Kass busstrafik i V-norrland enligt grön ungdom

Startat av Lars Ödlund, 17 april 2008, 08:34:21 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Peter L

Instämmer. Var hittar man en bil som är så billig i drift? *vill köpa* Suck...

Anders Noren

Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 april 2008, 08:34:21 AM
http://www.st.nu/asikter/debatt.php?action=visa_artikel&id=723083

Tänk den som hade en sån bil är min enda kommentar.....

Vore det inte bättre om Grön ungdom upplyste konsumenterna om bilens verkliga kostnader i stället för att propagera för att sänka kollektivtrafikens biljettpriser till en nivå som baseras på ett orimligt sätt beräkna driftskostnaderna?

Tar man sedan hänsyn till att ungefär 50 % av alla bilresor är kortare än 5 km så visar det sig att det inte bara är principiellt fel att bara räkna marginalkostnaden (bensinförbrukningen) utan även i praktiken fel. På sådana korta körsträckor hinner nämligen varken bilens motor eller dess avgasrening komma upp i optimala arbetstemperaturer och både bensinförbrukningen och föroreningsutsläppen är därför väsentligt högre än de specificerade nivåerna. Elhybridmotorer, som startar på elmotorn och kopplar in förbränningsmotorn först när den blivit varm, skulle förvisso råda bot på detta problem men sådana tillverkas inte i någon större omfattning (omogen teknik?).

Vill man få folk att minska sitt dagliga kortväga bilkörande så måste man dels göra folk medvetna om de verkliga kostnaderna och dels arbeta för att huvudalternativen - buss och cykel - är tillräckligt attraktiva. Att bilen är dyrare än bussen och cykeln behöver man inte någon högskoleexamen för att räkna ut och sänkta biljettpriser gör knappast någon skillnad. Bussens och cykelns problem är inte priset utan att de inte upplevs som fullgoda alternativ till bilen.

Anders

Cero

Problemet med den hemska bilen är att den ger sin innehavare ett mått av frihet. Även bussen eller tunnelbanan kan ge ett mått av frihet men av annat slag. Den frihet bilen ger är att åka när man vill, vart man vill och utan onödiga stopp och byten på vägen. Huvuddelen av bilens kostnad är fast eller halvfast och du skriver på kostnaden den dagen du sitter hos handlaren. Driftskostnaden härrör sig till förbrukningsmaterial såsom bränsle, oljor, däck, etc. Även servicekostnaden kan betraktas som halvfast med tanke på de långa (i mil) serviceintervall nyare bilar har. Här har ju tillverkarna klurat till det så att bilen ska in varje år oavsett hur mycket du kör, så givet att du inte kör mer än 3000 mil per år är kostnaden att betrakta som åtminstone halvfast. Detsamma gäller försäkringskostnaden. Värdeminskningen är den största posten och den är relativt konstant till viss gräns om du inte kör alltför mycket eller extremt lite. På bilens plussida ligger det faktum att man under vissa betingelser sparar en hel del tid vilket för många kan omsättas i pengar.

Det är inte helt lätt för kollektivtrafiken att utan vidare konkurrera med bilen, även om den byggs ut till det orimliga och dessutom görs gratis. Det finns alltid människor som är beredda att betala för de värden bilen står för, både positiva och negativa. Miljöaspekten är naturligtvis viktig men riskerar att väga lätt när Svensson står där med sitt transportproblem. Kostnaden för bilen finns normalt redan där även om den inte används. I mitt tycke har inte heller industrin hittills presenterat en energilösning för bilar som är både hanterbar i dagliga livet och positiv för miljön som helhet. Låt oss hoppas att den kommer.

I det aktuella fallet tror jag inte att man minskar bilåkandet mer än marginellt även om turtäthet och prisstruktur för bussen blir bättre. Det krävs mer djuplodande analyser för att förstå varför folk åker bil och vad som kan göras åt det.

Jo

Citat från: Peter L skrivet 17 april 2008, 09:07:51 AM
Instämmer. Var hittar man en bil som är så billig i drift? *vill köpa* Suck...


Avställd och obeskattad Golfdiesel som du lagar själv och tankar från farmatanken hemma på gården.

Peter L

Citat från: Jo skrivet 17 april 2008, 14:31:22 PM
Avställd och obeskattad Golfdiesel som du lagar själv och tankar från farmatanken hemma på gården.

;D 8)

Ersa

...som du dessutom bör tillverka egna reservdelar till hemma på gården. Dvs saker som t.ex vindrutor, drivknutar, växellådsdrev och lameller?  ;)

Simon Bertilsson

Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 april 2008, 08:34:21 AM
http://www.st.nu/asikter/debatt.php?action=visa_artikel&id=723083

Tänk den som hade en sån bil är min enda kommentar.....

Räkna att soppan kostar 13 spänn, och att bilen dricker 0,7. Då blir det drygt 9 spänn.

Nu kommer ni och säger att bilen, försäkringen och skatten också kostar pengar. Men har man redan bilen i sitt garage, så finns ju de kostnaderna redan. Det är nog inte många som säljer bilen bara för att man börjar pendla till jobbet.

Ersa

Men dessa gröningar brukar ofta jämföra mellan:
1: Inte äga någon bil, och därmed bara bekosta sitt busskort.
2: Äga och köra sin bil till jobbet, samt betala dubbla p-platser, skatt, försäkring, verkstadsgubben, reservdelar, bensin, olja, glykol mm.... och detta till priset av 10 kr/mil totalt sett.

Buss-Anders

Äger en V70 av standardmodell. Räknar med en kostnad med cirka 28-30 kr milen och kör 2000mil/ år.
Då ingår avskriving med 18000 kr per år.Bensin,service, däck,mindre rep. besiktning och skatt.
Då har jag inte räknat med garage, parkeringssvgifter eller tvätt.

Jag är ganska övertygad om att om några år så kommer besinen kosta 15-18 kr/liter.
Bilar med starka motorer alltså över låt oss säga 100 hk kommer att beskattas ännu hårdare.
Bilarna kommer dessutom att väga mindre och dra ännu mindre bensin än idag.
Från avdraget för arbetsresor på självdeklarationen kommer att göras ett sådant avdrag så att om du bor bara några enstaka mil från ditt arbete så får du stå för kostnaden helt och hållet.

Dagens stimulans till att erbjuda pengar till den som köper en miljöbil kommer vändas till att ickemiljöbilar beskattas hårdare och för att får bort dem så fort som möjligt.
Motiven är självklara - koloxidhotet samt att göra bilresor dyrare för att sätta fart på kollektivtrafiken samt att trafiken är en bra mjökko för statsmakterna.
Fler människor  i städerna kommer att välja att inte ha bil. Det blir billigare att åka, buss, taxi eller att hyra när man verkligen behöver en bil.

Mvh
Buss-Anders