Huvudmeny

Rondeller

Startat av Jan I Nilsson, 19 december 2011, 20:02:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

riiga

Citat från: HJP skrivet 31 juli 2012, 16:11:37 PM
Om du inte blinkar, så vet jag och alla andra, att du tänker fortsätta i "rondellen". Lätt som em plätt.
Det finns alltför många som har egna idéer om hur man förbättrar gällande regelverk. Oftast med dåligt resultat.

Om jag blinkar åt vänster så vet du garanterat att jag tänker fortsätta förbi dig, vilket du inte vet om jag inte blinkar alls. Lätt som en plätt.

Citat från: HJP skrivet 31 juli 2012, 16:11:37 PM
Det var kanske dumt av mig att - som tidigare - hänvisa till din gamla körskolebok. Jag vet ju inte hur gammal den är. Själv gick jag på bilskola 1963, så regler har förändrats sedan dess. Oavsett hur gammalt körkort man har, så gäller dagens regler. Det är varje bilists skyldighet att vara uppdaterad. Jag har t.ex. slutat köra på vänster sida  ;)

Jag har inte kvar min körkortsbok eftersom jag har gett den till min lillebror som nu övningskör, men på körskolan fick jag lära mig det jag beskrivit, och mina vänner som skaffat körkort ungefär samtidigt har också fått lära sig likadant. Detta var 2010/2011.

Citat från: HJP skrivet 31 juli 2012, 16:11:37 PM
Jag håller inte med dig om att dina "hemsnickrade" regler är bättre än de gällande. Jag upprepar än en gång: Följ regelverket!
Om du inte tycker att min tidigare illustration räcker, så googla på "Rondellkörning", och du ska få svar.

Jag är fullt medveten om hur man kör i en cirkulatrionsplats, och det är inte huruvida jag kör på ett visst sätt eller ej som diskuteras, utan rent allmänt vilka regler som råder/borde råda.

riiga

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 juli 2012, 16:18:32 PM
Varför har du så svårt att köra efter gällande regler?

Jag har aldrig sagt att jag inte kör efter gällande regler. Diskussionen handlar inte om hur jag kör, och desstutom är "reglerna" vid rondellkörning bara riktlinjer.

smarf

En annan fördel med att blinka vänster är att man visar att man inte ska köra rakt fram i det inre körfältet. Hur nåt som vänsterblinkning i rondeller kan störa vissa av er kan man ju undra. Den metod som riiga pratar om är den metod som lärts ut av trafikskolor de senaste 10 åren. Skulle alla följda den skulle trafikflödet bli bättre och kapacitetsutnyttjandet högre.

Just när det gäller kapacitet undrar jag varför inte fler väljer att köra rakt fram i den inre filen. Ser ofta köbildningar i den högra filen där många bilar ska rakt fram, men en tom inre fil.

Staffan Sävenfjord

Citat från: smarf skrivet 31 juli 2012, 17:24:41 PM
En annan fördel med att blinka vänster är att man visar att man inte ska köra rakt fram i det inre körfältet. Hur nåt som vänsterblinkning i rondeller kan störa vissa av er kan man ju undra. Den metod som riiga pratar om är den metod som lärts ut av trafikskolor de senaste 10 åren. Skulle alla följda den skulle trafikflödet bli bättre och kapacitetsutnyttjandet högre.


Om en trafikskola lär ut saker som är i strid mot Transportstyrelsens information för att köra i cirkulationsplats skall den skolan anmälas.

http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Trafikant/pv09302_att_kora_i_cirkulationsplats_utg2.pdf

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

riiga

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 juli 2012, 21:56:58 PM
Om en trafikskola lär ut saker som är i strid mot Transportstyrelsens information för att köra i cirkulationsplats skall den skolan anmälas.

http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Trafikant/pv09302_att_kora_i_cirkulationsplats_utg2.pdf

Ingenstans i informationsbladet finns det något som skulle indikera att man inte får/bör blinka åt vänster. Det enda som står i det avseendet är: "Det finns inget krav på att ge tecken vid infart eftersom det endast finns ett val av körriktning." Det finns inget krav, vilket absolut inte är samma sak som att det inte skulle vara korrekt att blinka vänster. Således anser jag att inget fel har begåtts.

Staffan Sävenfjord

Citat från: riiga skrivet 31 juli 2012, 22:21:50 PM
Ingenstans i informationsbladet finns det något som skulle indikera att man inte får/bör blinka åt vänster. Det enda som står i det avseendet är: "Det finns inget krav på att ge tecken vid infart eftersom det endast finns ett val av körriktning." Det finns inget krav, vilket absolut inte är samma sak som att det inte skulle vara korrekt att blinka vänster. Således anser jag att inget fel har begåtts.

