SL söderort februari 1983 - tre bilder

Startat av Hasse L, 28 april 2022, 11:49:46 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


CJS 877 - H32 4157


EGL 906 - H59 5256


CUF 166 - H10 6536

K R

Hej!

Dessa bilder kan ju då ge vägledning vad vi egentligen såg på en bild från en tidigare tråd på H10 5817 på linje 144:

https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=76359.0

På första bilden syns ett av husen vid Kängvägen med det bredvid liggande parkeringshuset/-däcket rakt bakom H32 4157.

Den andra bilden med två H59:or som möts ses dessa byggnader till höger ovanför den högra H59:an och till vänster i bild dristar jag mig till att föreslå att vi ser Solberga sjukhus,
för övrigt byggt 1930 och stängt 1997.
Här känns även vinkeln och byggnaderna igen från den tidigare nämnda bilden på H10 5817.

Tredje bilden från den dåvarande rondellen vid Älvsjövägen/Johan Skyttes väg har en antydande vägvisningsskylt till Solberga sjukhus.

Så har jag nu tolkat det. Mitt första förslag i den andra tråden inbegrep att 5817 var på väg mot Gullmarsplan, men nu förefaller vagnen vara i riktning mot Fruängen.
Och så åter ett Tack till Hasse för dessa bilder!

mvh K R




Peter Rost

Visst är det Solberga sjukhus som syns på bilden från Götalandsvägen. I mitten av åttiotalet bebyggdes Götalandsvägen (där H59:orna passerar) med flertalet bostäder.

//Peter

Gunnar D


christian berg

Tack för alla intressanta bilder från Söderort. H32 4157 var nog den H32 som flyttades runt mest av alla. Började i Hornsberg, men var under stora delar av 70-talet stationerad som en av få H32 i Hammarby, sedan Bromma 1978-81, därefter ett år i Hornsberg för att komma till Nyboda i april 1982. Resan var dock inte slut utan som sista H32 som flyttades hamnade den i Bromma igen i augusti 1983. 4157 till hörde de allra sista H32 i trafik. Tillsammans med 4025, 4042, 4045 och 4153 avslutade den Büssingepoken i Stockholm i mitten av mars 1984.

H59orna på den andra bilden måste vara utlånade från Söderhallen för trafikräkning, både 5256 och 5303 var s.k. ATR-vagnar.

Christian B

Hasse L

Intressanta uppgifter om H32:ornas sista tid och speciellt om 4157:s alla flyttar intill slutet. Jag har en notering att "färdskrivarvagnarna" 4151 - 4165 delades upp i december 1972 sålunda: Söh: 151-154, Hyh: 155-157, Nah: 158-160, Bromma: 161-162 samt kvar i Hbh blev: 163-165.
När nyare bussar kommit till garagen under 70-talets senare hälft var det inte längre viktigt med denna "rättvisa" uppdelning och vagnarna kunde disponeras om när det passade olika lokala behov.
(Fick själv chans att pricka av dessa 15 vagnar i Hornsberg - alla under åren 1968-70 utom 4160 som gäckade mig ända till november -71.)

Hasse
   

roggek

Noterar en annan udda detalj på H32 4157, fönstret under sidoskyltskåpet är ej öppningsbart, bara kromlisten runt om...
Gissningsvis så fanns det inga reservdelar längre?

Peter Rost

H32:orna hade mig veterligen inget öppningsbart fönster under sidoskyltskåpet.

Peter Rost

#8
Citat från: Hasse L skrivet 07 maj 2022, 16:51:15 PM
Intressanta uppgifter om H32:ornas sista tid och speciellt om 4157:s alla flyttar intill slutet. Jag har en notering att "färdskrivarvagnarna" 4151 - 4165 delades upp i december 1972 sålunda: Söh: 151-154, Hyh: 155-157, Nah: 158-160, Bromma: 161-162 samt kvar i Hbh blev: 163-165.
När nyare bussar kommit till garagen under 70-talets senare hälft var det inte längre viktigt med denna "rättvisa" uppdelning och vagnarna kunde disponeras om när det passade olika lokala behov.
(Fick själv chans att pricka av dessa 15 vagnar i Hornsberg - alla under åren 1968-70 utom 4160 som gäckade mig ända till november -71.)

Hasse
   


De så kallde "färdskrivarvagnarna" som placerades i Söderhallen 4151-54, och 4155-57 i Hammarbyhallen, nyttjades dessa H32:or i ordinarie linjetrafik i de respektive garagen? Eller gick de på Musköbasen?

Jörgen

Verkar bara vara Stockholms Büssing:ar som har kromlist runt första rutan på höger sida.

Kollade lite på nätet och såg att  de Büssing-bussar som rullade i hemlandet inte hade det, inte heller H25, H26 och H27 hade det.

Däremot hade dubbeldäckarna H31 och H33 kromlist på samma första högerruta.
Mvh: Jörgen

Lars-Håkan_E

Hur var det med H32:orna, var det enkelglas i sidorutorna?

Jag minns faktiskt inte.

Isåfall kan det vara så att man valt dubbelglas i denna ruta för att förarens sikt ska förbättras, och med dubbelglas kommer en annan infästning.

Peter Rost

Tror att det var enkelglas i de sidorutor som inte hade dragluckor.

Ted Selander

Ett glasfritt hörnfönster (reprisbild):

Railmaster

Rätt säker på att den främre aluminiumrutramen under skyltskåpet har dubbelglas, även rätt säker på att alla andra glas även de i de öppningsbara fönstren är enkelglas.
Men hur var det på H34? Inga lyxiga dubbelglas någonstans där vill jag minnas?!

roggek

Här har vi en H34 i profil:
'https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=74132.0

Undrar om inte alla fyra de öppningsbara sidorutorna hade dubbelglas? Eller?