Sveriges motorvägsnät 2023?

Startat av Daniel P, 04 oktober 2008, 18:25:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Göransson

Kan nog varit så 1970. Men på min kalender står det 2008 just nu och vägen är densamma.
Ser illa ut i olycksstatistiken med....även den från 2008.
Luktar som det satt en del beslutsfattare med klister i byxfickorna.
Man rustade upp nära 200 mil motorväg i Tyskland på en tioårsperiod, värt att ha i åktanke.
/Magnus

Anders Noren

Citat från: Göransson skrivet 05 oktober 2008, 22:17:08 PM
Kan nog varit så 1970. Men på min kalender står det 2008 just nu och vägen är densamma.
Ser illa ut i olycksstatistiken med....även den från 2008.
Luktar som det satt en del beslutsfattare med klister i byxfickorna.
Man rustade upp nära 200 mil motorväg i Tyskland på en tioårsperiod, värt att ha i åktanke.
/Magnus

I landet med världens tredje, fjärde eller femte största BNP (beroende på hur man räknar), ja.

Anders

Niklas Bygdestam

Jag tror så här:

E4:
"Fuskmotorvägen" eller motortrafikleden förbi Ljungby har blivit riktig motorväg
Vissa delar norr om Gävle breddas till motorväg, kanske motorväg till Söderhamn
Motorväg eller möjligen motortrafikled till Sundsvall
Ny förbifart i Sundsvall
Någon sort förbifart vid Härnösand, kanske "bara" motortrafikled
Mötesfritt hela E4 ända till Haparanda

E6:
Hela vägen från Trelleborg till Svinesund är motorväg, detta är redan på gång nu

E18:
"Fuskmotorvägen" eller motortrafikleden förbi Brottby har blivit riktig motorväg
Motorväg förbi Rinkeby och som binder ihop vägen med E4 bättre än nu
Hela vägen mellan Stockholm och Örebro är motorväg
Minst motortrafikled till Karlstad

E20:
Eskilstuna-Kungsör- Arboga har blivit motorväg
Möjligen har man nått Skara från Göteborgshållet, däremot inte motorväg hela vägen mellan Stockholm och Göteborg

E22:
Motorväg mellan Malmö och Kristianstad
Från Kristianstad till Karlskrona delvis motorväg och delvis motortrafikled
Mellan Karlskrona och Kalmar mötesfritt men inte nödvändigtvis motorväg eller motortrafikled
Mellan Kalmar och Norrköping är det inte nödvändigtvis ens mötesfritt

E45:
Troligen motorväg till Trollhättan
I övrigt flera sträckor som idag, dvs inte ens mötesfritt och fortfarande smal väg genom inlandet

E65
Troligen ombyggd till motorväg hela vägen till Ystad

Rv 40
Vägen kan ha blivit motorväg ända till Jönköping

Det här är alltså bara vad jag tror :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

S Svensson

Detta är nog vad de flesta vill tro.Men då sker utbyggnaderna under periodens senare del.
Men det kan dyka upp nya behov som genererar transporter liksom regler kan ändras. Jag nämnde t ex längre långtradare med längd 125 m.
Sedan så påstås att motorvägar byggs för att köra med högre hastigheter.
Men även detta är numera på upphällningen.
Den typiska hastigheten för motorvägar i närheten av städer är 30 km/h. Detta fås genom att hastigheten regleras genom dator och observation i kontrollrum och att hastigheten sätts enligt vilket trafikflöde som finns.
Typiskt exempel på detta är E6 Mölndal-Gårda-Tindstadstunneln- mot Kungälv och säkerligen sker sådant i Stockholm.
Lägre hastighet  gör att fler fordon kan utnyttja vägen.

En annan sak som gör att motorvägsbygge kan snabbas upp är vägavgifter. Frågan blir väl då om en resenär som vill utnyttja nya Rv40 emellan Ulricehamn och Borås vill betala en avgift som skall gå till utbyggnad av motorvägar i Stockholm.
Kanske tycker man att skatten på bilens är tillräcklig i dag. För ca 25-30 år sedan fanns det ett förslag om att ha kilometeravgift på den sträcka som bilen körde och sedan själva ägandet inte skulle skattas. Dvs om bilen inte körs så utgår ingen avgift.Sedan fanns det en SOU som kallades Vägskatteutredningen. Man kan väl säga som så att vägbyggandet prägas av poliiker och deras prioriteringar. Stadsmotorvägen i Stockholm anser mång behövs. En liten lastbil som skall gå från Märsta till Årsta påstods i DN inte köra direkt via Essingeleden utan via Strängnäs. Det är alltså dyrt att bygga både motorväg och järnväg. Den tunnel som numer kallas Citytunneln och som skall leda pendeltågen i framtiden genom tunnel diskuterades redan på 40 talet och det slöts även ett avtal mellan Stockholm stad och SJ om citytunneln. När jag besökte Hagalund och tittade på tåg 1976 så visade min guide var "vägen" skulle gå. Detta är 32 år sedan och 5 månader sedan. Och inga beslut verkar tagna ännu.

Detta är några fakta och tyckande. Skulle gärna veta vad som tycks. Samband ekonomi och väg-resp jv byggande t ex. Hur skall vägbyggande finansieras.

David M

Mycket beror på vilken trafikmängd man bestämmer sig för behövs för att en väg skall anses vara motiverad att byggas om till motorväg. Tyskland sätter som gräns 22000 ÅDT för att överväga en ombyggnad av en väg till motorväg. Som jämförelse har de flesta motorvägssträckor i Sverige i snitt 10000 ÅDT, E4 mellan Örkelljunga - Ljungby har ungefär 7000-8000. 2+1-vägar utan plankorsningar klarar upp till ca 10000-15000 ÅDT beroende på korsningarnas utformning och hur många det är som svänger av vid korsningarna, med planskilda korsningar kan 2+1-väg klara uppemot 15000-20000 ÅDT utan att vara överbelastad. Skulle Sverige gå efter de tyska kraven hade vi inte byggt mer motorväg än några avsnitt vid de större städerna såsom Norra Länken i Stockholm och E45 närmast Göteborg.



Häromdagen åkte jag på E65 med flygbuss mellan Malmö och Sturup. Den sista halvmilen från Svedala innan vägen svänger av mot Sturup är E65 vanlig landsväg, där planeras en ombyggnad till motorväg för att få en planskild trafikplats för Sturupsavfarten och motorväg nästan hela vägen till flygplatsen. Men 2+1 och planskilda korsningar skulle nog kunna anses räcka, jag har svårt att tänka mig att mer än 10000-12000 ÅDT går just där.

Anders Noren

#20
Citat från: David M skrivet 08 oktober 2008, 18:22:52 PM
Mycket beror på vilken trafikmängd man bestämmer sig för behövs för att en väg skall anses vara motiverad att byggas om till motorväg. Tyskland sätter som gräns 22000 ÅDT för att överväga en ombyggnad av en väg till motorväg. Som jämförelse har de flesta motorvägssträckor i Sverige i snitt 10000 ÅDT, E4 mellan Örkelljunga - Ljungby har ungefär 7000-8000. 2+1-vägar utan plankorsningar klarar upp till ca 10000-15000 ÅDT beroende på korsningarnas utformning och hur många det är som svänger av vid korsningarna, med planskilda korsningar kan 2+1-väg klara uppemot 15000-20000 ÅDT utan att vara överbelastad. Skulle Sverige gå efter de tyska kraven hade vi inte byggt mer motorväg än några avsnitt vid de större städerna såsom Norra Länken i Stockholm och E45 närmast Göteborg.

Visst är det så. Vägverket rekommenderar fyra körfält (inte nödvändigtvis motorväg) vid en framtida (25 år efter öppnandet) trafikmängd om 18 000 fordon ÅDT, vid en trafikmängd vid öppnandet om 12 000 fordon ÅDT eller vid ett dimensionerande timflöde om 1500 fordon/h.

E18/R56 mellan Västerås och Västjädra har 19000 fordon ÅDT och sannolikt rejäl morgonrusning eftersom där finns dynamiska hastighetsskyltar och varningsskyltar för köbildning. Sträckan byggs just nu om till motorväg. Övriga motortrafikleder i Sverige - vi har inte så många kvar längre - verkar ligga kring 10 000 fordon ÅDT. E4 Gävle-Axmartavlan har problem sport- och påsklov - jag antar att E4 vid Ljungby har problem vid midsommar.
(Motortrafikleden Luleå-S. Sunderbyn har förvisso mellan 15 000 och 20 000 fordon ÅDT men är i gengäld är landets enda fyrfältiga(!) motortrafikled.)

Citat från: David M skrivet 08 oktober 2008, 18:22:52 PM
Häromdagen åkte jag på E65 med flygbuss mellan Malmö och Sturup. Den sista halvmilen från Svedala innan vägen svänger av mot Sturup är E65 vanlig landsväg, där planeras en ombyggnad till motorväg för att få en planskild trafikplats för Sturupsavfarten och motorväg nästan hela vägen till flygplatsen. Men 2+1 och planskilda korsningar skulle nog kunna anses räcka, jag har svårt att tänka mig att mer än 10000-12000 ÅDT går just där.

Faktiskt så högt som 17 270 fordon ÅDT på Svedala-Sturup. In till Sturup 4270, Sturup-Skurup 14 240. Däremot så har jag aldrig upplevt trafiken på E65:an som särskilt intensiv. Redan vid Oxie försvinner nämligen både hetskörarna (de som ska hålla minst 120 och måste köra om precis innan sin avfart) och väglössen (de som ligger frustrerande 10-20 km/h under gällande hastighetsgräns). Måhända står rusningen till och från Malmö för en stor del av trafiken på denna väg?

Däremot skulle det vara välgörande för E22 Malmö-Lund om den kunde kompletteras med en fil i vardera riktningen för bussar och långtradare. Där är det ju nu så att om man ligger i högra körfältet är håller trafiken 80-90 km/h men går man över till det vänstra går det 120-130 km/h och vill man hålla lagliga 110 får man strax nåt pucko som irriterat lägger sig ett par meter bakom en. Finge man bussarna och långtradarna ur vägen - de utgör ungefär 10 % av trafiken och Skånetrafiken har redan framfört önskemål om bussfiler mellan Malmö och Lund för expresslinjerna - så skulle man kunna hålla laglig fart i åtminstone ett körfält.

Anders

Listerbo

E22 sträckan Fjälkinge-Gualöv har redan idag ca 14000 fordon ÅDT, och den sträckan ligger längre ner i planeringen än andra, mindre trafikerade, E22-etapper.

S Svensson

Detta var ju en del synpunkter. Men ingen nämner något om hur finansiering skall ske ?

Okey! Skatt svarar kanske någon ! Men ändå.. vad tycker Ni om olika alternativa upphandlingsformer och finansieringsformer. Eftersom herrarna är pålästa så förutsätter jag att Ni känner till även detta.

Bengt Jönsson

R26 mellan Mariestad - Skövde och sedan vägen mellan Skövde - Skara har idag bättre standard än dagens E20 från sent 50- och tidigt 60-tal
Sedan så byggs det ju en regionförskotterad motorväg förbi Götene på E20

26:an förbi Skövde är visserligen 4-fältsväg men är mycket nära motorvägsstandard.  Tunneln under försvarets skjutfält exv.

/Bengt

Ulf Rådeström

Citat från: S Svensson skrivet 09 oktober 2008, 17:25:18 PM
Detta var ju en del synpunkter. Men ingen nämner något om hur finansiering skall ske ?

Okey! Skatt svarar kanske någon ! Men ändå.. vad tycker Ni om olika alternativa upphandlingsformer och finansieringsformer. Eftersom herrarna är pålästa så förutsätter jag att Ni känner till även detta.

Förbifarten Sundsvall har man ju nu föreslagit, eller åtminstone funderar på, en kombination av näringslivspengar och tillskjutna statliga medel.

Jag tycker finansieringsformen är väldigt intressant...PPP är ju ett av många begrepp. Även avgiftsbelagda vägar kan jag tänka mig till viss del.
Bygger man en lång och konstnadskrävande bro tex, tycker jag personligen det är motiverat att kasta i en slant som i Norge.

Norge har ju ett antal "vägtullar" lite här och där - men med skillnaden mot Sverige att det går RAKA VÄGEN till vägarna. I Sverige har man en förmåga att tyvärr mala ner det i det övriga som en ren statlig skatt - och då är jag inte lika positivt inställd.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 11 oktober 2008, 13:00:05 PM
Norge har ju ett antal "vägtullar" lite här och där - men med skillnaden mot Sverige att det går RAKA VÄGEN till vägarna. I Sverige har man en förmåga att tyvärr mala ner det i det övriga som en ren statlig skatt - och då är jag inte lika positivt inställd.

Det vanliga i Norge är att man betalar för att köra på vägen (ofta broar och/eller tunnlar) tills den är fullt betalt. Sedan blir det fritt fram. Nyligen har till exempel tunneln utanför Molde sluppit sin avgift.
Ibland kan sådant här ställa till problem. Som t ex i Kristiansund, där tunnelsambandet via Krifast skall vara betalt om något tiotal år. Men då har man också den nya Atlanterhavstunneln, som blir klar nästa år, och för mycket trafik söderut går det i stort sett på ett ut att välja denna eller Krifast. Men blir då den senare avgiftsfri så snedvrider det ju konkurrensen. 
Idén med att påskynda viktiga vägbyggnader med att företag får bygga den och sedan ta hand om avgifterna är dock inte dum. Borde finnas mer av även i vårt land.
Är inte Öresundsbron byggd på liknande premisser, det vill säga att den någon gång i framtiden är betald och blir avgiftsfri?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 oktober 2008, 17:14:42 PM
Det vanliga i Norge är att man betalar för att köra på vägen (ofta broar och/eller tunnlar) tills den är fullt betalt. Sedan blir det fritt fram. Nyligen har till exempel tunneln utanför Molde sluppit sin avgift.
Ibland kan sådant här ställa till problem. Som t ex i Kristiansund, där tunnelsambandet via Krifast skall vara betalt om något tiotal år. Men då har man också den nya Atlanterhavstunneln, som blir klar nästa år, och för mycket trafik söderut går det i stort sett på ett ut att välja denna eller Krifast. Men blir då den senare avgiftsfri så snedvrider det ju konkurrensen. 
Idén med att påskynda viktiga vägbyggnader med att företag får bygga den och sedan ta hand om avgifterna är dock inte dum. Borde finnas mer av även i vårt land.
Är inte Öresundsbron byggd på liknande premisser, det vill säga att den någon gång i framtiden är betald och blir avgiftsfri?

Iden med att privata företag bygger och tar hand om avgifter kan verka bra. Vad som är problem med detta är att svenska staten kan låna upp pengar billigare än återfinansieringsföretag.
Vad som däremot lämnas öppet  numera är det som kallas med finansiering.Detta avses användas i större omfattning i framtiden.Kommuner,både primär och landsting/region avses få vara med och betala önskade projekt.
Som synes finns det en motsägelse redan här hos planerna hos de nuvarande makthavarna.

Bengt Jönsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 06 oktober 2008, 14:31:32 PM
Jag tror så här:

E4:
"Fuskmotorvägen" eller motortrafikleden förbi Ljungby har blivit riktig motorväg
Vissa delar norr om Gävle breddas till motorväg, kanske motorväg till Söderhamn
Motorväg eller möjligen motortrafikled till Sundsvall
Ny förbifart i Sundsvall
Någon sort förbifart vid Härnösand, kanske "bara" motortrafikled
Mötesfritt hela E4 ända till Haparanda

E6:
Hela vägen från Trelleborg till Svinesund är motorväg, detta är redan på gång nu

E18:
"Fuskmotorvägen" eller motortrafikleden förbi Brottby har blivit riktig motorväg
Motorväg förbi Rinkeby och som binder ihop vägen med E4 bättre än nu
Hela vägen mellan Stockholm och Örebro är motorväg
Minst motortrafikled till Karlstad

E20:
Eskilstuna-Kungsör- Arboga har blivit motorväg
Möjligen har man nått Skara från Göteborgshållet, däremot inte motorväg hela vägen mellan Stockholm och Göteborg

E22:
Motorväg mellan Malmö och Kristianstad
Från Kristianstad till Karlskrona delvis motorväg och delvis motortrafikled
Mellan Karlskrona och Kalmar mötesfritt men inte nödvändigtvis motorväg eller motortrafikled
Mellan Kalmar och Norrköping är det inte nödvändigtvis ens mötesfritt

E45:
Troligen motorväg till Trollhättan
I övrigt flera sträckor som idag, dvs inte ens mötesfritt och fortfarande smal väg genom inlandet

E65
Troligen ombyggd till motorväg hela vägen till Ystad

Rv 40
Vägen kan ha blivit motorväg ända till Jönköping

Det här är alltså bara vad jag tror :)


Låter rimligt och verklighetsnära.  :)

Fyller på med att E4 genom/förbi Umeå går Öster om centrum i en rakare sträckning via Kolbäcksleden över de dubbla broarna över Umeälven.

E20:  Smalmotorväg Alingsås - Skara - Skövde

Redan på 50-talet talades det om en "fjärrautostrada" längs med Västkusten, dvs dåtiden "Rikstvåa" och dagens E6 och denna vision är ju snart efter mer än 50 år färdig.  I Norge byggs det för fullt för att ersätta dagens motortrafikväg med en riktig motorväg och då blir det 4-filig korsningsfri väg ända upp till Gardermoen.

I Tyskland talar man om om olika "regelqueschnitt" eller tvärsnitt för vägar.  Detta kan enkelt översättas till olika tvärsnitt för motsvarande svenska vägar och standarder.  Även för trefältsvägar men med undantaget att åtskiljande vajerräcken verkar vara en helsvensk "uppfinning".  Inte ens "smalmotorvägar" är någonting nytt under solen utan klassar in under RQ20. 

Bengt Jönsson

forts..

En "riktig" motorväg lyder under RQ29,5 och har 29,5 meters totalbredd.

/B

Daniel P

Sossarna vill visst bygga ut hela E22, även i Östergötland.

http://www.socialdemokraterna.se/upload/Central/dokument/pdf/slutversion%20Infra.pdf?cmpi=

Finns det inte mer angelägna projekt att satsa på, exempelvis E20 genom Västergötland?