Vissa människor tar inte till sig information, det är bara att konstatera. Det är bara tråkigt att sådana skall få körkort.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

riiga

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 juli 2012, 22:29:55 PM
Vissa människor tar inte till sig information, det är bara att konstatera. Det är bara tråkigt att sådana skall få körkort.

Kan du förtydliga vad du menar? Om du åsyftar mig, så har jag tagit till mig informationen i häftet, och kan konstatera att det ingenstans står att det skulle vara felaktigt att blinka vänster, utan det enda som omskrivs är att det inte finns något krav på att blinka vid infart. I och med detta så står det fritt att göra det man själv anser är bäst. Avsaknaden av ett krav innebär inte att man måste utelämna det som inte finns något krav på.

Exempelvis: Om vi säger att "Det finns inget krav på tacka mötande bilist som stannar vid en mötesplats på en smal väg" innebär det inte att man inte ska tacka, utan det står en fritt själv, att efter egen bedömning göra det man anser lämpligast. Jag hade givetvis tackat personen.

Nico

Två saker kan man nog slå fast. För det första att detta med körning i cirkulationsplats är inte enkelt. Även jag föredrog de äldre reglerna där man skulle tänka sig cirkulationsplatsen som en korsning (även om jag följer dagens regler) och de nya där man ska se cirkulationsplatsen som en så kallad oändlig väg.

För det andra är väl ett stort aber att ingen cirkulationsplats är den andra lik. Istället för att försöka att upprätthålla en enhetllig linje så skiljer det sig från plats till plats vilket gör att man måste ha ett stort mått av detaljkunnade för att köra på rätt vis i just den och den cirkulationsplatsen... vilket är som gjort för att det ska gå åt h-e...!
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

HJP

Citat från: Nico skrivet 01 augusti 2012, 00:05:10 AM
Två saker kan man nog slå fast. För det första att detta med körning i cirkulationsplats är inte enkelt. Även jag föredrog de äldre reglerna där man skulle tänka sig cirkulationsplatsen som en korsning (även om jag följer dagens regler) och de nya där man ska se cirkulationsplatsen som en så kallad oändlig väg.

För det andra är väl ett stort aber att ingen cirkulationsplats är den andra lik. Istället för att försöka att upprätthålla en enhetllig linje så skiljer det sig från plats till plats vilket gör att man måste ha ett stort mått av detaljkunnade för att köra på rätt vis i just den och den cirkulationsplatsen... vilket är som gjort för att det ska gå åt h-e...!
****
Mycket är luddigt, har jag nu upptäckt. Hos tafiksäkerhet.se verkar sidan uppdaterad 2012-07-25, efter vad jag förstår, så det ska väl vara färskt information.
Trots att man inledningsvis skiljer på "rondel" (runda ytan i mitten) och cirkulationsplats (körbanan runt rondellen), så skriver man längre ner en sådan här rublik.

"Ska man blinka i rondell - tecken/blinka - i en cirkulationsplats?" Vad sägs om den svenskan?

Texten fortsätter sedan:
"Sålunda ger inte trafikförordningen (1998:1276) 65§ något stöd för att tecken/blinkers ska ges vid färd rakt fram. Trots detta skriver man längre ner, att polisen bötfäller om man underlåter sådan blink!? Däremot ska tecken/blinkers användas vid vänstersväng/vändning och som vanligt vid eventuellt körfältsbyte, se under regler nedan.

Det ska poängteras i sammanhanget att ett högertecken vid färd rakt fram, även om det inte bidrar till att öka trafiksäkerheten, bör rekommenderas då det ger en smidig trafik.

Vill du betala böter för utebliven teckengivning? Polisen bötfäller dig om du inte ger tecken till höger när du kör rakt fram jnom din vägmarkering".


Vad är att "köra rakt fram i din egen vägmarkering"[/color]?

Vidare står det:
"Regler för körning i cirkulationsplats

Enligt Trafikförordningen finns det bara tre regler.

1. Lämna företräde åt all trafik som befinner sig i cirkulationen

2. Köra motsols runt rondellen

3. Tecken vid högersväng och körfältsbyte."


Ja, vad säger man? Dessa regler skulle räcka utmärkt. Mina och Staffans tidigare illustrationer stödjer också det, men den övriga texten krånglar till det. Den är långt ifrån tydlig.
Jag vet inte vem som står bakom trafiksäkerhet.se, men en text av detta slag, måste vara enkel tydlig och lättbegriplig. Där ska stå vad som gäller, och ingenting annat. Svenskan måste naturligtvis vara oantastlig.
Denna text bäddar för missförstånd. Det är mycket allvarligt!

Särskillt en sak, ogillar jag i dagens regler. Det är att man tillåter att lämna "rondellen" från vänsterfil. För mig är det självklart att köra ut från högerfil.
Om man - i högerfil - blinkar vänster när man tänker fortsätta i den filen, undrar jag hur man ska veta att man inte ska byta till vänsterfil?

Håller med dig om att det finns många olika - och märkliga - "rondeller". Många är så små, att det knappt går att fälja reglerna. Många har också felaktig vägmarkering. T.ex. målad pil "rakt fram", trots att det inte går att köra rakt fram, för "rondellen" har endast tre anslutbingar.

HJP

Staffan Sävenfjord

Citat från: HJP skrivet 01 augusti 2012, 11:36:47 AM
****
Mycket är luddigt, har jag nu upptäckt. Hos tafiksäkerhet.se verkar sidan uppdaterad 2012-07-25, efter vad jag förstår, så det ska väl vara färskt information.

Den sidan saknar uppgifter om vem som ligger bakom Svensk Trafiksäkerhet. Jag har en känsla av att det är någon ideell grupp utan nämnvärd förankring hos vare sig Transportstyrelsen, Trafikverket eller polisen. Sidan är full av motsägelsefulla uppgifter.

Jag tillmäter den i alla fall inte något större värde. När det gäller att ta reda på hur myndigheterna vill att vi skall köra i en cirkulationsplats så är det  Transportstyrelsens uttalanden om detta som gäller.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

HJP

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 augusti 2012, 11:42:37 AM
Den sidan saknar uppgifter om vem som ligger bakom Svensk Trafiksäkerhet. Jag har en känsla av att det är någon ideell grupp utan nämnvärd förankring hos vare sig Transportstyrelsen, Trafikverket eller polisen. Sidan är full av motsägelsefulla uppgifter.

Jag tillmäter den i alla fall inte något större värde. När det gäller att ta reda på hur myndigheterna vill att vi skall köra i en cirkulationsplats så är det  Transportstyrelsens uttalanden om detta som gäller.
****
Du har troligen rätt.
Jag fick först intrycket att det var en myndighets sida. Mycket olyckligt att andra ger sig på uppgifter de inte klarar av  >:(

HJP

Staffan Sävenfjord

Citat från: HJP skrivet 01 augusti 2012, 12:14:26 PM
****
Du har troligen rätt.
Jag fick först intrycket att det var en myndighets sida. Mycket olyckligt att andra ger sig på uppgifter de inte klarar av  >:(

HJP

Ja, jag fick samma uppfattning först men när jag närmare granskade sidan hittade jag alltför mycket flum. Det finns heller ingen myndighet som heter Svensk Trafiksäkerhet och den  ideella organisation för trafiksäkerhet är ju NTF (Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande).
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mattias Petersson

Denna rundellen finns i Landskrona hilma vacker ner den ljuser på kvällen.
Stolt ägare av Canon EOS 80D - Panasonic Lumix tz95.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/

JB

Citat från: HJP skrivet 31 juli 2012, 16:23:03 PM
****
Mycket bra fråga!
Varför ställde inte jag den?  ;)  ;)

HJP

Med risk för att väcka en sovande björn, men på vilket sätt kör inte riiga enligt reglerna? Reglerna säger att man ska blinka höger när man lämnar en rondell. Det har riiga sagt att han gör. Så vad är problemet? Stör det er att han blinkar vänster in i en rondell när han ska vänster? Det finns vad jag vet inget förbud mot att göra det, jag gör det själv. Inte i alla rondeller, men där det kan förtydliga, oftast i mindre rondeller. Där kan det inte skada att meddela sin avsikt till mötande trafik, speciellt om man ska vänster i en rondell där de flesta kör rakt. Har en gång varit nära att köra in i sidan på en stadsbuss som körde ut rakt framför mig i en rondell, sedan dess brukar jag försöka vara övertydlig i trafiken.

sa0azs

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 juli 2012, 16:18:32 PM
Vi äldre - åtminstone jag som tog körkort 1964 - fick lära mig det som du beskriver. Så var reglerna .
Det var samma sak som gällde 1993 när undertecknad tog körkort.

Eftersom cirkulationsplatser på inte fanns reglerade i lag/föreskrift, skulle den ses som en fyrvägskorsning.
Således vänsterfil och dito blinker om man skulle till vänster (tredje avfarten), med filbyte till höger fil efter andra avfarten. Högerfil och dito blink om man skulle till höger (första avfarten) samt valfri fil (höger att föredra) och ingen blinker alls om man skulle rakt fram.

Jag tror de nya reglerna kom så sent som på 2000-talet, så vi är nog många som lärt oss "fel" en gång i tiden.