Fridströms lämnar avtal med Nobina

Startat av Ted Selander, 29 juni 2016, 16:24:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ted Selander

Enligt säker källa, har Fridströms i Rimbo sagt upp avtalet med Nobina (som underleverantör till Norrtäljeavtalet). Från mars 2017 kommer Nobina att köra i egen regi. Bristande lönsamhet anges som orsak.

homer

Oj då.

Kommer man öppna den Gamla busslink depån eller blir vagnarna kvar på Fridströms depå?

Har Fridströms någon annan trafik? har man beställningskörningar så man kan ha kvar några gubbar`?

Ersa

Vallbydepån planeras att väckas ur sin tillfälliga dvala.
Utöver de 12 st SL-vagnarna som leasas från Nobina, har Fridströms i skrivande stund 9 st egna bussar.

Jacob med C

Vad har Fridströms för egna fordon?
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link


Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

Lars_L

Onekligen intressant. Att man kan vara missnöjd med ersättningen (den är ju låg som den är generellt) må ju vara förståerligt. Men att man inte hittar fram till en lösning är ju något märkligare - såvida detta inte bara är en del av ett utdraget förhandlingsspel.

För Nobina borde det ju rimligen bli dyrare att köra i egen regi, än att anlita Fridström, även om deras ersättning skulle höjas. Svårt också med en så pass liten satelitdepå, men stor nog för att ändå behöva fungera relativt självständigt - om man inte ska få en massa andra extrakostnader i form av tank och städ i annan depå etc.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Bussmicke

Trist,  Fridströms har kört som underhuggare så länge jag kan minnas.  Mina första bilder tog jag 1992.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 01 juli 2016, 10:31:36 AM
Trist,  Fridströms har kört som underhuggare så länge jag kan minnas.  Mina första bilder tog jag 1992.

Man var väl i början minst fyra stycken SL-underentreprenörer i Roslagen, vilkas SL-historia började i mitten av 1970-talet då ett flertal kommunala skolskjutsar (i sin tur grundade på 1950-talet) fick SL-nummer för att även allmänheten skulle kunna åka med vid behov. Kort ur minnet:

- 648, med SL-start under 1973. Detta som ersättning för SJ-linje 816 Knutby-Rånäs-Rimbo som SJ Buss i Uppsala lade ner detta år. 816 in sin tur var en ersättning för det nedlagda tåget på samma sträcka.
Linjen har genom åren körts gemensamt av Rånäs Taxi (heter idag Roslagsbuss), SL/Busslink samt Fridströms.

- 646, med SL-start sensommaren 1975
Grundades som kommunal skollinje under 1950-talet. Kördes i början av en taxiåkare i Gottröra jag just nu inte kommer på namnet på. Taxifirman och dess två fordon såldes senare till Fridströms, som ensamma kört vidare sedan dess.

- 649, med SL-start sensommaren 1975
Grundades som kommunal skollinje under 1950-talet och kördes av Fridströms, vilken fortsatte efter 1975, och än in idag.

- Strax söder om 646:ans färdväg har vi ju dessutom ett antal f.d. kommunala skollinjer i Vallentuna kommun som kördes av Tusses Buss, vilken även fortsatte efter att linjerna kom under SL-regi (i 66x-serien), och sedermera även för Swebus. Detaljer i detta kan nog bl.a Lars-Håkan reda ut mycket bättre än jag.

- Om vi ser till hela länet och 2000-talet kan vi ju lägga Kerstins Taxi på Södertörn som körde några smålinjer under Busslink/Keolis i många år. Numera är väl även de helt borta från SL-trafiken?

Lars-Håkan_E

Citat från: Lars_L skrivet 29 juni 2016, 20:46:53 PM
Onekligen intressant. Att man kan vara missnöjd med ersättningen (den är ju låg som den är generellt) må ju vara förståerligt. Men att man inte hittar fram till en lösning är ju något märkligare - såvida detta inte bara är en del av ett utdraget förhandlingsspel.

För Nobina borde det ju rimligen bli dyrare att köra i egen regi, än att anlita Fridström, även om deras ersättning skulle höjas. Svårt också med en så pass liten satelitdepå, men stor nog för att ändå behöva fungera relativt självständigt - om man inte ska få en massa andra extrakostnader i form av tank och städ i annan depå etc.

Ja det blir säkert dyrare på "sista raden", men alla sådana merkostnader brukar ju sällan vägas in.
Som oftast är det ju så att den som har kontraktet ska tjäna ett par procent när man lejer ut jobben, har man då räknat hem en körning med lägre pris än alla andra kan det vara svårt att hitta någon av dessa andra som både vill köra billigare än sitt eget anbud och dessutom få typ 5-10% ytterligare avdraget.

Nu vet jag inte hur avtalet med Fridströms ser ut, om man bara bemannar bussarna vilket innebär att ersättningen bara avser förartid eller om man även har kapital och underhållskostnader, skatt o försäkring, bränsle etc för de fordon man har tilldelats.

Gamla bussar kan ju dra iväg rejält i extra kostnader som man då har väldigt svårt att påverka.

Ersa

Citat från: Jacob med C skrivet 29 juni 2016, 20:44:51 PM
Vad har Fridströms för egna fordon?

EGR799, Setra S415GT-HD, 2012
EFW667, Setra S416GT-HD, 2011
DEL443, Setra S416UL, 2009
BGY567, Setra S415GT, 2008
UCH531, Setra S415GT-HD, 2007
BXY157, Mercedes-Benz 516CDI Atlas Sprinter, 2010
DDU566, Mercedes-Benz O515 Sprinter Transfer, 2009
RNM025, Scania L94UB Vest V25, 2001
UKZ892, Volvo B12B 8700, 2001

Lars-Håkan_E

Citat från: Lars_L skrivet 29 juni 2016, 20:46:53 PM
Onekligen intressant. Att man kan vara missnöjd med ersättningen (den är ju låg som den är generellt) må ju vara förståerligt. Men att man inte hittar fram till en lösning är ju något märkligare - såvida detta inte bara är en del av ett utdraget förhandlingsspel.

För Nobina borde det ju rimligen bli dyrare att köra i egen regi, än att anlita Fridström, även om deras ersättning skulle höjas. Svårt också med en så pass liten satelitdepå, men stor nog för att ändå behöva fungera relativt självständigt - om man inte ska få en massa andra extrakostnader i form av tank och städ i annan depå etc.

Tankning går alldeles utmärkt att sköta på extern mack för de fordon som inte passerar någon av depå med tankmöjligheter, för städning behövs ju inga jättelokaler och tvätta kan man garanterat göra på flera ställen i Rimbo, dock är ju mkt av detta inte "SL Mässigt"

Dock så bör det i slutänden bli billigare att slippa bygga upp en egen parallell organisation

Lars_L

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 01 juli 2016, 16:00:14 PM
Tankning går alldeles utmärkt att sköta på extern mack för de fordon som inte passerar någon av depå med tankmöjligheter, för städning behövs ju inga jättelokaler och tvätta kan man garanterat göra på flera ställen i Rimbo, dock är ju mkt av detta inte "SL Mässigt"

Dock så bör det i slutänden bli billigare att slippa bygga upp en egen parallell organisation

Fast det gäller ju då att det finns RME på macken. Men visst det andra går ju att lösa. Min utgångspunkt var nog bara hur man inom SL-trafiken och de stora bolagen brukar välja att lösa sådana här saker och inte minst Nobina. 
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Joakim Wahlberg

Björcks buss kör väl fortf. 779 och 782 i Nykvarn? Eller har det ändrats på senare tid? Linjenätet i Nykvarn är ju lite förändrat sen nåt år tillbaka.
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

Lars-Håkan_E

Citat från: Lars_L skrivet 01 juli 2016, 16:16:25 PM
Fast det gäller ju då att det finns RME på macken. Men visst det andra går ju att lösa. Min utgångspunkt var nog bara hur man inom SL-trafiken och de stora bolagen brukar välja att lösa sådana här saker och inte minst Nobina.

Flera av de stora aktörerna rullar ut HVO pumpar på mackarna nu, bara fördelar att hänga på där jmf med RME.

Finns det bara en marknad vilket jag är övertygad att det gör i Rimbo med alla lastbilsåkare så kommer den pumpen nog inom kort.




Ersa

Tre pumpar för diesel, RME samt HVO finns redan i Rimbo. De ligger intill kommundelens enda tvätthall som klarar miljökraven på återvunnet vatten. Allt detta inne på Fridströms depå. Att krångla in bussar på de två återstående vanliga personbilsmackarna i Rimbo samhälle är inget jag skulle rekommendera. Först och främst finns där bara vanlig diesel, och utrymmet är dessutom såpass begränsat att inte ens lastbilsåkare använder dem. Vid något enstaka större tekniskt fel på byns alla tungfordonspumpar en kväll för några få år sedan blev det snabbt en kö av lastbilar och bussar till pumpen på OK-macken vid Roslagsstoppet/Söderhall. Numera finns även en dieselpump i "grusgrupen" vid Ledinge.

Närmaste godkända tvätthall och pump för RME utanför Rimbo finns på SL-depån i Norrtälje, samt enbart en tvätthall hos Volvo Truck Center i Norrtälje. Ända sedan senaste trafikstarten 2011 har även Hallstaviksbaserade bussar tvättats och tankats regelbundet i Rimbo på sina raster, just för att det inte går att komma ifrån att Rimbo sedan 130 år är det naturliga "navet" för service mitt mellan Uppsala/Arlanda-Norrtälje och Hallstavik-Stockholm. Oavsett hur olika passerande avtal ser ut och vilka trafikföretag som kör var.

Lars_L

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 01 juli 2016, 17:00:38 PM
Flera av de stora aktörerna rullar ut HVO pumpar på mackarna nu, bara fördelar att hänga på där jmf med RME.

Finns det bara en marknad vilket jag är övertygad att det gör i Rimbo med alla lastbilsåkare så kommer den pumpen nog inom kort.

Jo, Ersa har ju gett svar nedan - frågan är ju om Fridströms behåller RME om man inte längre har några fordon som rullar på bränslet, och i annat fall hur mycket påslaget blir där för att Nobina ska använda pumpen?

När det gäller HVO så är det ju jättebra så länge det är skattebefriat. Än har ju bara EU medgett detta för två år. Annars ligger det ju en bra bit över RME i prisbild (men å andra sidan har ju bränslet stora driftsfördelar).
Inlägget är signerat Lars Lundqvist