Mobil fartkamera

Startat av Christer K, 15 oktober 2008, 19:50:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Simon Bertilsson

Citat från: robbes skrivet 16 oktober 2008, 10:13:36 AM
henrik skrev jag att jag kör fort? sade bara att våran åkare satt gränsen där vid 84 eller hur? bilarna är specade för det de går 90% i dvs stadstrafik sedan så kör jag bara landsväg med dem därför det med bränslet.

volvon som jag hade förut med i shift var värre vid 80 varvade han 1600 varv på motorväg

Vi har en FL7 som varvar ca 1800 varv på 80. Det är väl den enda bilen jag inte överstiger 80 med...

JDS

Syftet med att övervaka hastigheterna är att folk ska hålla hastigheterna. Om man berättar var de mobila kontrollerna finns så kommer ju hastigheterna där att hållas bättre. Alltså genom att berätta var kontrollerna finns, så hjälper man till med att förbättra trafiksäkerheten. Detta lär man väl ha utrett ganska ordentligt på 90-talet då man började upplysa om detta i kvällspressen. I och för sig finns ju risken att folk då i stället kör fortare på andra sträckor, men den effekten tror jag inte att man ska överdriva. Hur som helst kan man inte tvärsäkert säga att den säkerhetsförsämrande effekten skulle vara större än den säkerhetsförbättrande effekten!

Krille

Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 16 oktober 2008, 09:51:55 AM
Har en kollega som blev tagen i Finland, körde 135 km/h med bil&släp.  Han sparade på bromsarna, men inte är det gillit skäl för att köra för fort,
/ Henrik

Saknade han avgasbroms?

/K

Henrik Palmqvist

Citat från: Krille skrivet 16 oktober 2008, 16:17:55 PM
Saknade han avgasbroms?

/K

Nej, nog fanns det avgasbroms på hans gamla 143:a. Men han ville väl ha fart till backen framför. 

Kan tillägga att han fick körförbud i Finland i 4 månader.

/ Henrik

Ersa

Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 15 oktober 2008, 20:52:44 PM
Finns en variant med, där kameran är monterad i en polisbuss (vw eller likande).  Bl.a står 2 sådanan just nu på vägarbetet på E4:an mellan Ödeshög och Gränna.  Hastigheten är begränsad till 50 km/h.

En sådan kamera i en (blåvit!) VW-buss fotade jag i Vännäs redan 2001. Vore nog smidigare att ha kameran i en helvit civilbil istället... ::)

bussgrabben

Tanken med kamerorna är väl i grunden, som redan sagts, att de ska ha en förebyggande effekt. Som jag förstått det placeras de inte ut för att "sätta dit" fortkörare, utan för att allmänt sänka hastigheten och då är det ju lika bra att de syns.

Simon Bertilsson

Citat från: bussgrabben skrivet 16 oktober 2008, 17:36:14 PM
Tanken med kamerorna är väl i grunden, som redan sagts, att de ska ha en förebyggande effekt. Som jag förstått det placeras de inte ut för att "sätta dit" fortkörare, utan för att allmänt sänka hastigheten och då är det ju lika bra att de syns.

Ja, det är ju jättebra att man sänker hastigheten förbi kameran och sedan drar på igen! ;)

Christer K

Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 16 oktober 2008, 07:14:41 AM

Max 84 km/h med släp?.  Är ni undantagna några regler? . Alltså tillåter din åkare att ni kör för fort?

Hos oss är det 80 km/h som gäller med släp efter. Kör vi fortare, så är det upp till oss chaufförer. Vi betalar själva våra fortkörningsböter.

Hur fan kan transport godkänna en hastighets policy, som innebär 84 km/h med släp??? .  Ännu en anledning att inte gå med där.

/ Henrik

Transport godkänner inga hastighetspolicy dessa skrivs av ledningarna för respektive företag och ingen annan. Transport kan om möjligt ha en åsikt om dessa men kan ej påverka. Företagen skriver gärna Policy om miljöarbete och trafiksäkerhet allt för att få vara med i iso 14000 eller vad det nu heter.

Om du inte är med i facket hur vet du då om du har rätt lön?
/ Christer K


Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Henrik Palmqvist

CitatOm du inte är med i facket hur vet du då om du har rätt lön?
/ Christer K

Bara för att man är med i facket, innebär det ju inte att man får rätt lön...??? 

Min åkare betalar enligt gällande avtal. Kollektivavtal finns tecknat med Transport.

------------

Facket var och besökte min tidigare arbetsgivare. Då körde jag inrikes. 

Hade lite egna avtal med åkaren, så vi kunde köra våra bilar själva. Det fungerade hur bra som helst, ända till någon j***l gick till facket. Sen var det slutkört. Bilarna togs bort, eller det sattes lotsar i bägge ändarna. Ingen ville köra kvar, utan han som gick till Transport.  Behöver jag säga att han fick den sämsta bilen att köra med... 


Jag skulle själv aldrig gå till facket och klaga. Bättre då att sluta.  Hur omtyckt blir man av arbetsgivaren , efter man gått till facket?.  Sku aldrig kunna se han i ögonen igen. 

Däremot skulle jag prata med han, och säga vad jag tycker som är fel, så han har en chans att fixa felet. Om han inte vill det, så skulle jag sluta.

/ Henrik



OSkar000

Fartkameror är i många fall enbart av ondo. Kan bara titta på mig själv och mitt eget beteende i trafiken, andelen fula omkörningar har ökat ganska rejält sen de "förstörde" många bra och säkra omkörningssträckor genom att sätta en kamera mitt i dem.

Nu ska de plantera ännu fler kameror, så nu är det nog dags att lära sig att köra om på spärrområde och över heldragen mittlinje också...

Simon Bertilsson

#25
Citat från: OSkar000 skrivet 16 oktober 2008, 22:58:15 PM
Fartkameror är i många fall enbart av ondo. Kan bara titta på mig själv och mitt eget beteende i trafiken, andelen fula omkörningar har ökat ganska rejält sen de "förstörde" många bra och säkra omkörningssträckor genom att sätta en kamera mitt i dem.

Nu ska de plantera ännu fler kameror, så nu är det nog dags att lära sig att köra om på spärrområde och över heldragen mittlinje också...

Nu får jag väl bannor, men jag kan bara hålla med. Så sent som tidigare ikväll när en stressad Simon körde rv 23 Sösdala - Hässleholm (med personbil) noterade jag detta beteende hos mig själv. Spärrlinjen håller jag mig dock borta från.
Var med om två dårar idag när jag körde lastbil på rv 17 och just hade passerat Billeberga mot Eslöv. Helt i onödan kördes jag om av två bilar över spärrlinje. Det var glest med trafik och de kunde lika gärna kört om några hundra meter senare med fri sikt och perforerad linje...

JDS

Citat från: OSkar000 skrivet 16 oktober 2008, 22:58:15 PM
Fartkameror är i många fall enbart av ondo. Kan bara titta på mig själv och mitt eget beteende i trafiken, andelen fula omkörningar har ökat ganska rejält sen de "förstörde" många bra och säkra omkörningssträckor genom att sätta en kamera mitt i dem.

Nu ska de plantera ännu fler kameror, så nu är det nog dags att lära sig att köra om på spärrområde och över heldragen mittlinje också...

Kan du inte bara ta dagen som den kommer och låta bli att köra om så länge det inte kan ske utan att överskrida hastighetsgränsen? Jag tror att det är bra för alla inblandade...

robbes

de mobila fartkamrorna har just kommit på plats för dessa ögontjänare som bromsar ner vid fasta o sedan gasar på igen.

Sedan är det ju faktiskt så att en omkörning för ej ske om hastigheten överskrids om man skall läsa lagen ordentligt


tänkte då vissa skriver här att de förstört fina omkörnings sträckor med kamror .


Vissa verkar faktiskt vara stressade och det gör dem inte till bra bilförare

JB

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 16 oktober 2008, 17:38:06 PM
Ja, det är ju jättebra att man sänker hastigheten förbi kameran och sedan drar på igen! ;)

Vilket ibland är vad som behövs. Känner till ett exempel utanför Karlstad där E18 går förbi en mindre ort (omkr. 2000) invånare. Ena utfarten/infarten till orten var en vanlig korsning där E18 var huvudled och anslutande trafik hade stopplikt. Hastigheten kring korsningen på E18 var 70 km/h, till skillnad från de 90 som gällde både öster och väster om korsningen. Följaktligen var det många som körde igenom korsningen med 90 och det blev en del olyckor. Sen satte man upp fyra hastighetskameror kring korsningen och antalet olyckor minskade drastiskt. Så där var det nog en god investering.

/Jonas

OSkar000

Citat från: JDS skrivet 17 oktober 2008, 09:12:42 AM
Kan du inte bara ta dagen som den kommer och låta bli att köra om så länge det inte kan ske utan att överskrida hastighetsgränsen? Jag tror att det är bra för alla inblandade...

Normalt sett så behöver jag sällan köra om någon och jag blir sällan omkörd själv, sätter man farthållaren på nånstans mellan 90 och 95 (dvs straxt under 90 i verkligheten) så är man sällan en bromskloss och man kommer sällan ifatt något annat än riktiga bromsklossar.

Tyvärr är det så att bromsklossarna dyker upp då och då. Det kan vara att jag hamnar bakom bilar eller lastbilar som jag helst inte vill ligga bakom i flera mil. Det kan finnas flera anledningar, personligen ogillar jag att ligga bakom bilar som kör väldigt ojämnt och pendlar mellan 60 och 100 på 90-väg. Att plåga sig om 24 meter lastbil eller en jojo-körande pensionär utan att överskrida 90, det är inget man gör om det inte finns gott om plats, och knappt ens då. Dessutom får man ha i åtanke att det ofta samlar ihop sig 3-4 bilar bakom dessa eller bakom en själv om man råkar vara först att komma ifatt, så anser i alla fall jag att det är rent oförskämt att sega sig om så att ingen av de bakomvarande kan hinna om på samma gång. Man behöver inte köra 140 för att komma om på en sån sträcka, men 100-105 mätarfart under en knapp kilometer (eftersom man inte ställer sig på bromsen efter omkörningen för att komma ner i "laglig" hastighet), gör att man kommer om ganska fort, utan att vara någon större trafikfara eller fartdåre.

Men nu när det ploppar upp fartkameror som svampar ur jorden där de som minst behövs så får man istället dra nytta av de korta raksträckor med god sikt där det går att ta sig om en eller ett par bilar. Men då får man förstås ställa sig rejält på gasen och fullständigt skita i vad det står på skyltarna.

Att köra om en bil som kör 85 i 90km/h tar cirka 36 sekunder.. total omkörningssträcka nästan en kilometer. Skulle man däremot hålla fullständigt lagvidriga (mätarfart!) 105km/h under omkörningen, så är det hela avklarat på knappt 10 sekunder och under 300 meter.

Vilket som är trafikfarligast, det får ni själva avgöra.


Dessutom kan man undra hur de tänkt sig att man ska vara uppmärksam på trafiken när det växlar från 90 till 50 på en kort sträcka, och mitt däri står en fartkamera. Det är många som enbart tänker på vad hastighetsmätaren visar på en sån sträcka.