Buss-Snack

Övriga forum => Vägforum => Ämnet startat av: homer skrivet 26 maj 2010, 21:51:24 PM

Titel: Är S+V+MP seriösa??? (ang. trafiklösningar i Sthlm)
Skrivet av: homer skrivet 26 maj 2010, 21:51:24 PM
http://www.dn.se/sthlm/ingen-forbifart-da-blir-det-dyrt-1.1111334


http://www.dn.se/sthlm/det-behovs-bade-motorvag-och-kollektivtrafik-1.1111335


Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta men kontentan av artikeln är att om oppositionen vinner och lyckas stoppa förbifarten ska dem dessutom stänga av ett icke nämnt antal körfält på Essingeleden :o :o


Titel: SV: Är S+V+MP seriösa??? (ang. trafiklösningar i Sthlm)
Skrivet av: Nico skrivet 26 maj 2010, 22:05:19 PM

Ja, men det spelar väl ingen roll? Alla människor i Stockholm bor ju självklart innanför tullarna och kan snabbt poppa ned till affären på hörnet när de behöver lite mjölk eller så...! Allt finns inom räckhåll, från hantverkare till matproduktion varför distribution och annan transport självklart är helt onödig och kan upphöra.  :P

Skämt åsido för nu överdriver jag mycket grovt, men ibland undrar man faktiskt inte om vissa av de mera påstått miljöivrande politikerna egentligen har så mycket koll på läget. Som det är nu så ställer man två behov mot varandra istället för att i alla fall erkänna att det finns flera behov och det känns som lite av strutsbeteende.

Titel: SV: Är S+V+MP seriösa??? (ang. trafiklösningar i Sthlm)
Skrivet av: Cero skrivet 26 maj 2010, 22:30:30 PM
De nämner också att det redan finns en förbifart Stockholm. Över Strängnäs. Därför behövs inte en till. Dock behöver den befintliga rustas upp något..... Man får nästan nypa sig i armen.
Titel: SV: Är S+V+MP seriösa??? (ang. trafiklösningar i Sthlm)
Skrivet av: Kenny S Ericson skrivet 27 maj 2010, 20:58:25 PM
Jag tror du har kommit på lösningen. Stäng alla vägar in till och ut från Stockholm så får vi väl se hur det går.
Det blir nog ingen varubil som vågar ge sig in i detta getto. Mjölk blir väl något som man får handla i Södertälje
Titel: SV: Är S+V+MP seriösa??? (ang. trafiklösningar i Sthlm)
Skrivet av: Ersa skrivet 27 maj 2010, 21:38:11 PM
Citat från: Cero skrivet 26 maj 2010, 22:30:30 PM
De nämner också att det redan finns en förbifart Stockholm. Över Strängnäs. Därför behövs inte en till. Dock behöver den befintliga rustas upp något..... Man får nästan nypa sig i armen.

55:an bör helt klart rustas upp, skyltas upp och marknadsföras rejält. Idag vågar nog många inte ge sig in på den vägen med rädsla för att inte hitta, samt att den har för låg standard. Det enda behöver ju inte utesluta det andra, och en satsning på 55:an lär ju behövas även om det blir en förbifart samt utökad kollektivtrafik i huvudstaden.
Titel: SV: Är S+V+MP seriösa??? (ang. trafiklösningar i Sthlm)
Skrivet av: Mr G skrivet 29 maj 2010, 09:21:36 AM
Kan ju inte låta bli att undra vad Carin Jämtin (s) har i huvudet. För några månader sen lovade hon att bygga förbifarten om sossarna kom till makten, och att köra över de vänsterextrema. Ja, hon sa faktiskt "köra över".

Nu funderar hon istället över att stänga av körfält på Essingeleden om det blir för mycket trafik där (utan att bygga förbifarten). 

Att Karin Svensson-Smith (mp och fd vpk) kläcker ur sig tokiga idéer har man blivit van med. Men man trodde ju ändå att sossarna var lite mer verklighetsförankrade.



Titel: SV: Är S+V+MP seriösa??? (ang. trafiklösningar i Sthlm)
Skrivet av: B10BLE skrivet 03 juni 2010, 12:55:05 PM
Instämmer med föregående talare, Rv55 måste rustas upp till motorvägsstandard och marknadsföras som den rätta vägen för trafik som bara passerar Stockholm.

Jag åker helst 55:an men har jag bråttom och jag ej kör i rusningstid går E4 fortare.
Titel: SV: Är S+V+MP seriösa??? (ang. trafiklösningar i Sthlm)
Skrivet av: Stinsen skrivet 05 juni 2010, 00:24:14 AM
Utan att ta parti för varken utbyggnad av vägnät eller begränsningar för bilister så kan man väl konstatera att det finns både en och annan som mycket väl skulle kunna åka kollektivt - om de bara ville och inte var så bekväma av sig. Då är väl någon form av "styrmedel" behövliga för att få dem att göra det. Sedan är det ju så att dessa "styrmedel" alltid drabbar dem som av olika skäl inte kan byta alternativ, men så är det ju med allt.
Titel: SV: Är S+V+MP seriösa??? (ang. trafiklösningar i Sthlm)
Skrivet av: Alexei skrivet 05 juni 2010, 11:46:51 AM
CitatInstämmer med föregående talare, Rv55 måste rustas upp till motorvägsstandard och marknadsföras som den rätta vägen för trafik som bara passerar Stockholm.

Inget illa om 55:an, men skall det lyckas behöver man nog bygga ut till fyrfälts väg på hela sträkan.

Sen är ju frågan hur många fordonspassager på Essingeleden har startpunkter/målpunkter norr/söder om  Norrköping resp Uppsala?
Jag har inga siffror men vågar gissa att det är en ytterst liten andel.
Titel: SV: Är S+V+MP seriösa??? (ang. trafiklösningar i Sthlm)
Skrivet av: Nico skrivet 05 juni 2010, 12:15:22 PM

Näh, många av transporterna som idag går på Essingeleden har nog ofta ett slutmål inom Stockholms läns förorter så att rusta upp RV 55 för just det är nog tveksamt. Det är annars inte sällsynt att folk bor i söder och jobbar i norr eller vice versa. Troligen kommer en hel del av dessa istället att utnyttja en eventuell Västerled för ofta går det snabbare (när trafiken flyter) att köra runt än att köra igenom. Stockholmarna i gemen hör även rent allmänt till de som utnyttjar kollektivtrafik i hög utsträckning, men just dessa som pendlar längre sträckor norr/söder eller liknande relationer på tvären utan att passera City är nog svåra att komma åt i nuläget.

Att sedan mera vägar skapar mera trafik är en käpphäst på vissa håll, men själv vill jag hellre dra det lite längre. Frågan är nog därför om det är vägarna i sig som ger mer trafik eller och det är så att vägutbyggnader möjliggör för en stad att växa och det i sin tur genererar mera trafik helt enkelt för att befolkningen i sig ökar? Att infrastrukturen sedan behöver växa i takt med det blir då naturlig, men man behöver då samtidigt en balans mellan kollektivtrafik och privatbilism och inte ensidig köra på en lösning. I fallet med Stockholm så är ett dilemma att man under så lång tid endast har haft en mittpunkt. Nu börjar vi få flera alternativa diton, t.ex. Kista, men många ansvariga politiker verkar fortfarande inte köpa det.

Istället sitter de fortfarande och biter sig fast i en lösning med kollektivtrafik som har City som nav. Om man har alternativet att köra bil från Vallentuna till Kista på 30 minuter enkel väg så lär dock inte ett alternativ med Roslagsbanan in till City och två T-baneturer efter det (och kanske en restid på 90 min) vara så attraktivt. Nu gäller det i så fall för de ansvariga att se till att tvärförbindelserna blir bättre. Antagligen är det kanske mest valfläsk, men sossarnas inlägg om T-baneutbyggnad (http://www.dn.se/sthlm/sa-vill-socialdemokraterna-bygga-ut-stockholms-tunnelbana-1.1111983) är ändå ett intressant inlägg i debatten. Sen måste man nog även se att de kollektivtrafik och övrig fordonstrafik är något som kompletterar vartann snarare än att det ska ses som ett rent motsatsförhållande.
Titel: SV: Är S+V+MP seriösa??? (ang. trafiklösningar i Sthlm)
Skrivet av: Mr G skrivet 06 juni 2010, 18:32:03 PM
Sossarnas förslag till framtida t-baneutbyggnader är ju till 90 % inte verklighetsförankrat. Tunnelbanesträckningar till stor del i ödemarker, sommarstugeområden och glesbyggda villaförorter. Hur ska det nånsin kunna bli ekonomi i dessa? Skattepengar är inte heller någon outsinlig källa, som det bara är att ösa upp mer pengar ifrån när behoven påkallar. Fast är man van vid att lösa alla problem genom att kräva mer bidrag så kanske det är förklarigt.

Det mest perversa av alla sosseförslag här är väl kanske annars det om att bygga ett tredje spår mellan Alvik och Hässelby för att möjliggöra att köra skip-stoptåg där. Det förslaget skulle i princip innebära en total nybyggnad av den t-banesträckningen. I alla fall skulle prislappen sannolikt bli närmast densamma, det rör sig om många många miljarder kronor iallafall. Och detta för att ge trafikanter från Hässelby och Vällingby en snabbare resa till stan på i bästa fall 4-5 min, samtidigt som mellanliggande stationer skulle få försämringar. På en t-banesträcka där kapaciteten är långt ifrån fullt utnyttjad.

Så obegripligt att sossarna kan lägga fram detta förslag. Konstigt att de inte är rädda om sin trovärdighet. På några veckor nu har man lagt fram flera rena idiotförslag vad gäller trafiken.
Titel: SV: Är S+V+MP seriösa??? (ang. trafiklösningar i Sthlm)
Skrivet av: Ersa skrivet 06 juni 2010, 21:27:28 PM
Citat från: Mr G skrivet 06 juni 2010, 18:32:03 PM
Sossarnas förslag till framtida t-baneutbyggnader är ju till 90 % inte verklighetsförankrat. Tunnelbanesträckningar till stor del i ödemarker, sommarstugeområden och glesbyggda villaförorter. Hur ska det nånsin kunna bli ekonomi i dessa? Skattepengar är inte heller någon outsinlig källa, som det bara är att ösa upp mer pengar ifrån när behoven påkallar. Fast är man van vid att lösa alla problem genom att kräva mer bidrag så kanske det är förklarigt.

Gör (s) det för att försöka fiska röster från huvudstadens spårvägshatarmobb som spottar på alla nya spårvägsprojekt medan de samtidigt skriker efter mer tunnelbana till alla överallt? ;)
Titel: SV: Är S+V+MP seriösa??? (ang. trafiklösningar i Sthlm)
Skrivet av: Stefan K skrivet 10 juni 2010, 20:10:14 PM
Citat från: Ersa skrivet 27 maj 2010, 21:38:11 PM
55:an bör helt klart rustas upp, skyltas upp och marknadsföras rejält. Idag vågar nog många inte ge sig in på den vägen med rädsla för att inte hitta, samt att den har för låg standard. Det enda behöver ju inte utesluta det andra, och en satsning på 55:an lär ju behövas även om det blir en förbifart samt utökad kollektivtrafik i huvudstaden.
Denna lösning är mycket intressant. Det är ju en närmare väg och med vägskatt på E4 i Stockholm så kanske vägen via orrköping-Katrineholm-Flen-Strängnäs-Enköping-Uppsala kan bli ett alternativ.
En god lösning är att göra om den till Europaväg typ E401 eller något.
En sådan genväg bör ha en hastighet på 100 km/tim på flera delar.
Titel: SV: Är S+V+MP seriösa??? (ang. trafiklösningar i Sthlm)
Skrivet av: Ersa skrivet 10 juni 2010, 21:27:17 PM
Citat från: Stefan K skrivet 10 juni 2010, 20:10:14 PM
Denna lösning är mycket intressant. Det är ju en närmare väg och med vägskatt på E4 i Stockholm så kanske vägen via orrköping-Katrineholm-Flen-Strängnäs-Enköping-Uppsala kan bli ett alternativ.
En god lösning är att göra om den till Europaväg typ E401 eller något.
En sådan genväg bör ha en hastighet på 100 km/tim på flera delar.

Nu är ju Sverige lite för centralstyrt för denna tanke... men en dröm vore att ge en rejält utbyggd RV55 vägnumret E4 mellan Norrköping och Uppsala! Dagens E4 Norrköping-Nyköping-Stockholm samt Uppsala-Stockholm får helt nya nummer.

Men i Sverige måste ju allt gå via Stockholm, och även Europavägarnas nummer. Jämför med E18 som ju borde skyltas så här (http://kartor.eniro.se/m/pieDa) istället för via Bergshamraleden.
Titel: SV: Är S+V+MP seriösa??? (ang. trafiklösningar i Sthlm)
Skrivet av: Marcus L skrivet 10 juni 2010, 21:29:38 PM
Citat från: Stefan K skrivet 10 juni 2010, 20:10:14 PM
Denna lösning är mycket intressant. Det är ju en närmare väg och med vägskatt på E4 i Stockholm så kanske vägen via orrköping-Katrineholm-Flen-Strängnäs-Enköping-Uppsala kan bli ett alternativ.
En god lösning är att göra om den till Europaväg typ E401 eller något.
En sådan genväg bör ha en hastighet på 100 km/tim på flera delar.

E140 borde bli det logiska numret... :)
Titel: SV: Är S+V+MP seriösa??? (ang. trafiklösningar i Sthlm)
Skrivet av: Marcus L skrivet 10 juni 2010, 21:30:58 PM
Citat från: Ersa skrivet 10 juni 2010, 21:27:17 PM
Nu är ju Sverige lite för centralstyrt för denna tanke... men en dröm vore att ge en rejält utbyggd RV55 vägnumret E4 mellan Norrköping och Uppsala! Dagens E4 Norrköping-Nyköping-Stockholm samt Uppsala-Stockholm får helt nya nummer.

Men i Sverige måste ju allt gå via Stockholm, och även Europavägarnas nummer. Jämför med E18 som ju borde skyltas så här (http://kartor.eniro.se/m/pieDa) istället för via Bergshamraleden.

Är inte tanken att E18 ska skyltas om att gå via Norrortsleden och förbifarten för att möta dagens E18 vid Hjulsta (om det nu blir en förbifart)?
Titel: SV: Är S+V+MP seriösa??? (ang. trafiklösningar i Sthlm)
Skrivet av: Nico skrivet 11 juni 2010, 09:03:55 AM

Citat från: Mr G skrivet 06 juni 2010, 18:32:03 PMSossarnas förslag till framtida t-baneutbyggnader är ju till 90 % inte verklighetsförankrat. Tunnelbanesträckningar till stor del i ödemarker, sommarstugeområden och glesbyggda villaförorter. Hur ska det nånsin kunna bli ekonomi i dessa? Skattepengar är inte heller någon outsinlig källa, som det bara är att ösa upp mer pengar ifrån när behoven påkallar.

Vad gäller sossarnas förslag så tror inte jag heller att de har förankrat det hela på något vis, vare sig ekonomiskt eller på annat sätt. Partipolitiskt så hör jag dessutom hemma på annat håll, men sossarnas T-baneförslag är i mina ögon ändå ett mycket intressant inlägg i debatten såtillvida att det faktiskt sätter fingret på det faktum att vi behöver förbättra infrastrukturen överlag, både i Stockholm såväl som i Sverige. Att Stockholms infrastruktur sedan släpat efter kraftigt trots att befolkningen vuxit ordentligt gör det ju än viktigare att man till slut fösöker komma med vissa idéer som sedan kan utgöra ett underlag. Utifrån förslag som detta så finns troligen sedan en möjlighet till att en mera allmän och seriös debatt kan komma att föras.

Sen gäller det även ha att visioner för som några (har för mig det var trafikforskningsgruppen på KTH) påpekade så hade man med dagens krav på ekonomi inte heller börjat bygga T-banan under 40-talet. Vad gäller ekonomi så är det faktiskt annars det fina i kråksången. Ja, temat har t.o.m. använts som motiv i böcker och filmer. På många håll verkar nämligen i alla fall mark som tidigare setts som värdelös helt plötsligt öka kraftigt i värde bara det börjar ryktas att en ny väg, järnväg eller motsvarande ska dras förbi. I mitt tycke är spårvagnslinje 22 ett bra exempel på att vissa områden fick ett kraftigt uppsving när en helt ny sträckning drogs igenom områden som på sina håll var ganska slumrande.

En utbyggd T-bana behöver inte heller genomföras med hjälp av skattefinansiering utan det finns andra alternativ, t.ex. OPS/PPP (Offentlig Privat Samverkan/ Public Private Partnership) osv. Visst skulle vi kanske initialt få sträckningar genom vad som i nuläget är" till stor del i ödemarker, sommarstugeområden och glesbyggda villaförorter". Personligen tror jag dock att man inte skulle hinna bygga färdigt sådana sträckningar innan det även skett annan nybyggnation i sträckningens närområde. Bra transporter är oftast A och O och i ett scenario som detta så skulle nog sommarestugeområdena mm. ganska fort få se expansion och förtätning. Samma sak med bilvägar, för man verkar t.ex. räkna med att Västerled lär ge upphov till ny expansion på Mälaröarna.
Titel: SV: Är S+V+MP seriösa??? (ang. trafiklösningar i Sthlm)
Skrivet av: Ersa skrivet 11 juni 2010, 19:18:43 PM
Citat från: Marcus L skrivet 10 juni 2010, 21:30:58 PM
Är inte tanken att E18 ska skyltas om att gå via Norrortsleden och förbifarten för att möta dagens E18 vid Hjulsta (om det nu blir en förbifart)?

Har inte hört eller läst något om detta, men jag hoppas att du har rätt.
Titel: SV: Är S+V+MP seriösa??? (ang. trafiklösningar i Sthlm)
Skrivet av: bahamut skrivet 12 juni 2010, 00:05:45 AM
Hallo allerseits! Ich bin ein Neuling hier. Vielen Dank für all die herzerwärmende einladend. By the way schöne Links. Vielen Dank! ;)
Titel: SV: Är S+V+MP seriösa??? (ang. trafiklösningar i Sthlm)
Skrivet av: homer skrivet 13 juni 2010, 21:34:05 PM
Citat från: Nico skrivet 11 juni 2010, 09:03:55 AM
Personligen tror jag dock att man inte skulle hinna bygga färdigt sådana sträckningar innan det även skett annan nybyggnation i sträckningens närområde. Bra transporter är oftast A och O och i ett scenario som detta så skulle nog sommarestugeområdena mm. ganska fort få se expansion och förtätning.

skillnaden mot då och nu är att man samtidigt som man byggde tunnelbanan tog politiska beslut om de sk. miljonprogrammet... Idag finns de inga politiker som skulle komma på tanken att man skulle bygga 20 10 våningshus i sommarstugeområdena i Roslagen eller på Värmdö.
Visst markpriserna kommer att stiga so de kanske skulle löna sig men jag tror knappast det är en möjlig verklighet.
Titel: SV: Är S+V+MP seriösa??? (ang. trafiklösningar i Sthlm)
Skrivet av: Alexei skrivet 13 juni 2010, 21:50:46 PM
CitatÄr inte tanken att E18 ska skyltas om att gå via Norrortsleden och förbifarten för att möta dagens E18 vid Hjulsta (om det nu blir en förbifart)?


Nu är det minns 10 år framåt i tiden innan det kan bli aktuellt men dett är intressant att spekulera i hur en ev Förbifart kommer att påverka vägnummren i Stockholmsområdet.

E4 - leds via förbifarten (gemensam sträcka med E18, Hjulsta-Häggvik)

"Nuvarande E4, via Essingeleden" behöver då ett nytt namn.
Nr 74, står ledigt (alternativt ett E4b)  En så viktig väg måste ju minst bli riksväg!
(Gemensamt med Rv75, Årsta-Nortull)

Bygger man klart ringen, ligger Rv75 nära till hands för den då Södra Länken redan är Rv75.

Redan 2015 blir Norra länken klar, den förtjänar väll ett nummer?, tills(/om) ringen blir komplett. 
Går inte redan 277 Nortull - Lidingö?

Slutligen yttre tvärleden, förtjänar inte den ett eget genomgående nummer?
Här har jag inget förslag.  ???
(Gemensamt med E4 Skärholmen-Häggvik och E18 Hjulsta-Arninge)





Titel: SV: Är S+V+MP seriösa??? (ang. trafiklösningar i Sthlm)
Skrivet av: Marcus L skrivet 13 juni 2010, 22:30:44 PM
Citat från: Alexei skrivet 13 juni 2010, 21:50:46 PM

Nu är det minns 10 år framåt i tiden innan det kan bli aktuellt men dett är intressant att spekulera i hur en ev Förbifart kommer att påverka vägnummren i Stockholmsområdet.

E4 - leds via förbifarten (gemensam sträcka med E18, Hjulsta-Häggvik)

"Nuvarande E4, via Essingeleden" behöver då ett nytt namn.
Nr 74, står ledigt (alternativt ett E4b)  En så viktig väg måste ju minst bli riksväg!
(Gemensamt med Rv75, Årsta-Nortull)

Bygger man klart ringen, ligger Rv75 nära till hands för den då Södra Länken redan är Rv75.

Redan 2015 blir Norra länken klar, den förtjänar väll ett nummer?, tills(/om) ringen blir komplett. 
Går inte redan 277 Nortull - Lidingö?

Slutligen yttre tvärleden, förtjänar inte den ett eget genomgående nummer?
Här har jag inget förslag.  ???
(Gemensamt med E4 Skärholmen-Häggvik och E18 Hjulsta-Arninge)







E4b är nog uteslutet, då det inte är Trafikverket som bestämmer vilka Europavägsnummer som skall finnas.
Däremot är det ju fullt tillåtet att dra om befintliga E-vägar.
Så om nuvarande E4-sträckning skall få ett nytt E-nummer skulle det i så fall få bli ett tresiffrigt, vilket TRV skulle få ansöka om hos UNECE, men det tror jag knappast kommer ske, dessutom är den nog lite i kortaste laget. Om jag inte är helt fel ute skulle den bli den kortaste av alla, E821 och E851 är bägge 20 km, denna skulle väl bli kortare?
Däremot är ju RV 74 ett ganska bra val. Ringen borde precis som du skriver skyltas som 75 om den blir av.
Titel: SV: Är S+V+MP seriösa??? (ang. trafiklösningar i Sthlm)
Skrivet av: Nico skrivet 13 juni 2010, 22:51:59 PM

Citat från: homer skrivet 13 juni 2010, 21:34:05 PMskillnaden mot då och nu är att man samtidigt som man byggde tunnelbanan tog politiska beslut om de sk. miljonprogrammet... Idag finns de inga politiker som skulle komma på tanken att man skulle bygga 20 10 våningshus i sommarstugeområdena i Roslagen eller på Värmdö.
Visst markpriserna kommer att stiga so de kanske skulle löna sig men jag tror knappast det är en möjlig verklighet.

Nja, nu pratar nog inte vi riktigt om samma sak. Det jag avsåg var med mitt exempel var T-banans ursprungliga byggnation, dvs. de gröna linjerna genom City mm. De hade inget med Miljonprogrammet att göra utan det senare var är ju den allmänna beteckningen på det rikstäckande bostadsbyggnadsprogram som bedrevs ungefär under åren 1965-1975. Däremot kan man nog hävda att vidareutbyggnaden av de röda och blå linjerna var en del i Miljonprogramet.

Jag har inte heller hävdat att det ska byggas 10-20 våningshus i sommarstugeområden. Däremot skulle jag som sagt inte vara förvånad om det kan bli så i forna sommarstugeområden. Att markpriser tenderar att stiga om tillgängligheten ökar är även det något som inte är helt sällsynt och ingår även i vissa fall när man räknar på tillgångar i nationalekonomi osv. Tänk själv att det som ganska otillgängligt för säg 20-30 år sedan ofta har blomstrat så fort det har gått att ta sig till/från på ett smidigt vis. 
Titel: SV: Är S+V+MP seriösa??? (ang. trafiklösningar i Sthlm)
Skrivet av: Freke skrivet 14 juni 2010, 23:06:21 PM
Citat från: Alexei skrivet 13 juni 2010, 21:50:46 PM

Nu är det minns 10 år framåt i tiden innan det kan bli aktuellt men dett är intressant att spekulera i hur en ev Förbifart kommer att påverka vägnummren i Stockholmsområdet.

E4 - leds via förbifarten (gemensam sträcka med E18, Hjulsta-Häggvik)

"Nuvarande E4, via Essingeleden" behöver då ett nytt namn.
Nr 74, står ledigt (alternativt ett E4b)  En så viktig väg måste ju minst bli riksväg!
(Gemensamt med Rv75, Årsta-Nortull)

Bygger man klart ringen, ligger Rv75 nära till hands för den då Södra Länken redan är Rv75.

Redan 2015 blir Norra länken klar, den förtjänar väll ett nummer?, tills(/om) ringen blir komplett. 
Går inte redan 277 Nortull - Lidingö?

Slutligen yttre tvärleden, förtjänar inte den ett eget genomgående nummer?
Här har jag inget förslag.  ???
(Gemensamt med E4 Skärholmen-Häggvik och E18 Hjulsta-Arninge)







Mitt förslag:
Förbifart: E4
Norrortsleden: E18
Ringleden Rv75
Häggvik - Norrtull - Essingeleden - Nynäshamn Rv73
Skärholmen - Södra länken - Värmdö - Stavsnäs Rv74
Norrtäljevägen: Lv276

Appropå sossarnas T-baneförslag så verkar det inte vara så många "sommarstuge"-områden. Arninge/Täby, Barkarby och Orminge borde ha haft T-bana för länge sedan. Även Bollmora som inte var med i förslaget. De nya linjerna var ju mest tvärförbindelser, och det behöver verkligen Stockholm.