Nobina 3768, 6073 & 6074 i Norrtälje - 24 juni 2020

Startat av Mikael T Nilsson, 24 juni 2020, 15:25:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Här kommer ett kort bildsvep från Norrtälje. Jag har tidigare visat bild på f.d. Norgebussen Nobina 6072 i Rimbo.
Vid dagens fototillfälle dök syskonvagnarna 6073...



...och 6074 upp i Norrtälje. Det ska tydligen vara dessa tre av denna modell som är stationerade i Norrtälje. 6075 har placering Kallhäll.



Scania på linje 677 mot Uppsala. Nobina 3768 är väl fortfarande Hallstavikbaserad? I så fall verkar det som att Hallstavik har turer på 677. Eller handlar det om att den (tillfälligt) flyttat till huvuddepån Norrtälje?



Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Det finns inga specifika/spikade placeringar runtom i trafikområdet, sedan underentreprenören sade upp sitt avtal. Bussarna skiftas runt både efter långsiktiga planer, men ofta även med kortare intervaller pga oväntade händelser, reparationer, besiktningar och annat.
Omloppen där bussarna går på linje 677 innehåller i princip bara 677-avgångar, utöver ibland någon enstaka kort tur på nån tätortslinje i Norrtälje samhälle. Förutom någon/några enstaka Rimbobaserade bussar, utgår de alla från Norrtälje.

Mikael T Nilsson

#2
Hej,

Tack för uppgifterna. Jag var helt övertygad om att de tre Scaniabussarna 3768, 3823 & 3824 var öronmärkta för Hallstavik. De förekommer fortfarande väldigt ofta på linje 639. Men det förklarar varför jag sett 3823 på bl a linje 621. Alltid lär man sig något nytt. :-)
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ulf Berlin


Mikael T Nilsson

Jag håller helt med. Lite kul med omväxling när man är ute och fotograferar. :-)
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Visst är det tänkt att de nyaste röda boggivagnarna med rätt utrustning för 639-kraven ska hållas i Hallstavik, för bl.a driftsäkerhetens skull, men någon öronmärkning förekommer inte på så sätt.
De enda fordon som på pappret är låsta till sina linjer är de blå ledvagnarna för 677, dubbeldäckarna för 676 samt elbussarna för tätortstrafiken, även om dessa ibland behöver skiftas på kort varsel, pga oväntade hinder.

Mikael T Nilsson

Hej,

Ja, i första hand ser man modernare Volvo 8900 boggi eller de tre nämnda Scaniabussarna på 639-turer som går hela vägen till Hallstavik. Undantag finns som sagt. Jag har sett en och annan äldre Volvo 8700 boggi på sträckan Stockholm-Öregrund nu under sommartabellen.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

homer

Både 6073 och 6074 var väldigt snålt utrustade med SLs vita linjer

Mikael T Nilsson

Det har du rätt i. Det tänkte jag inte på. Kanske snålade man få dessa bussar kanske inte beräknas bli långvariga i SL-trafiken.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Man sparar väl inga pengar på att låta bli att införa en vit rand överst. Denna kan dessutom appliceras med en/flera dekaler, om man inte vill lacka. Vilket man gjort många gånger förr, både för den nedre och övre randen.
Det jag istället först noterar på bilderna, är att 6073 och 6074 har sin nedre rand lite för högt upp.

Mikael T Nilsson

Ja, lite märkligt att man frångått standard när man färgsatte dessa vagnar för SL-trafiken.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Nico

I sak har inte standarden frångåtts, snarare att det fuskats just här. Problemet är mera att ingen har riktig tid att följa upp avvikelser.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mikael T Nilsson

Hej,

Ok.

Som kuriosa har jag för mig att även Swebus/Nobinas numera slopade 2220-2222 hade den lägre randen lite högre än "normalt".
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.