Barnvagnar på B9S

Startat av Camilla, 10 augusti 2008, 01:37:45 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Camilla

#30
Citat från: Nico skrivet 13 augusti 2008, 10:16:06 AM
Milla du ska givetvis fortsätta skriva och jag vill poängtera att du inte blivit påhoppad av någon för ditt val av barnvagnstyp. Däremot får du nog acceptera att alla inte alltid kommer att hålla med dig i sak utan tycka något annat. Att diskutera ett sådant här ämne är inte heller i sig per automatik ett påhopp. Om du går tillbaka lite i tråden så framgår det att ingen specifikt kallat just din barnvagn för missfoster. Däremot bad jag själv om att du inte skulle ta illa upp för att man yttrar sig om dessa och motsvarande jättevagnar... vilket för många deltagare här då till stor del görs ur ett bussförarperspektiv och inte som barnvagnsanvändare. För oss handlar det ofta om lite andra prioriteringar vilket ger en helt annan syn på det hela.

Däremot påpekade jag, och står fast vid, att dessa större, och tyvärr trendigare, barnvagstyper rent generellt (vilket är en avsevärd skillnad mot att göra ett enskilt påhopp) utgör ett problem inom trafikmiljön överlag. Det är inte heller begränsat till enbart bussar utan det förekommer även problem med 'jumbovagnarna' på t-bana, pendel, spårvagn osv. och då ur både förar- såväl som passagerarsynpunkt. För förarna kanske främst ur säkerhetshänseende medan det för passagerarna handlar om utrymme, framkomlighet mm. Att t.ex. fastna i bussens främre halva för att man inte vill klättra över en hindrande barnvagn är lite irriterande och vem skäller man då på? Jo, på föraren självklart!  ;)

Att dessa trehjuliga vagnar sedan kanske är lättare att få på och av är kanske individuellt även om det säkert är en viktig aspekt för somliga. I många sammanhang tycker jag dock mig ha märkt att det mera handlar om teknik och om det gick relativt bra med de gamla vagntyperna i över 40 år så.... tja. Tycker mig även ur skadesynpunkt ha märkt en ökning av incidenter på senare tid och i takt med att dessa nyare barnvagstyper blivit vanligare/trendigare. Trots låggolv och annat så hör man numera väldigt ofta om vagnar som vält, ungar som helt sonika tippats ur sina vagnar vid på/avstigning etc. Mycket kan nog därför hänföras till instabila barnvagnsmodeller och en något udda teknik för att få på och av vissa av åbäkena till vagnar.

Jag ber om ursäkt då jag läste ditt inlägg lite slarvigt.
Som jag skrev lite tidigare så hade jag en resevagn och den var det löjligt små hjul på så den var bökig att få upp på bussen själv.
Jag kan hålla med dig om att det är lätt att tippa med en tre hjuling får dom är ju gjorda för att köra på plant underlag.
Jag frågade en gång en person som sat vid bakdörren om denna kunda hjälpa mig upp med vagnen på bussen men den tittade på mig som jag ar tokig som bad om hjälp.
Jag har även varit med om att en del killar har erbjudigt mig om att hjälpa till med vagnen.

Robert Brink

CitatJag ber om ursäkt då jag läste ditt inlägg lite slarvigt.
Som jag sker lite tidigare så hade jag en resevagn och den var det löjligt små hjul på så den var bökig att få upp på bussen själv.
Jag kan hålla med dig om att det är lätt att tippa med en tre hjuling får dom är ju gjorda för att köra på plant underlag.
Jag frågade en gång en person som sat vid bakdörren om denna kunda hjälpa mig upp med vagnen på bussen men den tittade på mig som jag ar tokig som bad om hjälp.
Jag har även varit med om att en del killar har erbjudigt mig om att hjälpa till med vagnen.


Det här med att andra ska hjälpa en stackars ensam mamma, fungerar verkligen inte!
Senast idag på ett X2000 tåg mot Göteborg, så var det en mamma med barnvagn som skulle på i vagn 15, men det visade sig att hon hade sin pojkvän med sig, men han var inte direkt intresserad av att hjälpa till...
Och på bussarna ser man ofta friska människor sitta och titta bort, medans man själv får slå i handbromsen och sedan lämna förarplatsen och gå bak för att hjälpa till...

Men Camilla, stå på dig, här i forumet måste vi få vara negativa! Så var inte rädd för att skriva igen...

//R

yngrot

Ja barnvagnar är ett kapitel för sig... ofta får vi förare precis som Robert skrev dra bromsen och ta plånboken med sig vilket ju inte precis gör resan snabbare :P samtidigt som det sitter massa folk och lossas som det regnar... men en gång fick jag folk att fatta hur det det är.. jag tog micken och fråga om nån kunde hjälpa ombord vagnen för att bussen inte skull bli försenad då gick det snabbt att få på vagnen.  Jag sa ungefär att för min del spela det ingen roll men de som hade tid att passa skulle ju tjäna på att vi kom iväg fort...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Camilla

Citat från: Robert Brink skrivet 14 augusti 2008, 03:35:28 AM

Det här med att andra ska hjälpa en stackars ensam mamma, fungerar verkligen inte!
Senast idag på ett X2000 tåg mot Göteborg, så var det en mamma med barnvagn som skulle på i vagn 15, men det visade sig att hon hade sin pojkvän med sig, men han var inte direkt intresserad av att hjälpa till...
Och på bussarna ser man ofta friska människor sitta och titta bort, medans man själv får slå i handbromsen och sedan lämna förarplatsen och gå bak för att hjälpa till...

Men Camilla, stå på dig, här i forumet måste vi få vara negativa! Så var inte rädd för att skriva igen...

//R
Om jag jag ska uttrycka mig mig milt så kan man ju undra vad det är för pojkvän hon har som inte hjälper sin tjej att få upp vagnen på tåget.
Jag ska sluta att vara feg och skriva vad jag tycker.
Camilla

Magnus_J

så sant men det är faktiskt sånt man kan se ofta.
Robert skrev ibland får man kliva ur och hjälpa till för annars skulle man aldrig komma därifrån.

Igår fick jag på en rullstol och skapade en del oreda i Södra Järva när jag inte öppnade den främre dörren utan de fick trängas i bakvagnen...

funderar nästan på att gå över på X2 trfiken.

Lars

Ja de där 3-hjuliga slagskeppen har man tänkt en hel del om när man kör buss som de ska fällas ihop o stoppas in i bagagen på, framhjulet hamnar mitt under o de står lika rakt som ett segelflygplan på marken o allt som låg i vagnen ja de ligger i hela bagaget............