Allmänna bussforum > Busstrafik

Inför helgens förändringar i SL-busstrafiken [Stockholm]

(1/3) > >>

Buzzlover:
Jo! Den 12:e så sker ju tidtabellsskiftet och med det blir det en del förändringar i trafiken, här är några av dom jag lyckats dokumentera.


Linje 612 dras om och kommer nu börja gå mellan nybyggda Arninge station och Kista centrum, samt även börja gå hela veckan runt och även i lågtrafik, idag går den endast i Rusningstrafik mellan Danderyds sjh och Kista centrum.
Här syns Arriva 8321 på en av 612:ans sista avgångar mellan Kista och Danderyd.


615 som idag går Täby centrum - Kulla vägskäl (där den oftast blir 683 till Åkersberga) kommer också ändras. Nu ska den istället endast trafikera Täby centrum - Arninge station och möta 683 där istället. 683 tar över sträckan Arninge station - Rydbo station - Kulla vägskäl och fortsätter därefter köra precis som idag. På bilden är Arriva 8321 som efter 612:an även körde 615 på den näst sista trafikdagen med skyltningen "615 Kulla vägskäl"


Nu till hållplatser som läggs ned. Smedstorp som ligger strax söder om Trafikplats Hagbylund på Norrortsleden (Länsväg 265) läggs nu ner efter åtminstone 21 år (kanske mer?) som aktiv hållplats. Innan Smedstorp var en ändhållplats som idag så var det istället "Täby vägskäl" som var ändhållplats här, då fanns det vändslinga som bussen angjorde men när Motorvägen kom år 2008 så flyttades Frestavägen så att den gick upp till Trafikplatsen och vidare mot Upplands Väsby och Täby. Vägavsnittet som blev kvar av gamla Frestavägen på andra sidan motorvägen blev då privat väg endast för dom boende och vändslingan är sedan länge borta.
Jag antar att när Täby vägskäl inte längre kunde angöras så fick Smedstorp bli ändhållplats då den låg närmast den förra ändhållplatsen. Bussen vänder uppe i en rondell som ligger vid Trafikplatsen när den ska köra tillbaka mot Sollentuna station.
Årsskiftet 2019/2020 ändrade man så att Smedstorp blev ändhållplatsen längst ut på 527:an, innan detta hade det varit 3 ändhållplatser i alla år, Vaxmora, Smedstorp och Fornboda.
Men utan någon större anledning drog man in trafiken ut till Fornboda och lät 527 då vända vid Smedstorp, konstigt kan man tycka då vändningen i Smedstorp ligger ungefär halvvägs till Fornboda


Norrsätra vändplan, den ändhållplats som funnits kortast tid på 527:an och som "ersatte" Fornboda som ändhållplats och fortsatte ge linjen 3 ändhållplatser.
Frågan är hur många som verkligen reser hit, hållplatsen ligger precis intill företaget ABT:s grustag, mer än så finns det inte mycket här i närheten men en komplett vändslinga är det hursomhelst, min teori är att man endast gjort denna lösning så att kortturer som bara skulle gå till Nyproduktionsområdet Södersätra skulle ha någonstans att vända och då valde man att sätta en hållplats i vändslingan eftersom bussen ändå skulle vända där.
Hållplatsen läggs tillsammans med Smedstorp nu ner eftersom den enda linjen 527 dras om och fanns därmed endast i 2 år.


Nu har vi kommit till anledningen att ovanstående två hållplatser läggs ned.
"Södersätra" kommer nu ersätta dom och ge 527 två ändhållplatser. För dom som vill ha mer info ligger den i en nygjord vändslinga intill korsningen Södersätravägen/Fjätursvägen inne i nyproduktionsområdet Södersätra.
Södersätra har varit under uppbyggnad ett tag med nya hus lite överallt och jag tror Sollentuna kommun velat ha busstrafik in hit tidigare men uppenbarligen har det inte gått att lösa förens nu.
Notera att bilden är tagen dagen innan trafikstart och än finns inga markeringar att en buss ska in och vända imorgon.

Det var allt för detta bildsvep!


F.Å:
Trevligt bildsvep!

Smedstorp fanns som hållplats även när vi vände vid Täby vägskäl. Dock fanns den endast i riktning ut mot vägskälet. Första morgonturen utgick från Smedstorp norrut till Täby vägskäl för att där vända mot Sollentuna. Det förfarandet fortsatte ända in på Busslinks tid, fast med vändning i rondellen ovanför innan det byggdes en södergående hållplats. Efter det kunde man tomköra Norrortsleden till Smedstorp.

Vid Norrsätra vändplan har jag aldrig utväxlat trafikanter på något sätt. Saknad av få skulle jag tro. Däremot försvinner även hållplats Norrsätra ute på Frestavägen. Men de som nyttjar den idag kommer säkerligen från bostäderna i Södersätra.

Ola Å:
På sydsidan försvinner ju linje 182, tror den funnits i ca 70 år, kanske inte riktigt samma sträckning, men ändå. Linjen ersätts med förlängd linje 143.

Peter Rost:
Fler trafikförändringar i SL trafiken under 2022:

https://www.regionstockholm.se/globalassets/5.-politik/politiska-organ/trafiknamnden/2021/10-19-oktober-2021/15-information-om-trafikforandringar-infor-trafikaret-2022-t22.pdf

//Peter

buskörare:
Funkar väldigt bra med Arninge stn, i alla fall för 670's del. Man har också ändrat skyltningen på bussen till Tekniska högskolan via Arninge, vilket jag gillar 👍

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion