SV: synpunkter på pendeltågsersättning

Startat av Nico, 05 april 2008, 23:55:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nico skrivet 06 april 2008, 21:43:04 PM

I övrigt kan jag däremot hålla med om att ersättningstrafik borde vara mera lokalt förankrad.

En nåd att stilla drömma om. När all tågtrafik förbi Sollentuna står stilla får man nog ta de bussar man kan få tag i och inte ställa mycket högre krav än att föraren är behörig och att bussarna är godkända för den trafik de skall användas i.
Sedan har debatten fokuserats på bussbolagens ansvar. När det gäller ersättningstrafik är det tågbolaget som har ansvaret gentemot resenärerna fram till dess bussen börjar köra.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Nico


Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 april 2008, 22:06:32 PMEn nåd att stilla drömma om. När all tågtrafik förbi Sollentuna står stilla får man nog ta de bussar man kan få tag i och inte ställa mycket högre krav än att föraren är behörig och att bussarna är godkända för den trafik de skall användas i.

Håller helt med och mitt inlägg var också mer i linje med att det var ett ganska fåfängt hopp och att realiteterna styr. Det enda skulle kanske kunna vara att man på sätt och vis kanske skulle kunna köpa, vid ett länge stopp som detta, en tjänst från en konkurrent som har bättre lokala kunskaper.


Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 april 2008, 22:06:32 PMSedan har debatten fokuserats på bussbolagens ansvar. När det gäller ersättningstrafik är det tågbolaget som har ansvaret gentemot resenärerna fram till dess bussen börjar köra.

Visserligen och du har en helt klar poäng här. Orsaken till vårat snedsprång är möjligen det faktum att det som diskuterades kom att handla om mera generella avvikelser och om hur man då ska informera om alternativa färdvägar utifrån de vägar som t.ex. ersättningsbussarna tar.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

JDS

Citat från: Nico skrivet 06 april 2008, 22:01:18 PM
Ingen har väl heller talat om att försäkra sig om allt. Nu börjar jag faktiskt undra om du inte leker 'troll' ikväll?

Visst kan ingen göra något åt problemet om det uppstår. Det vi har kommenterat är att den privatperson som känner sig manad att delta kanske ändå bör avstå då det faktiskt inte är säkert (även om man är en 110 % entusiast) att man själv har rätt och att om man har otur kanske mera stjälper än hjälper.

Blubb har i övrigt redan kommenterat det bra, men jag kan inte låta bli... vem avgör (om man inte på förhand vet att detta är fallet) att killen i SJ-uniform är osäker och att byfånen är den bästa informationskällan. Du försöker i övrigt att beslå oss med att tänka bakvänt, men vad är det som säger att du istället inte gör det själv?

Det jag menar med att ni tänker bakvänt är att ni ser det ur trafikföretagets synvinkel. Information är såvitt jag kan avgöra något som i huvudsak försiggår på mottagarens villkor. I övrigt är det helt korrekt att även jag tänker bakvänt, jag försöker alltid se saker ur ett alternativt perspektiv. Därmed är också frågan om att "leka troll" förhoppningsvis besvarad.

Svårigheten att avgöra vem som är den bästa informationskällan är ju den röda tråden i min diskussion här ikväll. Det jag har försökt påstå, vilket också stöds av åtminstone några andra inlägg, är att det är långtifrån självskrivet att betald, korrekt klädd personal är den bästa eller enda informationskällan.

Jag vet mycket väl vilka problem som kan uppstå om folk som "vill snarare än kan" tillåts härja alltför fritt, men jag tycker ändå inte att man behöver ta så gravallvarligt på ämnet att man börjar skrika högt så fort t ex Yujin erbjuder sina tjänster...

Robert Brink

CitatEn nåd att stilla drömma om. När all tågtrafik förbi Sollentuna står stilla får man nog ta de bussar man kan få tag i och

Och hur många bussar från det lokala garaget Råsta, rullade i denna ersättning?
Brukar väl inte vara så poppis från Swebus sida att hyra in bussar från Busslink...

//R

Nico


Citat från: Robert Brink skrivet 06 april 2008, 22:22:00 PM
Och hur många bussar från det lokala garaget Råsta, rullade i denna ersättning?
Brukar väl inte vara så poppis från Swebus sida att hyra in bussar från Busslink...

Tja, hade någon ringt och frågat så hade det nog inte vart några direkta problem. Såvitt jag minns så fanns det både vagnar tillgängliga och likaså ett par passgubbar... för att inte tala om eventuella ingående vagnar.  ;D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

JDS

Citat från: Nico skrivet 06 april 2008, 22:27:19 PM
Tja, hade någon ringt och frågat så hade det nog inte vart några direkta problem. Såvitt jag minns så fanns det både vagnar tillgängliga och likaså ett par passgubbar... för att inte tala om eventuella ingående vagnar.  ;D

Hade Swebus ställt upp om Busslink ringt och frågat om hjälp?  :D

Nico


Det är väl snarast en fråga om pengar. Blir det riktig kris vid ett akut stopp så kan det nog handla om att man blir tvungen att försöka att skaka fram det som går att få tag på.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Nico

Citat från: JDS skrivet 06 april 2008, 22:13:00 PM
Det jag menar med att ni tänker bakvänt är att ni ser det ur trafikföretagets synvinkel. Information är såvitt jag kan avgöra något som i huvudsak försiggår på mottagarens villkor. I övrigt är det helt korrekt att även jag tänker bakvänt, jag försöker alltid se saker ur ett alternativt perspektiv. Därmed är också frågan om att "leka troll" förhoppningsvis besvarad.

Svårigheten att avgöra vem som är den bästa informationskällan är ju den röda tråden i min diskussion här ikväll. Det jag har försökt påstå, vilket också stöds av åtminstone några andra inlägg, är att det är långtifrån självskrivet att betald, korrekt klädd personal är den bästa eller enda informationskällan.

Jag vet mycket väl vilka problem som kan uppstå om folk som "vill snarare än kan" tillåts härja alltför fritt, men jag tycker ändå inte att man behöver ta så gravallvarligt på ämnet att man börjar skrika högt så fort t ex Yujin erbjuder sina tjänster...

Vem har skrikit? Tvärtom så har nog de flesta av oss försökt att se det hela ur kundernas/trafikanternas synvinkel såtillvida att vi resonerat kring vilken person på plats som kan tänkas vara källa till den mest adekvata informationen. För de flesta vilsna torde det nog ändå vara en officiell representant snarare än t.ex. en 16-åring iförd t.ex. jeans, täckjacka och gymnastikskor. I övrigt så har väl ingen heller hävdat att officiella representanter är den bästa eller enda informationskällan.

Vad gäller hantering och betraktande så handlar detta ändå om en situation som kräver ett visst mått av professionalism, därav att man kanske ser det som mera allvar och inte som en lek eller skojig företeelse... vilket man ibland får känslan av att vissa verkar vilja se det som.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ulf Rådeström

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 april 2008, 22:06:32 PM

Sedan har debatten fokuserats på bussbolagens ansvar. När det gäller ersättningstrafik är det tågbolaget som har ansvaret gentemot resenärerna fram till dess bussen börjar köra.


Nja Staffan...det var väl inte helt med sanningen överrensstämmande.

Ansvarsfrågan lämnas från tågbolatet till Bussakuten, som det åligger på att skaffa fram bussar när ersättningstrafiken utförs för SJs räkning (fjärrtåg).

För pendeltågen finns det en "störningsansvarig" person, och i det här fallet är Swebus den som "har" ersättningstrafiken på Pendeltågen, och också skall skaffa fram bussar när så behövs.

SJ eller SL har visserligen säkert yttersta ansvaret, men det är ju delegerat till den person/funktion som är "störningsansvarig" för den aktuella trafiken.

Ulf Rådeström

Citat från: Nico skrivet 06 april 2008, 22:36:33 PM
Det är väl snarast en fråga om pengar. Blir det riktig kris vid ett akut stopp så kan det nog handla om att man blir tvungen att försöka att skaka fram det som går att få tag på.

Nja...det är snarast en fråga om vem man har avtal eller överrenskommelse med.
Busslink kommer säkert ifråga om så behövs..men man har ju en "ringlista" där man troligen börjar uppifrån och ringer till de företag man brukar samarbeta med.

I gårdagens fall uppenbarligen Bergkvarabuss, idag Ekmanbuss, Interbus, PTS och Gladö.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 06 april 2008, 22:40:19 PM
Nja Staffan...det var väl inte helt med sanningen överrensstämmande.

Ansvarsfrågan lämnas från tågbolatet till Bussakuten, som det åligger på att skaffa fram bussar när ersättningstrafiken utförs för SJs räkning (fjärrtåg).

För pendeltågen finns det en "störningsansvarig" person, och i det här fallet är Swebus den som "har" ersättningstrafiken på Pendeltågen, och också skall skaffa fram bussar när så behövs.

SJ eller SL har visserligen säkert yttersta ansvaret, men det är ju delegerat till den person/funktion som är "störningsansvarig" för den aktuella trafiken.

Dina påpekanden är i sak riktiga men det hindrar ju inte att det är tågbolagen som har det yttersta ansvaret. När jag jobbade på SJ med inriktning på just planerade trafikstörningar så var avtalet med Bussakuten formulerat så att SJ kunde ställa upp med egna "stationsvärdar" eller beställa sådana från Bussakuten. Det är visserligen fyra år sedan nu så jag vet inte om skrivningen är ändrad. Men även om det står Orusttrafiken på "stationsvärdens" väst och han/hon dessutom tjänstgör som trafikledare för bussarna så är det ändå tågbolaget som står ansvaret gentemot resenärerna.
Hur Stockholmståg har organiserat detta vet jag inte (och det var ju inte precis oväsentligt i just det här sammanhanget). Det jag känner till är SJ, Tågkompaniet och Merresor.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Nico


Citat från: Ulf Rådeström skrivet 06 april 2008, 22:43:05 PM
Nja...det är snarast en fråga om vem man har avtal eller överrenskommelse med.
Busslink kommer säkert ifråga om så behövs..men man har ju en "ringlista" där man troligen börjar uppifrån och ringer till de företag man brukar samarbeta med.

I gårdagens fall uppenbarligen Bergkvarabuss, idag Ekmanbuss, Interbus, PTS och Gladö.

Visserligen, men som jag skrev i mitt inlägg så utgick jag ifrån om att det vid en "riktig kris vid ett akut stopp så kan det nog handla om att man blir tvungen att försöka att skaka fram det som går att få tag på." Dvs. en situation där ringlistan redan är överspelad och då är det nog mest pengarna som styr för jag föreställer mig att det blir billigare att ringa en konkurrent än att betala böter.  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ulf Rådeström

Citat från: Nico skrivet 06 april 2008, 22:53:56 PM
Visserligen, men som jag skrev i mitt inlägg så utgick jag ifrån om att det vid en "riktig kris vid ett akut stopp så kan det nog handla om att man blir tvungen att försöka att skaka fram det som går att få tag på." Dvs. en situation där ringlistan redan är överspelad och då är det nog mest pengarna som styr för jag föreställer mig att det blir billigare att ringa en konkurrent än att betala böter.  ;)

Helt rätt.
Och såväl Veolia som Busslink finns med all säkerhet med på ringlistan, även om dom inte står först hos just Swebus (åtminstone inte den här gången)  :)

Ulf Rådeström

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 april 2008, 22:47:13 PM
Dina påpekanden är i sak riktiga men det hindrar ju inte att det är tågbolagen som har det yttersta ansvaret. När jag jobbade på SJ med inriktning på just planerade trafikstörningar så var avtalet med Bussakuten formulerat så att SJ kunde ställa upp med egna "stationsvärdar" eller beställa sådana från Bussakuten. Det är visserligen fyra år sedan nu så jag vet inte om skrivningen är ändrad. Men även om det står Orusttrafiken på "stationsvärdens" väst och han/hon dessutom tjänstgör som trafikledare för bussarna så är det ändå tågbolaget som står ansvaret gentemot resenärerna.
Hur Stockholmståg har organiserat detta vet jag inte (och det var ju inte precis oväsentligt i just det här sammanhanget). Det jag känner till är SJ, Tågkompaniet och Merresor.


Jo, men då hade du ändå till viss del fel i sak, eftersom tågoperatören borde ha det yttersta ansvaret ÄVEN när bussen lämnat stationen påväg till stationen i "andra änden" av ersättningen...eller hur?

Yttersta ansvar har statsministern, men han har ju delegerat försvaret till Försvarsministern, och finanserna till Finansministern....precis som SJ och SL i det här fallet.

SJ och SL kan knappast lägga näsan i blöt på varenda bussavgång som man delegerat, även om ersättningen i stort naturligtvis sker i samråd med den som bär huvudansvaret.

Hur det var för fyra år sedan är totalt ointressant i dagens fall...tycker åtminstone jag.
Bättre då att ha fakta hur det fungerar idag - för oss båda