Göteborg kan sälja GS busstrafiken

Startat av Hagri, 01 september 2008, 20:01:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

M

Säljer stan GS så skall jag fanimej bli terrorist. (Gott nu fick FRA något att gotta sig åt).
Nej ärligt talat så tycker jag att upphandlingsnojjan har gått överstyr totalt.Göteborg borde snarast säga stopp och avsluta allt vad upphandling heter vad det gäller bussar och spårvagnar.Allt,säger ALLT har blivit sämmre sedans den här skiten startade. När GS var en del av kommunen innan man bildade AB så fungerade trafiken bra. Kommer ihåg när Swebus tog över bussen till jobbet så kunde man vara glad om det kom någon alls. Hur i h-vete ta  man ställa in industriturer? Visst det har GS oxå gjort men i mindre omfattning. Förr fanns det ju reserver men det finns ju inget bolag som har råd med idag.
Nej avbryt upphandlings skiten och gör om GS till en kommunal förvaltning och låt dem köra trafiken.

/M

Knallhatt

Nu har facken kommit med en debattartikel i Göteborgsposten om en eventuell utförsäljning av GS.


http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=114&a=445272

Ersa

Citat från: M skrivet 06 september 2008, 15:21:44 PM
Nej avbryt upphandlings skiten och gör om GS till en kommunal förvaltning och låt dem köra trafiken.

Där sa du något. Varför måste ett kommunalt bussföretag idag prompt vara ett av kommunen helägt aktiebolag?

bjorn_k

Citat från: M skrivet 06 september 2008, 15:21:44 PM
...
Nej avbryt upphandlings skiten och gör om GS till en kommunal förvaltning och låt dem köra trafiken.

/M
Kanske fler trafikområden som skulle titta på denna lösning, det känns spontant som en bra idé!

Jo

Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 september 2008, 16:57:01 PM
På vilket sätt skulle detta bli billigare o bättre och hindra fler felräkningar som den som nu drabbar Göteborgs skattebetalare?

Då slipper man ju räkna vad det kostar överhuvudtaget! Bara att äska mer pengar av kommunledningen när det börjar sina i kassan.


yngrot

Det handlar väl i vanlig ordning om för lite pengar samt en ledning som inte kan ta tag i problemen. Att hålla alla bussar i bra skick är inte gratis...får man sen som lök på laxen massa bussar som inte fungerar som de ska så står man snart med problem upp över öronen...och alla som sabbar i bussar och spårvagnar det kostar multum att laga det hade ju vart mkt bättre att lägga dessa summor på nya bussar.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Knallhatt

På tal om diskussionen i massmedia om anbudspriserna.

Är det någon som kommer ihåg hur det var i den förra anbudsronden med västeravtalet i Göteborg.

Att GS vann är ju tämligen solklart men vilka var de övriga anbudsgivarna och vilka priser / prisskillnader var det?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 18 september 2008, 15:55:07 PM
Jo jag vet att jag i alla fall hade dessa uppgifter i datorn i febr 2005 ;), frågan är om jag någonstans har en papperskopia.
Förmodligen finns det enklare sätt än att leta rätt på den bland alla upphandlingar i alla pärmar här hemma :P

Men om inte minnet sviker mig skiljde det väl en hel del i pris.

Linjebuss, Swebus, GS, frågan är om det var någon fler?

Buss i Väst lade också bud på några paket i Göteborg, jag vet dock inte om detta var med men det är väl inte helt otroligt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

Vill minnas att Buss i Väst lade anbud på speciallinjer,bl a linje 114 (som BiV körde tidigare genom Leja-Touring).

Det skall väl sägas att Spårvägen lade ett lågt anbud delvis av politiska skäl och delvis för att politiker i Göteborg var irriterade på såväl Linjebuss (Connex och Veolia) som Swebus. Det senare lade ett högt anbud för att slippa köra. Bl a begärde ju Swebus att bli löst av avtalet i förväg. (vilket Swebuschefen upprepade i bla Västnytt).

