Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Lars Ödlund skrivet 02 april 2008, 09:22:08 AM

Titel: Dagens press om bussbranschen
Skrivet av: Lars Ödlund skrivet 02 april 2008, 09:22:08 AM
Västervik
http://www.vimmerbytidning.se/article/view/27016/ (http://www.vimmerbytidning.se/article/view/27016/)

Gävleborg
http://www.arbetarbladet.se/local_article.php?id=608481&avdelning_1=101&avdelning_2=101&variabel=GAVvinj.gif (http://www.arbetarbladet.se/local_article.php?id=608481&avdelning_1=101&avdelning_2=101&variabel=GAVvinj.gif)

http://www.arbetarbladet.se/local_article.php?id=609229&avdelning_1=101&avdelning_2=101&variabel=GAVvinj.gif (http://www.arbetarbladet.se/local_article.php?id=609229&avdelning_1=101&avdelning_2=101&variabel=GAVvinj.gif)

http://www.arbetarbladet.se/local_article.php?id=609230&avdelning_1=101&avdelning_2=101&variabel=GAVvinj.gif (http://www.arbetarbladet.se/local_article.php?id=609230&avdelning_1=101&avdelning_2=101&variabel=GAVvinj.gif)

Västerbotten
http://www.expressen.se/resor/1.1105661/slutet-for-kylig-vantan (http://www.expressen.se/resor/1.1105661/slutet-for-kylig-vantan)

Stockholm
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33538&a=1098829&from=rss (http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33538&a=1098829&from=rss)

http://213.115.145.76:8080/erez/tyreso.html (http://213.115.145.76:8080/erez/tyreso.html) (sidan 4)

Arbetarbladet har verkligen legat i och jagat buss"nyheter"

Titel: SV: Dagens press om bussbranschen
Skrivet av: Cero skrivet 02 april 2008, 09:56:43 AM
Även DN hade en missnöjesartikel idag.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=757090 (http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=757090)
Titel: SV: Dagens press om bussbranschen
Skrivet av: yngrot skrivet 02 april 2008, 17:00:08 PM
Jo det kan jag förstå att de är missnöjda för ingen vill ju sluta på annat ställe än där man började. Långa arbetstider blir ju ännu värre. Man får ju inte mycket fritid över....
Titel: SV: Dagens press om bussbranschen
Skrivet av: Brollan skrivet 02 april 2008, 17:07:31 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 april 2008, 09:22:08 AM

Västerbotten
http://www.expressen.se/resor/1.1105661/slutet-for-kylig-vantan (http://www.expressen.se/resor/1.1105661/slutet-for-kylig-vantan)

Intressant att se att Expressen tror att Umeå ligger i Göteborg, med tanke på bussen på bilden (GS 818) ???
Hade de ingen Umeå-bild??
Titel: SV: Dagens press om bussbranschen
Skrivet av: Johan Hansson skrivet 02 april 2008, 17:12:59 PM
Citat från: Mats B skrivet 02 april 2008, 17:07:31 PM
Intressant att se att Expressen tror att Umeå ligger i Göteborg, med tanke på bussen på bilden (GS 818) ???
Hade de ingen Umeå-bild??

Okej han kanske inte kan geografin
Titel: SV: Dagens press om bussbranschen
Skrivet av: Cero skrivet 02 april 2008, 17:16:28 PM
Citat från: yngrot skrivet 02 april 2008, 17:00:08 PM
Jo det kan jag förstå att de är missnöjda för ingen vill ju sluta på annat ställe än där man började. Långa arbetstider blir ju ännu värre. Man får ju inte mycket fritid över....

Ja det där känns lite grinigt. Jag kan iofs förstå att bolaget inte vill betala i onödan men man måste ju ge medarbetarna en rimlig chans att utnyttja sin fritid också. Kan inte vara roligt att åka runt halva stan bara för att hämta sin bil. Även om reglerna ger bussbolaget rätt i det här läget skulle man ju åtminstone kunna gå halva vägen var.
Titel: SV: Dagens press om bussbranschen
Skrivet av: Magnus_J skrivet 03 april 2008, 05:34:49 AM
Citat från: Cero skrivet 02 april 2008, 17:16:28 PM
Ja det där känns lite grinigt. Jag kan iofs förstå att bolaget inte vill betala i onödan men man måste ju ge medarbetarna en rimlig chans att utnyttja sin fritid också. Kan inte vara roligt att åka runt halva stan bara för att hämta sin bil. Även om reglerna ger bussbolaget rätt i det här läget skulle man ju åtminstone kunna gå halva vägen var.

är väl samma i täby också vad jag förstått att man man börja i danderyd och sluta i garaget.
vi på Råsta har ju förmånen (än så länge) att börja o sluta på garaget.
Titel: SV: Dagens press om bussbranschen
Skrivet av: Ersa skrivet 03 april 2008, 08:20:55 AM
Citat från: Mats B skrivet 02 april 2008, 17:07:31 PM
Intressant att se att Expressen tror att Umeå ligger i Göteborg, med tanke på bussen på bilden (GS 818) ???
Hade de ingen Umeå-bild??

Speciellt när de samtidigt skryter om sina lokala avdelningar. T.ex:
http://umea.expressen.se/
Titel: SV: Dagens press om bussbranschen
Skrivet av: Fredde skrivet 03 april 2008, 10:01:06 AM
Slutar man inte där man börjar får man väl göra uppror. Så gott om busschaffisar finns det ju inte. ::)

Inte en chans att jag skulle accepterat att sluta i Slussen, när min bil står ute på Värmdö.

Titel: SV: Dagens press om bussbranschen
Skrivet av: Nico skrivet 03 april 2008, 10:59:26 AM

Gäller väl att försöka att hitta den s.k. gyllene medelvägen. Kruxet är att den skiljer sig från fall till fall och det som fungerar bra på ett ställe kanske fungerar mindre bra på ett annat osv. Visst är det trevligt att alltid börja och sluta på garaget, men enbart sådant innebär i gengäld en ökad belastning på driften som ofta får en ökad hantering, bl.a. i form av t.ex. vagnbyten/vagnuttag, avprickningar etc.
Titel: SV: Dagens press om bussbranschen
Skrivet av: michael k skrivet 04 april 2008, 13:44:49 PM
aldrig att jag skulle jobba på ett ställe där man inte får betalt för restiden till garaget

själv har jag ju betalt för att ta mig från kinna till malmö osv
det händer ju att körningar slutar lita var stans
själv hade jag en tomkörning från kinna till trondheim betalt naturligtvis
just nu sitter jag och hänger på ett hotel i spanien och väntar på att min buss ska bli lagad
naturligtvis med betalning
varför går folk med på alla galenskaper?
Titel: SV: Dagens press om bussbranschen
Skrivet av: Cero skrivet 04 april 2008, 14:06:56 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 april 2008, 13:56:25 PM
Nu var det ju inte tomkörningar det var fråga om.

Utan avlösningar ute på stan där man med kollektiva färdmedel ska ta sig tillbaka till utgångspunkten (om man behöver det)
Det är ju inte alla som har fördelar av avlösningsbilar, åker man kollektivt till jobbet kan man ju tjäna en bra stund ibland om man slutar på "rätt" ställe

Vi pratar ju inte heller om att gå på sitt pass i Södertälje och gå av i Norrtälje, utan relativt begränsade sträckor med oftast tät och bra kollektivtrafik. Även i andra branscher, tom kontorsyrken, slutar man ibland arbetsdagen på annan plats än där man började och det är inte alltid bilen kan hänga med överallt. Då får man planera lite i förväg. Sedan kan jag ha förståelse för att det ibland slår extra mot just trafikpersonal då man börjar i svinottan eller slutar väldigt sent vilket gör att det blir bekvämt och ibland kanske nödvändigt med bil vid dessa tider medan det går utmärkt utan mitt på dagen.
Titel: SV: Dagens press om bussbranschen
Skrivet av: Kaxen skrivet 10 april 2008, 22:28:14 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 april 2008, 13:56:25 PM
Nu var det ju inte tomkörningar det var fråga om.

Utan avlösningar ute på stan där man med kollektiva färdmedel ska ta sig tillbaka till utgångspunkten (om man behöver det)
Det är ju inte alla som har fördelar av avlösningsbilar, åker man kollektivt till jobbet kan man ju tjäna en bra stund ibland om man slutar på "rätt" ställe

Men man måste väl ändå ha betalt för tiden det tar att åka till depån oavsett hur man åker? ???
Titel: SV: Dagens press om bussbranschen
Skrivet av: Magnus_J skrivet 11 april 2008, 06:20:02 AM
Vi har ju bilavlösningar som fungerar snabbare (än så länge, man vet aldrig)

främst i Spånga på 179.
vallgatan på 509.
även på 504 och 505.
Kanske finns fler alternativ också som jag inte känner till.


avlösningar på 157 och 540 sker på hållplatserna vid garaget.
Titel: SV: Dagens press om bussbranschen
Skrivet av: Nico skrivet 11 april 2008, 10:20:49 AM

Numera har vi ju på Råsta även vissa avlösningar på 505 vid Ulriksdal och på 157[X] i Spånga som går med buss från Råsta och där föraren får förflyttningsersättning. I samband med sommaren kan det kanske bli fler, en möjlighet är t.ex. på 506 i Hallonbergen osv.
Titel: SV: Dagens press om bussbranschen
Skrivet av: Yujin Zhang skrivet 11 april 2008, 18:24:15 PM
CitatEtt system med avlösningsbilar skulle aldrig fungera effektivt i Sthlms innerstad och närförorter där tex tunnelbanan/bussar utklassar andra färdmedel tidsmässigt i de flesta fall, däremot kan man ju diskutera vilken ersättning som ska utgå när man slutar på annan plats än där man började om restiden överstiger ett visst antal minuter (så var det väl tidigare) och då med den faktiska restiden inkluderad i arbetstiden (tidigare låg den utanför arbetstiden om jag minns rätt i gamla SL avtalet)

TO Hornsberg har ju tre avlösningsplatser: Odenplan, Fridhemsplan och Hornsberg (hållplatsen vid RTL, glömmer alltid namnet). Kan man Stockholm innerstads geografi så vet man att det är en fyra minuters resa mellan Odenplan och Fridhemsplan. De flesta från hallen bruka antingen gå till Fridhemsplan (ca 15min promenad) eller ta 56an (man hör ofta på radion, t.ex. "56an som ska gå halv, kan du vänta lite? Jag befinner mig på Essingeleden" eller nåt sånt). Det är också dessa tre platser där tjänsterna börjar/slutar.

Från vad jag har hört så är man ganska snäll med restid mellan dessa punkter, t.ex. 15 minuter mellan Fridhemsplan och Odenplan och de flesta är nöjd. Det enda problemet som jag har hört talas om är nattjänster. Nu blir förare avlösta i Fridhemsplan på vissa tjänster och har matrast i garaget (sen ta ut en vagn). Det betyder att man ska gå till garaget kl24 på natten.