En gammal bild del 1.

Startat av Janne Rickman, 29 augusti 2008, 20:16:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Janne Rickman



En bild på min framlidne far, då han körde buss i Uppsala.
De är han som står närmast kameran.
Bussen är en Volvo med Boxer-kaross.
Bilden är tagen tidigt 50-tal.

/Janne

Stinsen

Du råkar inte veta var bilden är tagen? Får en känsla av Petterslund-Fålhagen-området... Möjligen på Hjalmar Brantingsgatan lite norr om Torkelsgatan? Men men, 50-tal, då skulle det dröja ytterligare ca 20 år innnan jag föddes så jag är långt i från säker på min gissning.

Janne Rickman

Citat från: Stinsen skrivet 29 augusti 2008, 23:42:43 PM
Du råkar inte veta var bilden är tagen? Får en känsla av Petterslund-Fålhagen-området... Möjligen på Hjalmar Brantingsgatan lite norr om Torkelsgatan? Men men, 50-tal, då skulle det dröja ytterligare ca 20 år innnan jag föddes så jag är långt i från säker på min gissning.

Jag har också en känsla att de kan vara ner i Fålhagen. Då kan de vara linje 11 eller 12.

/Janne

Simon A

Vem tog fotot? Trevlig bild.

//Simon

Janne Rickman

Citat från: Simon A skrivet 03 september 2008, 09:58:47 AM
Vem tog fotot? Trevlig bild.

//Simon

Nej, jag vet inte vem som har tagit bilden, hittade den bland fars gamla bilder.

/Janne

Stig Lundin

Bilden är troligen tagen vid Törnlundsplan som i början av 1950-talet var ändhållplats för linje 11.  Huset i bakgrunden finns kvar fast ombyggt. Linje 11 hade på 1950-talet konduktör och gick från Norra Station över Stora Torget till Almtuna (Törnlundsplan). På 1960-talet var det linje 12 som hade ändhållplats vid Törnlundsplan. Siffrorna på linjenummerplåten har vit bakgrund som det var på 1950-talet. Bakom nacken på Jannes far Görgen finns en skylt där det kunde stå "Fullsatt" med röda bokstäver.
/Stig Lundin

Janne Rickman

Citat från: Stig Lundin skrivet 07 september 2008, 13:39:56 PM
Bilden är troligen tagen vid Törnlundsplan som i början av 1950-talet var ändhållplats för linje 11.  Huset i bakgrunden finns kvar fast ombyggt. Linje 11 hade på 1950-talet konduktör och gick från Norra Station över Stora Torget till Almtuna (Törnlundsplan). På 1960-talet var det linje 12 som hade ändhållplats vid Törnlundsplan. Siffrorna på linjenummerplåten har vit bakgrund som det var på 1950-talet. Bakom nacken på Jannes far Görgen finns en skylt där det kunde stå "Fullsatt" med röda bokstäver.
/Stig Lundin

Tack Stig för uppgifterna.

/Janne