SL:s sommartidtabeller tillgängliga på sl.se

Startat av virtual1, 01 juni 2012, 18:20:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Marcus Li

Citat från: Karsten skrivet 07 juni 2012, 08:26:53 AM
Nej du, här stämmer tidtabellerna och reseplaneraren. Lucka i morgonrusningen (från Lillängen mot Slussen) 07:45-07:55 och 08:10-08:20, de två 409:orna från Ektorp 07:53 och 08:18 borde gå åtta minuter tidigare så skulle femminuterstrafik uppnås.

Samma sak med de tre 413 från Slussen 9:27,11:27 och 19:30. Dessa borde gå 7 minuter senare för att uppnå den jämna trafiken som är nödvändig på denna sträcka.


Ah, där ser man. Då ställer jag mig också i klagokören. Ingen höjdarplanering... Ser dessutom att den oregelbundna trafiken på söndagkvällar är kvar (från Slussen)

Karsten

Citat från: Omnilasse skrivet 07 juni 2012, 08:42:28 AM
Håller dock med om att Ingaröbussarna - iaf utanför högtrafik - borde ha anslutning till 474 till/från Gustavsberg vid Värmdö Marknad. Låt 425X (trots det relativt lilla underlaget) gå även dagtid, förkorta då 422 till Gustavsbergs centrum (till Lugnet går ju redan 425 dagtid) och ta därmed bort 467 - förutom till Hästhagen på vardagar.

Precis så! Och så bör man välja om man ska köra 445 eller 422 Orminge-Gustavsberg, dagens (gårdagens egentligen) lösning är nog dyrare än vad den ger för nytta. En ytterligare följd av dagens variant är att 444 och 445 blir svåra att få till bra spridning på eftersom de har helt olika turtäthet och beläggning.

Omnilasse

Citat från: Håkan_E skrivet 07 juni 2012, 08:36:23 AM
Sedan många år är det sällan en merit med gedigen trafikbakgrund, avancerade högskolestudier är däremot meriterande.

Frågan är vad som är bäst.

Nåvål en god akademiker skall förstås också vara ute i verkligheten. Det är nog en förutsättning för att göra ett bra arbete och självklart i de flesta branscher. Många företag (i andra branscher iaf) har ju en tanke om att man skall vara ute på golvet och "praktisera" i bolaget, innan man kan ta ett högre jobb. Har man rätt inställning tror jag inte det är en nödvändighet att inte ha arbetat som bussförare. Är dock inte säker på att alla som kommer den akademiska vägen har det intresset riktigt, utan egentligen är mer intresserad av samhällsplanering utifrån ett bredare perspektiv.

Däremot är det väl så att det även för en trafikplanerare är roligare att vara på seminarier och fundera på ett hållbart transportsystem än att stå vid Slussen mellan 17.00-18.00 en vardagskväll och se hur trafiken fungerar (OBS tycker att trafiken dock fungerar bra där under förutsättningarna).

Att planera för ett trafikområde utan att vara på plats, eller bara genom att läsa kundsynpunkter och förseningsstatistik går förstås, men resultatet brukar inte bli så bra.