SJ-släp 8785 på Öland (nutida bild).

Startat av Kristian, 22 april 2022, 20:31:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kristian

Promenerade på gamla järnvägen nära Källa på Öland ikväll och såg något som liknade ett bussläp inne på stenkrossområdet, det visade sig vara f.d. SJ 8785.

Skamfilad men tydlig SJ-logga.

Hemstation Kalmar C.

Beklagar bildkvaliteten, hade bara min gamla mobiltelefon med mig.

zjbus

Tack för dina trevliga fotografier och så roligt att det ännu i dag finns kvar.

Christian Ljunggren

8785 var dessutom den sista bussläpvagnen, som anskaffades av SJ.
H&S nr 8717, årsm: -70, inreg -74, avst 82-09-30 och avreg o slopad 84-12-21.

Mvh

Christian

S Svensson

Finns det möjlighet att renovera släpet för framtida bruk. ? Buss-släp finns ju i modernare tappning också. Användes på resor till Tyskland,Burg,Flensburg m m.
Jag vet inte så mycket om SJ släp till bussar. Sista gången jag vet det gick släp var en fredag vid avfärd från Göteborg, då extrabussen skulle ta med sig ett släp fvb Skövde. När bussen körs så var det trots allt inte riktigt snabbaste vägen utan körde Göteborg-Skene-Borås-fvb Ulricehamn-Falköping och troligen var det en Boråsbuss som drog släpet hela vägen.
Joda en användare av släp som på bilden var postverket. Det var verk in på 90-talet. På morgonen kördes buss med litet antal resande till Sätila. Där kopplades släpet av. Sedan på eftermiddagen ,vid 16-tiden, var det lastat och bussen kom och hämtade släpet.
Användare av släp var annars Postens diligenstrafik. Här användes ofta släp. Men ibland gjorde posten sig av med körning och med att Swebus tog över så ändrades förutsättningarna. När jag besökte Kiruna och hade sovit på hotell gick jag tidigt för att åka buss till Narvik. Till ett ställe kom en godsbuss som ommålad och kördes av entreprenör till ett godsföretag. Lämnade paket och kördes vidare.
Besökte Gotland sommaren 1987. Då såg jag en eftermiddag godssläp med en HoS buss som dragare.
Tvåaxliga släp är annars sällsynta även till lastbilar. När jag var ung på 50 talet fanns det nästan bara en-axliga släp.

Kristian

Citat från: Christian Ljunggren skrivet 23 april 2022, 12:59:30 PM
8785 var dessutom den sista bussläpvagnen, som anskaffades av SJ.
H&S nr 8717, årsm: -70, inreg -74, avst 82-09-30 och avreg o slopad 84-12-21.

Mvh

Christian
Se där, kul! Tack för info.

Släpets plats, om någon skulle vilja försöka ta sig an det i framtiden:

zjbus

Mer intressant i ämnet SJ Buss 0253 och släp 8711 på Gotland 18 maj 2012
http://forening.gotlandstaget.se/vagn/coj741.htm

Lars-Håkan_E

Citat från: S Svensson skrivet 23 april 2022, 14:33:35 PM
Finns det möjlighet att renovera släpet för framtida bruk. ?

Det finns ju redan ett antal sådana här sparade till eftervärlden så behovet är ju inte akut direkt, det ska då enbart vara för att det var den sista Hägglundskärran till SJ, i a f nummermässigt, om det var den sista som togs i trafik kan nog Christian berätta.