Trafikförändingar T21 [Stockholm]

Startat av Buzzlover, 14 oktober 2020, 15:38:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

846

De boende vid Vintertullen gjorde säkert sin del i det hela, men som radioprogrammet "Medierna" i P1 noterade gjordes inte mindre än fem olika nyhetsinslag i P4 om nedläggningen av buss 76 mellan Södermalm och Radiohuset. Normalt renderar en enstaka nedlagd busslinje i Stockholm noll inslag i radio, men 76:ans nedläggning från journalisttäta Södermalm till Radiohuset renderade alltså i faktiskt sju inslag till slut, om jag räknar rätt. Ett av inslagen om linjen skulle läggas ned gavs rubriken "Chockbesked". Det var fem olika inslag när "Medierna" pratade om de väldigt många nyhetsinslagen om indragningen av en enstaka busslinje, men sedan dess så återuppstod ju linjen mellan Södermalm och Radiohuset först genom linjen 76X och fr.o.m. 13 december som gamla vanliga 76 hela sträckningen. Så det vart ytterligare två inslag på de tidigare fem inslagen.

Jag vill nog säga att om indragningen av en enstaka busslinje i Stockholms innerstad renderar inte mindre än sju nyhetsinslag i P4 så hade det stor påverkan på ansvariga beslutsfattare, som tvingades svara på frågor i nyhetsinslagen, på ett helt annat sätt än att aktiva boende längs rutten protesterade. Det har hittills - såvitt jag kunnat utröna - gjorts exakt noll inslag i P4 om att Tantos busstrafik till Slussen och vidare dras in helt redan kl. 21.30 och att Danviksklippan, Danvikshem och Saltsjökvarn också tappar sin busstrafik före kl. 22 (mot idag 00.30). Tyvärr tror jag inte att protester från boende med listor har någon avgörande betydelse i sammanhanget.

Ulf Berlin

Undrar varför det är ett kryss(x) vid Rindögatan på linje 54 mot Hjorthagen ???
https://mitt.sl.se/ficktid/vinter/V54.pdf
Känns konstigt.../Ulf

Maven

x har väl använts sedan urminnes tider och förtydligar att turen går via hållplatsen, men utan annonserad tid. D.v.s. man får titta på avgångstiden från föregående hållplats med angiven tid och göra en egen rimlighetsbedömning när det är dags att gå ut till hållplatsen, precis som vid de flesta andra hållplatser.
Detta fanns ju att läsa i de tydliga läsanvisningarna i ficktidtabellerna, som man kan tycka nu borde finnas på hemsidan, men det tycker tydligen inte SL.

Ulf Berlin

Absolut,men i dagens"datafierade tider"så känns det väldigt märkligt ändå.../Ulf

IvveRivve004

Citat från: 846 skrivet 23 november 2020, 11:12:24 AM
Ändringen av linjerna 55 och 53 tror jag gått lite under radarn för de som berörs av förändringen. Att Tanto förlorar sin enda bussförbindelse redan vid 21.30-tiden är en kraftig försämring och även att de resenärer som idag tar 53:an från Danviksklippan, Saltsjökvarn och Danvikshem också förlorar sin enda bussförbindelse redan vid 21.30-tiden är också en kraftig försämring. I den mån de som bor vid de aktuella hållplatserna noterat förändringen av 55:an resp. 53:an i december tror jag väldigt få noterat att busstrafiken dras in helt vid 21.30. Det kommer nog bli en hel del protester när ändringen väl trätt i kraft och folk noterar när de ska hem att det inte går någon buss alls... Men precis som när det gällde de stora protesterna från boende i Ruddammen när linjerna 43 och 44 lades ned kommer protesterna inte leda till någonting alls.

Att protesterna inte kommer leda till något alls vill jag inte att ni ska tro. Jag tror att...nej, inte bara tror, jag är faktiskt helt övertygad om att den nya 55:an i förtid kommer att läggas ner i och med att den större delen av sträckan på Södermalm går parallellt med buss 66 med undantag för Slussen.

Resenären

Fast nu är ju argumentet att ersätta 53 trafikuppgifter kring Danviksklippan och till Finnberget för att snabba upp 53. Jag tror inte den kommer läggas ned däremot kanske den byter start/slutpunkt bortanför Slussen (från Kvarnholmen sett)


846

Det kommer nog bli stora protester angående förändringen av 53:an och 55:an, dels från boende i Hjorthagen som får en dubblerad restid med buss till centrala stan när de blir hänvisade till 54:an istället och dels från boende i såväl Tanto som Danviken som tappar sin bussförbindelse helt efter ca 21.30-tiden.

Jag hoppas att protesterna lönar sig men vis av erfarenheten från förändringarna av nedläggningen av linjerna 43 och 44 så hände dessvärre inte ett smack. Ruddammen förlorade sin bussförbindelse med det stadsdelsområde de hör till (Östermalm) och många kvarter på Norrmalm förlorade helt bussförbindelse (bl.a. större delen av Regeringsgatan, Malmskillnadsgatan och Döbelnsgatan) vilket ledde till kraftiga protester som uppmärksammades i lokalmedia men det vart ju bara en axelryckning från politikerna och Keolis å sin sida bedyrade med en dåres envishet hur bra förändringarna var. Jag är rädd att det kommer att bli samma visa nu igen. "Det går ju jättebra att fortsatt ta buss från Hjorthagen till centrala stan" och "De boende i Tanto som vill åka hem efter 21.30 kan ju ta 3:an till SöS och gå."

Resenären

Ja jag tror faktiskt att du har rätt i att SL och Keolis underskattade protesterna. Man är välorganiserade i Vintertullen och vet hur man driver politik oavsett partifärg. Däremot är man nog mån om att vara mer lyhörda. Den främsta kritiken kring  76 och 66 är ju förankringen som var totalt och helt obefintlig - människor upptäckte i resplaneraren att linjerna ändrats. Det är riktigt illa för  det är ju hela argumentet med en politiskt styrd myndighet.

Det verkar dock som att Keolis och SL har en strategi att koncentrera busstrafiken till de stomlinjerna och i övrigt göra stadsdelslinjer av de röda....

Problemet är ju att den inte kommuniceras....

Tommy E

Tidtabellerna för 336, 338 och 342 har tagits bort ur sökfunktionen på SL:s hemsida, lite väl snabbt kan tyckas eftersom linjerna ju trafikeras en vecka till...
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Tommy E

...och nu tycks alla tidtabeller som gäller t.o.m. idag vara borttagna ur sökfunktionen! :P
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se