Miljözonen i Stockholm

Startat av buskörare, 18 augusti 2021, 16:38:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Den dispensen som skulle sluta gälla 6/6-21, blev den förlängd?

Ersa

Nej. Därefter ska alla fordon vara konverterade eller utbytta. Men det sker ju knappast några direkta kontroller av linjebussar från polis och myndigheters sida.

buskörare

Okej. Det var nån som sade att den blev förlängd. Men då var det fel.

Ersa

Såna påståenden tror jag bara om jag får se officiella papper på dem.

buskörare

Så himla viktigt var det inte. Men eftersom jag inte kan se på bussen om den är uppgraderad och satt och funderade på föraransvar, blev jag nyfiken och tänkte fråga här.

Ersa

Har föraransvar med utfärdade böter någonsin förekommit i SL-trafiken gällande icke miljözonsgodkänd buss inom miljözonen? Jag har inte hört talas om en enda sådan händelse.

Lars-Håkan_E

Om fordonet är uppgraderat så framgår det på Transportsstyrelsen tjänst "Fråga på annat fordon" under tilläggsinformation

buskörare

Om det står där, får jag definitivt hoppas att det inte är nått föraren ska ha koll på.

B10M

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 19 augusti 2021, 11:22:29 AM
Om fordonet är uppgraderat så framgår det på Transportsstyrelsen tjänst "Fråga på annat fordon" under tilläggsinformation

Man klickar på "Tekniska data" och sen på "Motor och miljö". Kollade några av Arrivas Scanior som gick på turer till Tekniska högskolan och det var EEV på alla. Trodde det skulle vara minst Euro 6 i miljözonen.

Lars-Håkan_E

Under tekniska data hittar du enbart det utförande som fordonet levererats, alla uppdateringar finns under tilläggsinfo

B10M

Fast det står ju inget om Euroklass under tilläggsinfo. Tittar man exempelvis på Arriva 7025 (BOK541) så står det:

Textkod
T20H ANTAL SITTANDE PASSAGERARE 57 ST, STÅENDE PASSAGERARE 59 ST,
RULLSTOLSPLATSER 1 ST
T71F DÖRRARRANGEMANG 1+1+1
T71LM INRÄTTAD FÖR PASSAGERARE MED FUNKTIONSHINDER.
T71LP GODKÄND FÖR YRKESMÄSSIG TRAFIK FÖR PERSONBEFORDRAN ENLIGT
YRKESTRAFIKLAGEN (1998:490).
Övrigt
CHASSINUMRET PLACERAD PÅ GOLVET HÖGER VID 1:A AXEL
TANKRYMD 230 + 230 DM3
3ST KLAFFSITTPLATSER

Inget om någon uppgradering här.

Arriva 7814 (XSK123):

Textkod
T20H ANTAL SITTANDE PASSAGERARE 57 ST, STÅENDE PASSAGERARE 52 ST,
RULLSTOLSPLATSER 1 ST
T31A MOTORN UTBYTT
T71F DÖRRARRANGEMANG 1+2+1
T71LM INRÄTTAD FÖR PASSAGERARE MED FUNKTIONSHINDER.
T71LP GODKÄND FÖR YRKESMÄSSIG TRAFIK FÖR PERSONBEFORDRAN ENLIGT
YRKESTRAFIKLAGEN (1998:490).
Övrigt
IDENTIFIERINGSMÄRKNINGEN PLACERAD PÅ GOLVYTA VID 1:A AXEL HÖGER FRAM
TANKRYMD 2X230+100 DM3
4ST KLAFFSITTPLATSER

"Motorn utbytt" säger ju ingenting. Syftar antagligen på ombyggnaden från etanol till biodiesel.

Erling.L

#11
LÄSTE TYDLIGEN FEL PÅ BUSS SÅ DENNA INFO VA FEL OTAS BORT DÄRAV


Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

buskörare

Det står på Nobinas dubbeldäckare också.

buskörare

Med andra ord, gällande Arrivas bussar så finns det väl några alternativ.

1. Man har inte uppgraderat enligt krav. Vilket jag har svårt att tro.

2. Man har fått dispens pga den uppskjutna upphandlingen.

3. Man har uppgraderat, men Transportstyrelsen har av nån anledning inte fått informationen/lagt upp det.

Anders Lundén

Nu är det många spekulerare i tråden....

1. Trafikförvaltningen har fått dispensen för miljözonen i Stockholm förlängd till 220606!

2. Erling´s exempel på buss (ets192) antar jag du menar XTS192 = fd Keolis 4901. Den bussen har alltid varit Euro VI och är inte konverterad.

3. En buss som är konverterad till Euro VI har under Tilläggsinformation följande text:
Textkod
T20H ANTAL SITTANDE PASSAGERARE 57 ST, STÅENDE PASSAGERARE 56 ST,
RULLSTOLSPLATSER 0 ST
T20H ANTAL SITTANDE PASSAGERARE 57 ST, STÅENDE PASSAGERARE 52 ST,
RULLSTOLSPLATSER 1 ST
T31KB KONVERTERAD FÖR REDUCERADE AVGASUTSLÄPP, KAN ANSES MOTSVARA
EURO VI KRAV ENLIGT 595/2009/EG. FÅR FÖRAS I MILJÖZON ENLIGT
4 KAP. 23 PAR. PUNKT 8, TRAFIKFÖRORDNINGEN (1998:1276).

T71F DÖRRARRANGEMANG 1+2+1

Euroklassen under Motor och miljö spelar då ingen roll när bussen är konverterad, där ligger den gamla miljöklassen kvar.

// Anders