Uppladdade bilder på SBH

Startat av zjbus, 02 juni 2014, 20:25:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

zjbus

Hej, har intresset för veteranbussar fullständigt mattats ut  ???
Finns ju enbart modernt krimskrams numera bland dom 100 senast uppladdade bilderna  :(

Staffan Sävenfjord

Citat från: zjbus skrivet 02 juni 2014, 20:25:56 PM
Hej, har intresset för veteranbussar fullständigt mattats ut  ???
Finns ju enbart modernt krimskrams numera bland dom 100 senast uppladdade bilderna  :(

Jag visade en bild på en veteranbuss senast i dag i min serie "I Y i dag för X år sedan". Likaså gjorde jag var dag 18 - 21 maj, 23 - 24 maj samt 28 resp 30 maj. I onsdags visade jag drygt 20 bildar på en gammal Volvo Skeninge från 1948. I söndags visade jag ett par bilder på en veteranbuss i Finspång och har varje söndag sedan många veckor tillbaka visat bilder på veteranbuss under rubriken "Med Svof på resa".

Och det är bara jag.

"Du klagar men du klagar dumt" (Elias Sehlstedt)
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

zjbus

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 juni 2014, 20:53:44 PM
Jag visade en bild på en veteranbuss senast i dag i min serie "I Y i dag för X år sedan". Likaså gjorde jag var dag 18 - 21 maj, 23 - 24 maj samt 28 resp 30 maj. I onsdags visade jag drygt 20 bildar på en gammal Volvo Skeninge från 1948. I söndags visade jag ett par bilder på en veteranbuss i Finspång och har varje söndag sedan många veckor tillbaka visat bilder på veteranbuss under rubriken "Med Svof på resa".

Och det är bara jag.

"Du klagar men du klagar dumt" (Elias Sehlstedt)
Som framgår av min rubrik så avser jag SBH:s sida, dina bilder och inlägg brukar hålla en hög klass men visste inte att dom har ersatt alla fina veteranbilder på SBH så tycker du att det är att klaga dumt så får det stå för dej.

Staffan Sävenfjord

Citat från: zjbus skrivet 02 juni 2014, 21:46:06 PM
Som framgår av min rubrik så avser jag SBH:s sida, dina bilder och inlägg brukar hålla en hög klass men visste inte att dom har ersatt alla fina veteranbilder på SBH så tycker du att det är att klaga dumt så får det stå för dej.

Jag medger att jag missade rubriken. Men varför du klagar du på SBH här? Bussnack har inget med SBH att göra. Om du är missnöjd med bildutläggningen i SBH vänder du dig väl lämpligen dit, eller hur.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

zjbus

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 juni 2014, 22:06:30 PM
Jag medger att jag missade rubriken. Men varför du klagar du på SBH här? Bussnack har inget med SBH att göra. Om du är missnöjd med bildutläggningen i SBH vänder du dig väl lämpligen dit, eller hur.
Då ber jag om ursäkt, trodde Bussnack och SBH hörde i hop och ämnet är ju ordet är fritt.

Staffan Sävenfjord

Citat från: zjbus skrivet 02 juni 2014, 22:20:23 PM
Då ber jag om ursäkt, trodde Bussnack och SBH hörde i hop och ämnet är ju ordet är fritt.

Inte alls. Bussnack drivs av Svenska Omnibusföreningen medan Svensk Busshistoria drivs av Ulf Rådeström helt privat. Ulf får naturligtvis såväl bilder som fakta från andra bussintresserade, varav många också finns med i Bussnack, men det är hans helt egna forum och han bestämmer därmed också själv vad som skall publiceras på hemsidan. Mycket styrs detta också av tillgången på tid. Det är ett otroligt och beundransvärt jobb som Ulf lägger ned på SBH.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

zjbus

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 juni 2014, 22:34:40 PM
Inte alls. Bussnack drivs av Svenska Omnibusföreningen medan Svensk Busshistoria drivs av Ulf Rådeström helt privat. Ulf får naturligtvis såväl bilder som fakta från andra bussintresserade, varav många också finns med i Bussnack, men det är hans helt egna forum och han bestämmer därmed också själv vad som skall publiceras på hemsidan. Mycket styrs detta också av tillgången på tid. Det är ett otroligt och beundransvärt jobb som Ulf lägger ned på SBH.
Ok då tackar jag för klargörande information och tvivlar inte ett dugg på att Ulf lägger ner ett jättejobb på SBH sa bara att jag saknar veteranbussarna här http://www.svenskbusshistoria.se/asp/search/dosearch.asp?stype=picupdate

Peter Rost

Sen är väl bussintresset ganska brett. Några diggar nya bussar, andra långfärdsbussar, SL-bussar - eller gamla bussar. Söker man på SBH:s sökmotor finns det en hel del äldre bussbilder.

/Peter

zjbus

Citat från: Peter Rost skrivet 03 juni 2014, 00:23:13 AM
Sen är väl bussintresset ganska brett. Några diggar nya bussar, andra långfärdsbussar, SL-bussar - eller gamla bussar. Söker man på SBH:s sökmotor finns det en hel del äldre bussbilder.

/Peter
Tack Peter jag vet, konstaterar bara att här har skett en radikal förändring till det sämre, är ju alltid trevligt att se "nya" gamla foton.

Ersa

Det hela hänger ju även på vad för slags bilder Uffe får in från andra fotografer. Man får nog gärna själv bidra till sidan med både fakta och bilder, innan man har alltför starka åsikter. Med tanke på allt ideellt arbete som läggs ner på denna sida, som dessutom är gratis att använda.

Bussmicke

Vad som visas där på SBH beror ju på användarna vad de laddar upp. 
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Leif D

Citat från: zjbus skrivet 02 juni 2014, 20:25:56 PM
Hej, har intresset för veteranbussar fullständigt mattats ut  ???
Finns ju enbart modernt krimskrams numera bland dom 100 senast uppladdade bilderna  :(

Citat från: Bussmicke skrivet 12 juni 2014, 09:43:21 AM
Vad som visas där på SBH beror ju på användarna vad de laddar upp. 


Dels stämmer ju detta, men samtidigt vet jag att Ulf har stora mängder gamla bilder som ska scannas, vara en hel del av mina (samt från 3-4 andra stora bildproducenter). Nu är ju jobbet med att scanna bilder rätt så tidskrävande och har man dessutom ett arbete att sköta, som dessutom håller en borta från hemmet i perioder, så blir de ju inte så mycke gjort.
Jag vet att Uffe jobbar hårt med bilder, så ja tycker nog vi ska uppskatta de jobb han gör o acceptera att det som kommer upp är det de är.
Att lägga upp nytagna bilder, mer eller mindre direkt från en bra kamera är ju bara bråkdelen så mycke jobb.
Att de 100 senaste innehåller mest nytt, beror ju då på att detta är enklare att lägga ut, o föra in i databasen, vilket ju är ett kontinuerligt jobb.
;-)

zjbus

Citat från: Leif D skrivet 20 juni 2014, 22:32:54 PM
Dels stämmer ju detta, men samtidigt vet jag att Ulf har stora mängder gamla bilder som ska scannas, vara en hel del av mina (samt från 3-4 andra stora bildproducenter). Nu är ju jobbet med att scanna bilder rätt så tidskrävande och har man dessutom ett arbete att sköta, som dessutom håller en borta från hemmet i perioder, så blir de ju inte så mycke gjort.
Jag vet att Uffe jobbar hårt med bilder, så ja tycker nog vi ska uppskatta de jobb han gör o acceptera att det som kommer upp är det de är.
Att lägga upp nytagna bilder, mer eller mindre direkt från en bra kamera är ju bara bråkdelen så mycke jobb.
Att de 100 senaste innehåller mest nytt, beror ju då på att detta är enklare att lägga ut, o föra in i databasen, vilket ju är ett kontinuerligt jobb.
Då finns det alltså hopp och jag vill understryka vad jag sagt tidigare i denna tråd att jag tvivlar inte ett dugg på att Ulf lägger ner ett jättejobb på SBH sa bara att jag saknar veteranbussarna där och långt i från alla bland de 100 senast uppladdade bilderna är nytagna.

CW66

Hej!
På SBH finns nu över 10.000 olika bussar som det visas bild till. Hela tiden lägger jag ut nya bilder på hemsidan, dock är det som några sagt ovan att det är lättare att lägga ut bilder direkt från en digitalkamera med lite redigering än att scanna äldre bilder och sedan behandla.

Nu under sommartid jobbar jag väldigt mycket med utlandskörning med turistbuss och är därför borta väldigt mycket och sidan blir inte alls uppdaterad i den omfattning som jag själv skulle önska då jag helt enkelt inte är hemma, och inte heller under resorna har tid.

Under vinterhalvåret scannar jag mycket mer och har helt andra möjligheter att ägna tid åt sidan.
Trots allt är det ju så att alla har olika intressen och såväl gamla som nya bussar skall få plats på sidan. Nu under framförallt juni och augusti kommer många nya bussar i trafik och då läggs automatiskt fokuset på dessa, så även på bilderna för att hänga med.

Nya bussar blir gamla de också så småningom, och varje bild och varje uppdatering..gammal som ny buss är en standardhöjning av sidan - inte en standardsänkning på något sätt.

Vill någon bidra med bilder på äldre bussar så är man välkommen att maila på info@svenskbusshistroria.se. Bilderna i storleken 1024x är att föredra för att passa in i automatiska script på sidan. Dock förbehåller jag mig rätten att säga nej till bilder som inte håller en viss standard - alltså som inte visar klart och tydligt hur bussen ser ut. För äldre bilder är naturligtvis kraven inte lika "hårda" som för nyare bussar som finns i trafik och kan fotas igen.

Har ni uppdateringar går ni in på respektive buss och trycker på knappen "Komplettera uppgifter" under varje buss så kommer det in som en lista till mig och jag betar av dessa allt eftersom.
Hittar ni bussar som ni tycker saknar på sidan mailar ni till samma ovanstående adress som för bilderna.

Med vänliga hälsningar
Uffe