Sedan har jag litet svårt att förstå vissa medarbetare i Bussnack.
Ibland verkar det som om några tror att det bara är att "ro" hem ett anbud och sedan bara köra. Det är nämligen det senare som är ett av problemen. Ett problem tidigare är vad som skall stå i avtal. Det skall framgå vad som gäller och inte ha alltför mycket tolkningsutrymme.

ch

De privata arbetsgivarna har lättare att förminska sin personalstyrka än vad kommunala bolag kan göra. Får man ett jobb inom kommunen så kan man i princip alltid lulla runt, man kan bli omplacerad till nån annan verksamhet inom kommunen... Det innebär att man inte alltid har de bäst lämpade på alla jobb då man har ett överskott på medarbetare som måste sysselsättas.

Som exempel kan en privat arbetsgivare behöva 2 man för att måla ett långt staket på 3 dagar, om kommunen gör det så låter man nån förvaltning skicka ut 8 man som gör det på 3 veckor. Man har inte bråttom, för man har folk som måste sysselsättas. Just detta råkade en bekant ut för som fick jobb inom just Göteborgs kommun och som ville arbeta, han blev utskälld för att han var för effektiv. Han skulle ta det lugnt och lata sig sa hans förman, för annars såg det dåligt ut.

Jag tror att inom denna mentaliteten kan man hitta lite av problemet med kommunalt anställda, de har en anställningstrygghet utan dess like. När kommunala bolag tappar uppdrag till privata bolag så förväntar sig de anställda att de får följa med och så gnäller man sen när det privata företaget gör urval bland de anställda. Det går inte att driva privata företag på samma sätt som kommunala företag. Man kan lätt sparka var fjärde person på t.ex Sahlgrenska och fördela den fjärde personens lön på de tre som är kvar. Sparka den omotiverade och låt de motiverade få högre lön. Jag tror inte det märks i kvalitetén. Kommunalverksamhet är mycket av skyddad verkstad ibland. Titta bara på Göteborgs Hamn, där har man samma problem. Ingen vill jobba, man kan strejka för att det är fel sorts gröt i matsalen.De vill alla ha lönen, men inte jobba. De kan alltså sitta hela dagen och rulla tummarna, sen när båten kommer in lite försenad så vill ingen jobba utan de måste beordras in på övertid och då får de betalt typ 8 timmar övertid men gör jobbet på typ 2 timmar. Det funkar inte så på privata företag, så det är väl därför som hamnarbetarna slås med näbbar och klor för att hålla borta privata arbetsgivare. ;)

Jag säger inte heller att allt är bra med privata arbetsgivare, men man får lön för att man är kompetent och gör ett bra jobb. Gör man inte sitt jobb så får man inte behålla jobbet.

Varför ska jag som skattebetalare behöva betala en massa skatt till människor som inte gör ett bra jobb? Då ser jag hellre att man upphandlar tjänsten från en privat arbetsgivare.... Det är ingen mänsklig rättighet att ha ett jobb utan att behöva göra ett bra jobb.

Obs, givetvis är inte alla på detta sättet men detta har jag sett och hört under många års tid.

Staffan Sävenfjord

Citat från: ch skrivet 20 september 2008, 02:54:01 AM
Som exempel kan en privat arbetsgivare behöva 2 man för att måla ett långt staket på 3 dagar, om kommunen gör det så låter man nån förvaltning skicka ut 8 man som gör det på 3 veckor. Man har inte bråttom, för man har folk som måste sysselsättas. Just detta råkade en bekant ut för som fick jobb inom just Göteborgs kommun och som ville arbeta, han blev utskälld för att han var för effektiv. Han skulle ta det lugnt och lata sig sa hans förman, för annars såg det dåligt ut.

Jag vet inte vilket årtionde du har stannat kvar i, men din beskrivning gäller knappast i dag. Och i varje fall inte ett kommunalt aktiebolag som Göteborgs Spårvägar. De anställda där är inte säkrare än de är i ett privat företag. Det gäller samma avtal och även där gäller att bolaget kan säga upp personal vid övertalighet. Nu är det dock knappast risk för övertalighet vid ett bussbolag under löpande trafikavtal, men däremot kan den givetvis uppstå om man tappar körningar i samband med ett nytt avtal.
Du tycks helt bortse från att ett kommunalt bussbolag skall konkurrera med de övriga vid upphandlingar och den som ger bästa - oftast liktydigt med lägsta - budet vinner. Som jag nyligen påvisade har dagens kommunala bussbolag med ett undantag inte redovisat förlust de två senaste åren. Problemet i Göteborg och Västmanland är dock att busstrafiken inte särredovisas. Eftersom spårvägstrafiken inte upphandlas skulkle GS kunna ta ut mer för att köra spårvagnstrafiken än vad som är motiverat, men detta skall givetvis förhindras av politiker och tjänstemän på Västtrafik och Göteborgs stads trafikkontor.
Detta med att den som jobbar för effektivt blir tillrättavisad av sina kollegor ("du förstör ackordet") har under årens lopp förekommit i all verksamhet, såväl privat som offentlig. Jag tror inte det är särskilt vanligt i dag när kommuner har krav på sig att vara så effektiva som möjligt.
Summa summarum: ett kommunalt bussbolag har inga fördelar vid en upphandling. Inga nackdelar heller om det går rätt till.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Du har helt rätt Staffan nuförtiden är det då ingen större trygghet i ett kommunalt bolag. Man blir lite trött på resonemanget att en kommunalanställd inte behöver jobba effektiv.. möjligen det var så förr i tiden men det gällde även på privata sidan många ggr..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

S Svensson

Tänker påpeka för ch att det man kallar spårvägen i Göteborg är GSAB,Göteborg Spårvägar AB . Detta är ett kommunalt bolag.Lyder under aktiebolagslagen.
Sedan påpekar jag igen att flera framträdande politiker ansåg att GSAB skulle lägga ett lågt anbud därför att Swebus hade problem. Sedan hade Linjebuss också en del problem. Risken om någon av dessa skulle antagas var att det skulle kosta kommunen ytterligare. Det kan på goda grunder antagas att Swebus inte skulle få köra. De hade nämligen sagt upp avtalen och Swebus vD förklarade i Västnytt att de helst inte ville köra. Kanske Linjebuss kunde få köra. Men LB och dess efterföljare Connex/Veolia har också stora problem med ekonomin i Sverige.
Sedan är det rätt att spårtrafiken inte är upphandlad. Den kommer säkert att handlas upp. Sedan vet jag (genom yttranden av olika politiker) att GSAB inte lämnas åt sitt öde. Stadsrevisionen har tittat på företaget ett antal gånger.

Sedan vet jag inte vem -ch-är. Vad heter Du i verkligheten.
Jag har själv ganska goda kunskaper om företag och lagstiftning som rör företag. Jag vet inte vad Du kan. Men på det Du skriver ser jag att det mesta mest är svammel. Om Du har personer som inte är motiverade för sitt arbete så är det inte grund för avsked någonstans. Det går att hindra personer få arbete i en organisation. Men sedan de väl är anställda så kan man inte avskeda folk. Sedan kanske någon frågar sig vad det menas med att vara motiverad. Vem talar om detta ?
När det gäller Göteborgs Hamn AB (stuveriföretag) handlar det om att företaget har alldeles för litet antal personer anställda för att klara verksamheten. Arbetsgivaren kan då kalla in folk att arbeta övertid. Det är detta man gör då båtar kommer in udda tider. Konflikten inom stuveriet gäller hur sådan övertid skall beordras. Inte om övertid behövs. Skall man överföra detta till andra företag så skall det vara verksamhet som inte är tidsplanerad. De kommer plötsligt någon verksamhet (på akademskt språk talar man om att arbetet har en epidemisk modell).
Sedan håller jag inte med om det Du skriver om privat verksamhet heller. Småföretagare brukar ibland "gnälla" för att de har problem med lagstiftning. Men enl -ch- verkar det som om det är fritt fram det mesta. Vem skall definiera vad som är problem? Är det Sture Eskilsson på gamla SAF?