Allmänna bussforum > Busstrafik

Passagerarinformation

(1/2) > >>

marc224:
Hej,

Jag heter Marc Moll. Jag har en
Detta är en ovanlig fråga och jag skulle vara tacksam för din hjälp. Jag har blivit ombedd att kontakta dig. Den handlar om busstrafikens historia i Göteborg, Stockholm och andra städer.
Jag är särskilt intresserad av frågan om tillkännagivanden.


Jag är intresserad av busstrafiken på 1970-, 1980- och 1990-talen och har haft ett samtal med en bekant om busshållplatsmeddelanden. Jag kommer också att skriva en klassuppgift om detta ämne (kollektivtrafik).

Min första fråga är: När infördes automatiska stoppmeddelanden och displayer på bussar och tåg?

Var busschauffören tvungen att tala in hållplatserna i mikrofonen innan det fanns automatiska hållplatsmeddelanden och displayer? Meddelade busschaufförerna alltid hållplatser på 1980- och 1990-talet eller bara viktiga hållplatser?
Gjorde busschaufförerna verkligen så här när de var tvungna att meddela hållplatserna själva?
Eller hur skulle passagerarna veta var nästa hållplats låg?
Hur fungerade detta i Stockholm, Göteborg och andra städer?
.
Hur hanterade busschaufförerna i storstäder som Göteborg och Stockholm detta, gjorde de det noggrant, mestadels eller halvhjärtat, osv.

Meddelade de flesta busschaufförer alltid hållplatserna utan att bli tillfrågade?



Du skulle hjälpa mig mycket.

. Jag ser fram emot ditt svar.
                                                                                                                                Med
med vänliga hälsningar


Marc-Marcel Mol

Nisse Bökelund:
Hej.
Då jag på 70,talet körde buss på SL så gjordes alla utrop muntligt.
Det ingick i arbetsuppgifterna. Man ropade ut samtliga hållplatser, och
vid sista hållplatsen lade man till " sluthållplats avstigning för samtliga ".
Sen kunde man lägga till egna utrop. Tex: byte till tunnelbana/pendeltåg.
Var det match på Råsunda fotbollsstadion så kunde man även ropa vi viken hållplats som dom skulle kliva av.
Angående dom två sista frågorna så kan jag bara svara för mig själv.

När dom automatiska utropen infördes överlåter jag till någon annan att svara på.

Ola Å:
Började köra 1989, under linjeutbildningen lärde vi oss att alltid ropa ut hållplatserna, det gjorde jag sedan nästan konstant i 10 år om jag inte körde i rusningstid, det roligaste var att ropa ut hållplatserna på linje 637 som gick hela vägen från Tekniska Högskolan (Stockholm) till Ellan (Singö), över 100 hållplatser.

JAB:
De första automatiska hållplatsutropen på SL-bussar kom väl i produktion i slutet av 1990-talet, systemet levererades av Thoreb, och hette "KomFram" några försök med syntetiskt tal utfördes, men övergavs till förmål för inspelade utrop. Det fanns på SL's blåbusslinjer.

Peter Rost:
Våren 1996 påbörjades tester med automatiskt hållplatsutrop på SL linje 54.

//Peter

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion