Huvudmeny

Värme i bussen?

Startat av buskörare, 16 januari 2016, 12:13:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Jag är inne på min 17:e vinter som bussförare och sitter här och fryser. Det har verkligen inte hänt nått alls när det arbetsmiljön i bussen. Jag vet att facket försöker, men jag börjar misströsta. Är det så här det kommer vara 13-15 grader i bussen och "byt om du mår dåligt" så får nån annan mindre känslig ta bussen?

Lars-Håkan_E

Ja i tät- eller förortstrafik där man öppnar alla dörrar kanske varannan minut så kan det vara svårt att hålla riktig värme i hela bussen utan att ha fläktar som går på maxvarv för jämnan, men på förarplatsen tycker jag det i allmänhet blir hyfsat varmt.

Men det krävs ju att man har rätt motortemperatur och dagens effektiva motorer kräver i princip extravärmare (Webasto/Strocco) för att hålla temperaturen uppe men sådana är väl i princip standard idag även på tätortsbussar.

igel

Citat från: buskörare skrivet 16 januari 2016, 12:13:22 PM
Jag är inne på min 17:e vinter som bussförare och sitter här och fryser. Det har verkligen inte hänt nått alls när det arbetsmiljön i bussen. Jag vet att facket försöker, men jag börjar misströsta. Är det så här det kommer vara 13-15 grader i bussen och "byt om du mår dåligt" så får nån annan mindre känslig ta bussen?
Jag antar att du har märkt en viss skilnad mellan modellerna. Ex VDL:erna har en ganska god temperatur meddans Scaniorna inte är i närheten av det. Det gäller att få upp temperaturen i hela luftmassan i bussen och inte bara vid förarplatsen, för annars skvalpar varmluften iväg vid första bästa högerkurva. Sedan är det en klar fördel om förarplatsen inte är placerad i bussens lägsta punkt, gott exempel är kortvagnarna Volvo 8900 där man sitter lite högre upp.


Sedan är det ju så som Lars Håkan E skrev, öppna dörrarna varannan miut gör inte saken bättre. Inte heller gör korta linjer med lång regleringstid vid ändhållplatserna det heller. Och ja på en sådan arbetsplats får man nog räkna med att det inte är kontorsvarmt.

Så ett tips blir väl kängor som täcker vristen och underställ så kommer man långt i arbetsmiljö komforten.


buskörare

Jag kör i princip bara B9 "vattenskallar" och det är verkligen uselt drag i fläktarna. Körde Scania OmniLink i ren stadstrafik i Örebro och hade sällan problem med värmen i dom faktiskt.

Robert Brink

Körde 4 olika MAN igår, på linje 74 kortvagn 7490, riktigt bra värme i hela bussen även vid förarplatsen, två ledvagnar i nyaste 71 serien som hade riktigt bra värme både vid förarplats och i bussen. Sen ytterligare en blå MAN ledvagn som hade dålig värme vid förarplatsen och ok värme men inte mer bak i bussen.(naturligvis felanmäld men inget som tidigare förare gjort)

Så jag är nog nöjd med värmen i dessa vagnar hos Keolis City, kanske bidrar gasdriften till bättre värme då dom bättre håller hög motortemperatur?
Problemet är att många nya stadsbussar är ganska så beorende av fläktvärme som komplement till element eftersom inredningen med låggolv begränsar antalet element. Så när fläktarna blir dåliga så blir det kallare helt enkelt.

//R

Jo

Sen kanske många av främst resenärerna behåller ytterkläderna på under resan och det kan ju därför vara en fördel om det inte är jättehett i fordonen.

igel

Citat från: Jo skrivet 17 januari 2016, 11:57:13 AM
Sen kanske många av främst resenärerna behåller ytterkläderna på under resan och det kan ju därför vara en fördel om det inte är jättehett i fordonen.
Jo det stämmer på korta innerstadslinjer, men inte på långa matarlinjer där folk i jenomsnitt sitter i mer än 30min.

buskörare

Citat från: Jo skrivet 17 januari 2016, 11:57:13 AM
Sen kanske många av främst resenärerna behåller ytterkläderna på under resan och det kan ju därför vara en fördel om det inte är jättehett i fordonen.

Möjligt, men jag anser min arbetsmiljö viktigare än deras i förhållande mycket korta tid i bussen.

Fredde

Rent generellt kan vi nog slå fast vissa saker: Facket lagar inte bussar. Det gör verkstan. För att verkstan ska kunna laga en buss med dålig värme behöver det felrapporteras. Sker inte detta så är det inte så underligt att man blir tilldelad en buss, med vad man upplever, som dålig värme. Verkstan kan knappast gissa sig till att en buss behöver översyn och eventuellt repareras. Är det bara en handfull eller två som felrapporterar så går det snart utför...

yngrot

Citat från: buskörare skrivet 17 januari 2016, 08:54:03 AM
Jag kör i princip bara B9 "vattenskallar" och det är verkligen uselt drag i fläktarna. Körde Scania OmniLink i ren stadstrafik i Örebro och hade sällan problem med värmen i dom faktiskt.




Tyvärr är det dålig värme i Säfflebyggen märker det på våra 8500 som har mycket sämre värme än 8700 . På 8500 är det färre utblås vid förarplats och ofta blåser förarfläkten kallt då förarelement är kopplat på passagerare retur ..  suck..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Nico

Sedan tillkommer även andra faktorer som t.ex. underhåll/skick på värmepaket, men även sådant som hur man öppnar dörrarna. Lite beroende på var i länet så är det många förare som använder manuell dörröppning (aktivt eller för att de är tvungna). Håller man då samtidigt på att lastar så kollas dörrarna först när det är dags att åka vidare, men att ha alla dörrar vidöppna i 30 sekunder i temperaturer under -10 till -15 °C eller mer gör det givetvis svårt att hålla värmen. Förr var det inte heller alltför ovanligt att förare (för att behålla värme på förarplats) vid möjlighet inte öppnade framdörren utan lät alla gå på genom mittendörren och sedan komma fram och visera. Bara man förklarade varför så var det sällan någon som misstyckte.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ulf Berlin

Citat från: buskörare skrivet 17 januari 2016, 08:54:03 AM
Jag kör i princip bara B9 "vattenskallar" och det är verkligen uselt drag i fläktarna. Körde Scania OmniLink i ren stadstrafik i Örebro och hade sällan problem med värmen i dom faktiskt.
Jaså,jag trodde att "alla"även körde VDL?/Ulf

roggek

Citat från: Fredde skrivet 17 januari 2016, 14:31:03 PM
Rent generellt kan vi nog slå fast vissa saker: Facket lagar inte bussar. Det gör verkstan. För att verkstan ska kunna laga en buss med dålig värme behöver det felrapporteras. Sker inte detta så är det inte så underligt att man blir tilldelad en buss, med vad man upplever, som dålig värme. Verkstan kan knappast gissa sig till att en buss behöver översyn och eventuellt repareras. Är det bara en handfull eller två som felrapporterar så går det snart utför...

Det är väl därför "översyn" av bussar av verkstadspersonalen finns.
Men den kanske inte omfattar värmen och dess funktion?
Men jag misstänker att förarmiljön prioriteras lågt...

Björn Ax

Citat från: roggek skrivet 22 januari 2016, 18:21:10 PM
Det är väl därför "översyn" av bussar av verkstadspersonalen finns.
Men den kanske inte omfattar värmen och dess funktion?
Men jag misstänker att förarmiljön prioriteras lågt...

Översyn av bussar brukar göras när tid finnes. Vilket brukar endast vara inför besiktning och knappt ens det.
Vid ett litet större garage brukar det endast finnas tid med sådana reparationer som förarna berättar för verkstaden.
Så det är sant som fredde skriver att felanmäls det så kan inte verkstaden veta att det finns sådana problem med bussen.

Förarmiljön har inte prioriterats lågt på dom företag jag jobbat för iaf men det är svårt när just dörren som alla kliver på sitter framme vid föraren.