Det blev ett hål i budgeten för SL, vilket innebär nedskärningar, som kommer att främst göras i innerstan.
Källa: https://www.bussmagasinet.se/2023/04/miljarder-saknas-i-stockholms-kollektivtrafik-busstrafik-hotad/
hej T24 finns ute nu
Länk från annat forum:
https://www.skargardsbatar.se/forum/index.php?topic=5964.0 (https://www.skargardsbatar.se/forum/index.php?topic=5964.0)
/Ulf
I remisset så ses nedskärningarna tydligare i SSV än andra områden.
Inte nog med att de planerar att lägga ner linje 153 – en busslinje som många boende längs med Hägerstensvägen och i Bredäng slagits för att få ha kvar sedan 2014 (tror jag) – nu hotas alla busslinjer som går från Fridhemsplan ner mot Söderort och Botkyrka/Salem utom linje 726 av nedläggning.
Ordningen återställd, 557 till Håtuna och 558 Brinna.
/Bussmicke
www.bussmicke.se
Citat från: IvveRivve004 skrivet 29 april 2023, 01:02:01 AM
Inte nog med att de planerar att lägga ner linje 153 – en busslinje som många boende längs med Hägerstensvägen och i Bredäng slagits för att få ha kvar sedan 2014 (tror jag) – nu hotas alla busslinjer som går från Fridhemsplan ner mot Söderort och Botkyrka/Salem utom linje 726 av nedläggning.
Detta är ett logiskt förslag om man som beställare vill spara pengar då linjerna är enkelriktade och därför dyrare för entreprenörerna att köra än "vanliga" linjer, dessutom finns det ofta spårtrafik mer eller mindre parallellt.
Just 153:an brukar återkomma som nedläggningsförslag i princip varje år pga begränsat resande och att den går nästan parallellt med tunnelbanan.
Dock bör man ha med sig att det rör sig just om förslag, vad politikerna så småningom faktiskt köper är ofta inte allt det som läggs fram i remissen.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
En artikel med en lista:
https://www.rt-forum.se/article/view/1027784/tufft_for_kollektivtrafiken_i_stockholm_har_ar_linjerna_som_forsvinner
Problemet med att säga att "det finns spårtrafik parallellt" är att de linjer som berörs oftast är där för att avlasta spårtrafiken som då har svårt att ta hur mycket som helst resande under rusningstrafik, då de busslinjerna går! Bortsett från 153:an är ju de övriga linjerna oftast fulla under tiden de går, och det kanske inte funkar hur bra som helst att låta de ta pendel/tunnelbana istället om kapaciteten helt enkelt inte finns där!
Utifrån mina egna observationer skulle jag nog säga att det finns marginaler både i trängselbusstrafiken och spårtrafiken efter pandemin förutsatt att tågen går enligt tidtabell.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Tänker att 537 väl är ensam linje till Klasro? Även om det väl inte är superlångt att gå från Häggviks station, är frågan om det inte är tillräckligt för att den som har råd hellre tar bilen.
Sedan kan man undra hur parallellgående med pendeln som 537 och (kanske än mer) 554 egentligen är. Det är väl inte linjernas huvudsakliga uppgift i varje fall, utan för att pendeltåg inte går till Kista. Är tanken att gå från Helenelund (för 537s resenärer) tänker jag mig att resultatet blir som i Klasro - fler tar bilen. För 554 blir resultatet fler byten, 175 och blå linje från Barkarby, 178/518 från Jakobsberg/Barkarby eller 179 från Spånga. Men hur många resenärer tappar man på grund av att resan kräver ett större antal byten? Eller om man vänder på frågan, hur många reser kollektivt för att de inte behöver byta linje?
743 och 745 har jag också svårt att förstå att de skulle gå parallellt med spårtrafik. De båda börjar ju vid Fridhemsplan och Hornstull och slutar i Skäcklinge och Uttran. Hur är det parallellgående med spårtrafiken?
Från Hornstull kommer man väl åka t-bana till Alby och sedan buss 707 eller 708 till Tumba och från Liljeholmen ta Tvärbanan till Årstaberg och byta till pendeln?
av T24 dokumentet är det endast en ändring i city som föreslås det av linje 55.
55? Du menar 56?
antagligen menar jag 56 ja :P lätt att slinka med ett finger på tangentbordet
Citat från: IvveRivve004 skrivet 03 maj 2023, 19:03:41 PM
743 och 745 har jag också svårt att förstå att de skulle gå parallellt med spårtrafik. De båda börjar ju vid Fridhemsplan och Hornstull och slutar i Skäcklinge och Uttran. Hur är det parallellgående med spårtrafiken?
Från Hornstull kommer man väl åka t-bana till Alby och sedan buss 707 eller 708 till Tumba och från Liljeholmen ta Tvärbanan till Årstaberg och byta till pendeln?
Enligt SL:s definition så verkar det räknas som parallellgående om det finns spårtrafik som förbinder samma kommuner som busslinjen, oavsett hur mycket längre restid och fler byten det innebär att använda spårtrafiken.
Sedan är det väl så just i fallet med 743 och 745, men förmodligen även andra s k trängsellinjer att resenärerna inte alltid har ändhållplatsen som målpunkt för sin resa.
Således kanske man kunde tagit bussen till Tumba eller Rönninge och sedan pendeltåget till stan och då blir det parallelltrafik nästan bokstavligen.
På norra sidan finns samma situation för exempelvis Åkersberga och Vallentuna där bussen går på ett sådant sätt att man kan ta tåget på en stor del av sin tänkta resa.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk