Götaälvbron 1939-2021 - GS B36 på bron

Startat av Gunnar D, 11 juni 2021, 16:22:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



Idag, 11 juni 2021, är det sista dagen för trafik över Götaälvbron.
Ovan ses B36 908 på bron mot Hisingen i juli 1977.

Mvh Gunnar


Ulf Berlin

Mycket trevlig bild :)/Ulf
(När började GLs bussar att bli lackerade såsom i Hasse Ls inlägg nedan?/Ulf

zjbus


zjbus

Tack Gunnar för din trevliga bild på 908

S Svensson

#5
Tidigare fanns en bild på Volvo B59-Säffle med GS nr 835. Om jag nu tänker rätt så är detta första buss (prov) med ny färgsättning.
Bussarna 901-910 minns jag själv. Första gången jag såg någon av dem vill jag minnas var på gamla Rv 40 på väg till Göteborg. Några år efter detta kom nästa serie, 911-926.
835 lev 760301; 901 760406 ; 911 790502 och sist 926 80-01-01
901-910 var blå.
Verkliga arbetshästarna var 601-630 som först gick på bl a linje 24 och 40 och senare på linje 34 Tuve. Dessa gick tidsmässigt en ganska lång tid. Tror att de ersattes av 421-446,möjligen 961-990

Ulf Berlin


Gunnar D

Citat från: Ulf Berlin skrivet 11 juni 2021, 18:55:06 PM
Mycket trevlig bild :)/Ulf
(När började GLs bussar att bli lackerade såsom i Hasse Ls inlägg nedan?/Ulf

De första serielevererade GS-bussarna i den nya färgsättningen kom 1977.

/Gunnar

S Svensson

#8
5 st CR111M,4 B58 van Hool linjeturist och 6 ledbussar B58-van Hool linjeturister samt 5 st B59 /(10R) Van Hool tätortsbussar. CR111M gick på Hisingen (Kville) Linjeturisterna gick på linjen till Flygfältet (Landvetter airport) och tätortsbussarna insattes först på linje 62 Kallebäck-Redbergsplatsen.
Därefter 1978 kom 40 st CR111M som fick annan växellåda jämfört med föregående leverans (Nr 318-322 ?;11-14;15-20;271-275;351-390; Hoppas detta stämmer)
Tilläggas kan att spårvagnarna lackerades om i ny färgsättning. Mig veterligt målades ingen buss om till nya färgsättningen. Spårvagnarnas färg ändrades sedan tillbaka, eller hur vi uttrycker det. Alltså färgsättning som liknade äldre färg. Vid leveransen av Oudsten ledbussar så kom de först levererade i en färgsättning som liknande den från 1977 medan de sist levererade Oudsten ledbussar fick mörkblå västtrafikfärg. Nyligen 2020 ändrades färgsättningen igen och en liten ljusare blå färg valdes. Exakt varför vet jag inte. Det kan vara identitet det rör sig om. Det skall märkas att det är nya fordon. Men färgsättning är också säkerhet och det kan vara så att en mörkare blå inte syns i mörker så bra.

Tack för de fina gamla bilderna. Jag vill gärna se fler sådana !


https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/h%C3%A4r-k%C3%B6r-den-sista-sp%C3%A5rvagnen-%C3%B6ver-g%C3%B6ta%C3%A4lvbron-1.49294372
Bild på de sista passerande spårvagnarna på bron.

zjbus

Tack, trevligt med bilddokumentation på de allra sista spårvagnarna som kör över denna drygt 80 år gamla bro.

Gunnar D



Citat från: S Svensson skrivet 12 juni 2021, 00:00:39 AM
5 st CR111M,4 B58 van Hool linjeturist och 6 ledbussar B58-van Hool linjeturister samt 5 st B59 /(10R) Van Hool tätortsbussar. CR111M gick på Hisingen (Kville) Linjeturisterna gick på linjen till Flygfältet (Landvetter airport) och tätortsbussarna insattes först på linje 62 Kallebäck-Redbergsplatsen.
Därefter 1978 kom 40 st CR111M som fick annan växellåda jämfört med föregående leverans (Nr 317-321 ?;11-14;15-20;275-279;351-390; Hoppas detta stämmer)

Tack för de fina gamla bilderna. Jag vill gärna se fler sådana !

Med risk för att verka petig (ibland vet man ju inte om man ska försöka korrigera/komplettera eller inte):
I ny färgsättning fr.o.m. 1977 enligt ovan: GS B37 318-322, B39 11-14, B40 15-20, B38 271-275, B41 351-390

Här ovan bild på GS B44 7 när den är på väg mot Torslanda flygplats vid samma tillfälle i juli 1977.

Mvh Gunnar

S Svensson

En intressant bild. Tänker på TV serien om vad en bild talar om. Bussen är från högertrafikens införande (3 sept 1967) och bussen är 10 år. Strax några månader senare invigdes fllygplatsen Landvetter airport.
Hur många har tänkt på att det gått nästan 54 år sedan högertrafiken infördes. Bussen på bild skulle kunna användas i dag också. Om Du/Ni tänker tillbaka till 1967 så fanns det ingen busstrafik 50 år tidigare 1917.

Harald Nordius

Åjo, en del busstrafik fanns det allt. T.ex. så började SJ köra Tanum-Grebbestad 1911 och lokaltrafiken i Linköping började 1914. Men genombrottet får nog sägas ha kommit på 1920-talet.