Dubbeldäckare välte utanför Umeå [Länk]

Startat av Bernt Talbrant, 11 januari 2017, 18:58:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

Citat från: zjbus skrivet 12 januari 2017, 10:45:15 AM
Menade inte så men att det är att utmana ödet att sätta ut de högsta fordonen i det extrema oväder som var i går, hade nog blivit bättre i alla avseenden att ställa in någon tur och på så vis fått någon normalbuss över om det nu inte fanns några sådana att tillgå på annat vis.

Och så skedde på flera håll också men det finns ju ett krav att just Busstrafiken ska fungera när tågen är inställda och man inte vågar ta sin egen bil p.ga väglaget, som jag skrev tidigare sker det nu en påverkan på Trafikverket att även förklara vägarna stängda på liknande sätt som järnvägen men då är vi tillbaka i att allt som kan vara obehagligt och leda till skriverier i media ska förbjudas.

zjbus

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 12 januari 2017, 10:53:20 AM
Och så skedde på flera håll också men det finns ju ett krav att just Busstrafiken ska fungera när tågen är inställda och man inte vågar ta sin egen bil p.ga väglaget, som jag skrev tidigare sker det nu en påverkan på Trafikverket att även förklara vägarna stängda på liknande sätt som järnvägen men då är vi tillbaka i att allt som kan vara obehagligt och leda till skriverier i media ska förbjudas.
Men uppenbarligen inte hos drabbade företag. Vilken instans ställer dom kraven och vem/vilka försöker påverka Trafikverket att stänga vägarna vid oväder? Det skulle aldrig fungera i verkligheten och det är alltid ett föraransvar om och hur ett fordon framförs.

Lars-Håkan_E

Citat från: zjbus skrivet 12 januari 2017, 11:26:13 AM
Men uppenbarligen inte hos drabbade företag. Vilken instans ställer dom kraven och vem/vilka försöker påverka Trafikverket att stänga vägarna vid oväder? Det skulle aldrig fungera i verkligheten och det är alltid ett föraransvar om och hur ett fordon framförs.


Flera av de företag som var inblandade både ställde in avgångar och ersatte turer med andra bussar, om Trafikverket beslutar att stänga vissa statliga vägar av väderskäl så måste man acceptera det och i övrigt så är det varje fordonsförares ansvar om man kan framföra sitt fordon eller ej.

Politisk påverkan av samma slag som lett till att man snabbt stänger av järnvägssträckor för att undvika problem och negativa skriverier.

Av samma orsak ställer flertalet Östersjörederier in avgångar eller ändrar rutter i betydligt större omfattning idag än för bara 5 år sedan, inte för att vädret blivit sämre, fartygen mindre tåliga eller besättningarna sämre utbildade utan för att undvika mediauppmärksamhet där mobilfilmer med skräckslagna passagerare som säger sig uppleva Estonianatten snabbt figurerar när det gungar lite mer än på Djurgårdsfärjan.


Staffan Sävenfjord

Det är märkligt att Västtrafiks dubbeldäckare för linjen Göteborg-Borås aldrig har blåst omkull vad jag vet. Det är ju samma fabrikat som de i Skåne om än de flesta är av tidigare årsmodell.

Däremot har det hänt att hastigheten sänkts vid kraftiga vindar till 80 km/tim mot normala 90. Egentligen får man köra i 100 på riksväg 40 men bussarna är strypta vid 90.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

zjbus

Citat från: Ersa skrivet 12 januari 2017, 13:08:36 PM
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/skanes-nya-bussar-tal-inte-hard-vind
Ska man tolka detta som att förarna av de olycksdrabbade bussarna i går inte hade anpassat hastigheten efter då rådande väderförhållanden?

Lars-Håkan_E

Citat från: zjbus skrivet 12 januari 2017, 16:22:27 PM
Ska man tolka detta som att förarna av de olycksdrabbade bussarna i går inte hade anpassat hastigheten efter då rådande väderförhållanden?

Under mina dryga 30 år i branschen har jag bara blåst i diket med stillastående buss en gång men det kan vara väldigt förrädiskt när man kommer från skog ut på ett fält utan lä, stora variationer med extremt kraftiga byar kan också överraska den mest erfarne chauffören.

Med tanke på de små skador som har uppstått i de fall jag sett (Den värst skadade bussen var en lågentréboggi) så antar jag att hastigheten i de flesta fall varit så pass anpassad som man kan begära.

Knut

Citat från: zjbus skrivet 11 januari 2017, 22:32:49 PM
Minst fyra dubbeldäckare sammanlagt som har gått av vägen i dag alltså, det verkar ju vara ett synnerligen olämpligt fordon att ha ute på vägarna i hård blåst, vad finns det för argument som talar för en sådan fordonskonstruktion ute på vägarna?
lägre tyngpkt gör sitt till att dom ligger bättre på vägen.
Körde en 4m Bova dbl.deckare över Svinesund i bra blåst, den var stabil. Volvo 9700HD som kom bak mig var som en båt på havet. Både han som körde Volvo och jag var förvände över skillnaden. Jag körde extra vagn för Swebus då och det var Swebus som låg bak. Var min första sväng med dbl.deckare så jag var lite orolig på den turen, men den var stabil som tusan
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge