 19:38:31 PM
Att det finns tre ställen på Gotland för att tanka gas på betyder inte att man kan tanka en buss på samtliga. Gick en liten lokalbuss i Höganäs som var biogasdriven som BKB körde.



Jag tror du missförstod det jag skrev, det går att tanka gas på tre ställen/orter för bussar och andra tunga fordon, för personbilar finns det fler "pumpar" att tillgå men orterna är detsamma.

Annars är det ju helt ointressant om det finns gas om det inte fungerar för bussar.