Hornsbergsflex gör en insats på linje 745 mot Salem - 8 juli 2020

Startat av Mikael T Nilsson, 08 juli 2020, 18:47:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



I dag dök Hornsbergs flexvagn Keolis 4817 upp på högtrafiklinje 745 mellan Fridhemsplan och Söderby. Det var nytt för mig att Hornsberg trafikerar "Botkyrkalinjerna" (om än i egenskap av flexbuss). Jag vet att Hornsberg gör inhopp på Nybodalinjer, men inte på linjer som trafikeras av de övriga garagen i SSV.

Notera att Keolis Hornsberg verkar vara mycket noggrann med att visa att det handlar om en flexbuss som ersätter en ordinarie. Den röda skylten i fronten kan inte bli så mycket tydligare.

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Frågan är om denna information är något som resenärerna behöver veta. Eller ens vill veta. Att informationen kan riskera förvirra mer än den hjälper.

Niclas Wennerlid

Jag håller med, vem är egentligen intresserad av dylik information?
Som resenär är man föga intresserad av hur avgången bemannats, det är mer riktat till klubben för inbördes beundran.

Enda tillfället jag kan tänka mig nyttan av en skylt som talar om att det är en form av insatsbuss är när bussen står uppställd i väntan på uppdrag.

F.ö. ser det oerhört illa ut med versaler i början på varje ord.

// Niclas

VincentJkpg

Finns det överhuvudtaget någon anledning till att man skulle skylta med att det är en "flexbuss" som kör? Vem är det den informationen är riktad till? Är det ett krav i avtalen?

Fredrik Gelin

Inget avtalskrav, sannolikt är orsaken som Niclas skriver att man vill förtydliga för förarna så de inte tar fel buss när den står uppställd.

Citys flexbussar gör inhopp på SSVs och Nacka/Värmdös linjer lite till och från, som synes även på Botkyrkalinjer om behovet uppstår.
Poängen med flexbussarna är ju att de inte är avtalsbundna utan kan användas där de gör störst nytta.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Ersa

Klart man ska märka upp fordonen tydligt för personalen inne på depåerna. Men att köra runt ute på linjer med en sån där skylt, i storlek och form som gör att den enbart ser ut som information riktat till passagerare, nej det ser inte bra ut, och förvirrar nog mer än det hjälper.
Versaler i varje ord är ett annat kapitel, men visst ser det ut som nån som inte kan språket har skrivit den. T.ex ett barn.

Niclas Wennerlid

Med tanke på texten Flexbuss Ersätter Ordinarie Buss så tror jag inte texten är riktad mot förarkåren, hade det bara stått Flexbuss så hade jag möjligtvis köpt det.
Ur min synvinkel ska skylten bort under alla typer av körning, den tillför ingen vettig information till resenär och ur ett säkerhetsperspektiv skymmer den sikt i vindrutan.

// Niclas



Mikael T Nilsson

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 09 juli 2020, 10:11:12 AM

Citys flexbussar gör inhopp på SSVs och Nacka/Värmdös linjer lite till och från, som synes även på Botkyrkalinjer om behovet uppstår.
Poängen med flexbussarna är ju att de inte är avtalsbundna utan kan användas där de gör störst nytta.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Tack för uppgifterna!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.