Huvudmeny

Markera bilder

Startat av Knut, 29 juli 2007, 17:26:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Knut

Hvordan lager man den linjen nederst på bildene med copyrigt info som mange har på sine bilder??

Knut
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Zella

Du väljer med att öppna bilden i paint... dra sen i markeringen nertill... sen så väljer du att det vita fältet blir svart och skriver in text så som du vill att den ska lysa...

virtual1

Citat från: Knut skrivet 29 juli 2007, 17:26:43 PM
Hvordan lager man den linjen nederst på bildene med copyrigt info som mange har på sine bilder??

Knut

Finns flera sätt att göra det på, antingen kan du göra som Möller som bara skriver texten rakt på bilden, eller också kan du välja att 'Utöka arbetsyta' i t.ex. Photoshop o få en del där du kan skriva text på, eller också gör du som jag som har skapat en svart bild i storleken 800x50, sparat undan den och har den sen som mall (med copyrightext redan ditlagd) - sen öppnar jag bara upp mallbilden och klistrar in den gång på gång i de bilder jag jobbar med (lägger den längst ned eller upp beroende på var det finns mest 'outnyttjad' yta) o sen skriver texten på det iklistrade fältet!

Jeppe Hagelbäck

Citat från: Zella skrivet 29 juli 2007, 17:49:52 PM
Du väljer med att öppna bilden i paint... dra sen i markeringen nertill... sen så väljer du att det vita fältet blir svart och skriver in text så som du vill att den ska lysa...

Beror på vilket bildbehandlingsprogram du använder.
Använder du photoshop så finns det bra info på länken. http://daniel.nordling.nu/bildredigeringsskolan/l13/

(Denna tråd bör väl flyttas till "ordet är fritt")

/Jeppe

M224

Citat från: virtual1 skrivet 29 juli 2007, 18:03:07 PM
Finns flera sätt att göra det på, antingen kan du göra som Möller som bara skriver texten rakt på bilden, eller också kan du välja att 'Utöka arbetsyta' i t.ex. Photoshop o få en del där du kan skriva text på, eller också gör du som jag som har skapat en svart bild i storleken 800x50, sparat undan den och har den sen som mall (med copyrightext redan ditlagd) - sen öppnar jag bara upp mallbilden och klistrar in den gång på gång i de bilder jag jobbar med (lägger den längst ned eller upp beroende på var det finns mest 'outnyttjad' yta) o sen skriver texten på det iklistrade fältet!

Jag gör också som dig, fast min "mall" är 800x20 pixlar. Jag har dock alltid text i min mall, på så sätt hamnar den alltid på rätt ställe. Min mall består av två lager. En svart bakgrund samt ett lager med vit text. (Det kanske så du har också?)

Jag beskär alla mina bilder i följande storlekar: 800x553 = inkl bildtext, 800x533 = utan bildtext, sedan använder jag 690x480 för vardagsbilder med bildtext.

Att göra en mall är mycket smidigt, dels för att man kan ha olika mallar samtidigt och dels för att det är smidigt, när man väl har gjort mallen så är det bara att spara den i PSD-format (man får inte göra mallen till ett lager, bara när den är inklistrad i bilden).

Jonas M. Bobjörk

Citat från: M224 skrivet 29 juli 2007, 18:17:42 PM
Jag gör också som dig, fast min "mall" är 800x20 pixlar. Jag har dock alltid text i min mall, på så sätt hamnar den alltid på rätt ställe. Min mall består av två lager. En svart bakgrund samt ett lager med vit text. (Det kanske så du har också?)

Jag beskär alla mina bilder i följande storlekar: 800x553 = inkl bildtext, 800x533 = utan bildtext, sedan använder jag 690x480 för vardagsbilder med bildtext.

Att göra en mall är mycket smidigt, dels för att man kan ha olika mallar samtidigt och dels för att det är smidigt, när man väl har gjort mallen så är det bara att spara den i PSD-format (man får inte göra mallen till ett lager, bara när den är inklistrad i bilden).

Jag har ingen mall, men däremot stämmer måtten precis överrens med de jag använder. Blir så när man förminskar till 800 bredd från 400D:s 3888.
Jag känner inte att jag behöver en mall. Använder ju olika bildtexter varje gång.

Knut

Hvordan lages copyright tegnet photoshop??
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Staffan Sävenfjord

Citat från: Knut skrivet 30 juli 2007, 21:31:57 PM
Hvordan lages copyright tegnet photoshop??

Tryck ned alt-tangenten och skriv 0169 på siffertangentbordet till höger. Så får du ett flott ©.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

M224


Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Jo, det finns flera sätt att få fram ett ©-tecken. Vilket man använder är väl en smaksak. Men jag får inte alt + 3000 att fungera.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

M224

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 juli 2007, 08:02:26 AM
Jo, det finns flera sätt att få fram ett ©-tecken. Vilket man använder är väl en smaksak. Men jag får inte alt + 3000 att fungera.

Det var lustigt, jag har alltid använt alt + 3000 i CS2. Testade precis och det fungerade fint, kan ju tillägga att jag skriver med Trebuchet MS om det har någon betydelse.

Knut

Alt 0169 fungerte iallefall. TAKK FOR AAL HJELP UANSETT DA :D
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge