Strömma säljer resten av Interbus

Startat av Janne Rickman, 22 juli 2015, 19:24:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


1896

Hur många bussar har Interbus i Sthlm ?  ???

Lars-Håkan_E


Balboa

Interbus AB Stockholm har Ca 20 egna bussar samt har de lånat in 5 bussar från Solhbergs.

Nu har det bekräftats att Strömma har sålt den 22/7-2015 Interbus till Stures Busstjänster ( Håbo Buss AB )
Övertagandet sker den 15/8-2015

Sundås

Citat från: Balboa skrivet 23 juli 2015, 02:42:16 AM
Interbus AB Stockholm har Ca 20 egna bussar samt har de lånat in 5 bussar från Solhbergs.

Nu har det bekräftats att Strömma har sålt den 22/7-2015 Interbus till Stures Busstjänster ( Håbo Buss AB )
Övertagandet sker den 15/8-2015

Du menar nog Strömma Buss AB. Interbus AB har väl inte funnits på ett tag..
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Staffan Sävenfjord

Citat från: Sundås skrivet 24 juli 2015, 06:28:57 AM
Du menar nog Strömma Buss AB. Interbus AB har väl inte funnits på ett tag..

Interbus AB bytte namn till Strömma Buss AB omkring 2007. Namnbytet blev lite krångligt eftersom det redan fanns ett bussbolag i Strömsnäsbruk som hette Strömma Buss. Men man kom överens med ägaren till detta om att få köpa namnet och det fick det nya namnet Fiboka AB.

Interbus AB grundades 1965 av bröderna Kroll i Västra Frölunda.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

Varumärket har väl funnits kvar ?  ???

Staffan Sävenfjord

Citat från: Kung Vasa skrivet 24 juli 2015, 08:14:30 AM
Varumärket har väl funnits kvar ?  ???

Ja, varumärket har funnits kvar men försvinner möjligen nu. Sohlberg Buss som köpte Strömma Buss verksamhet i Göteborg och Malmö för drygt ett halvår sedan har inte Interbus som varumärke utan endast Fjällexpressen, ett av Strömmas varumärken på sin tid. Hur Stures Busstjänst/Håbo Buss gör återstår att se.

Observera också att varumärket är Interbus och inte Interbus AB.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Sundås

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 juli 2015, 08:25:19 AM
Ja, varumärket har funnits kvar men försvinner möjligen nu. Sohlberg Buss som köpte Strömma Buss verksamhet i Göteborg och Malmö för drygt ett halvår sedan har inte Interbus som varumärke utan endast Fjällexpressen, ett av Strömmas varumärken på sin tid. Hur Stures Busstjänst/Håbo Buss gör återstår att se.

Observera också att varumärket är Interbus och inte Interbus AB.

Det var självklart det jag menade, att varumärket funnits kvar men inte bolagsnamnet.  :)
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Sundås

En annan sak i sammanhanget är ju att även varumärket EkmanBuss Flexibussitet har sålts, tillbaka till Johan Ekman:

http://ekmanbuss.se/Johan-Ekman-koper-tillbaka-EkmanBuss/news
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Staffan Sävenfjord

Citat från: Sundås skrivet 24 juli 2015, 10:00:19 AM
Det var självklart det jag menade, att varumärket funnits kvar men inte bolagsnamnet.  :)

Ja, du skrev ju helt rätt.  ;) Det var Kung Vasa jag svarade.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

saurer

Ja vad ska man säga
Hur många Stockholmska bussåkerier har varit grundstenar i vad som är Interbus i Stockholm
Grunden ligger väl i det gamla wallenbergägda Stockholm Turistbussar med sina eleganta vita och gula bussar
Vet inte när Interbus dyker upp som bussföretag i stockholm ,men kan ha varit det år  då Lasse Åberg åker till Alperna i en Neoplan  Cityliner från Interbus
Sedan kan det vara spännande att anrika JulitaTrafiken ,hamnar tillsammans med Jdet moderna JulitaBuss

Staffan Sävenfjord

Citat från: saurer skrivet 24 juli 2015, 18:15:52 PM
Ja vad ska man säga
Hur många Stockholmska bussåkerier har varit grundstenar i vad som är Interbus i Stockholm
Grunden ligger väl i det gamla wallenbergägda Stockholm Turistbussar med sina eleganta vita och gula bussar
Vet inte när Interbus dyker upp som bussföretag i stockholm ,men kan ha varit det år  då Lasse Åberg åker till Alperna i en Neoplan  Cityliner från Interbus
Sedan kan det vara spännande att anrika JulitaTrafiken ,hamnar tillsammans med Jdet moderna JulitaBuss

Det bör ha varit 1983 eller 1984 som Interbus såldes till Fastighets AB Stockholm-Saltsjön och därmed i praktiken i Stockholm kom att slås samman med Stockholms Turistbussar. Filmen Sällskapsresan Snowroller kom 1985 så det stämmer ju bra i tiden.

Omkring 1990 köpte Wasatrafik Interbus, som då i Stockholm var sammanslaget med Stockholms Turistbussar, och 1992 såldes Wasatrafik (alltså inklusive Interbus) till Swebus. Swebus kom därmed över varumärket Interbus och använde detta för det mesta av sin beställningsverksamhet.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars-Håkan_E

En liten komplettering skulle då vara att verksamheten i Stockholm efter Swebus övertagande drevs med tre olika varumärken Interbus, Wasatrafik och Nymans (Vid Swebus bildande några år tidigare slogs SJ Buss i Hornsberg ihop med GDG Nymans i Älvsjö under "Nymans")
Efter några år med alla dessa varumärken skulle allt renodlas under Swebus namnet varvid Wasa, Interbus och Nymans fasades ut.
Efter ytterligare några år skulle verksamheten på nytt drivas under ett annat namn och Interbus återkom på bussarna, Swebus (eller Concordia) sålde sedermera beställningsverksamheten i Malmö, Göteborg och Stockholm till Strömmabolaget.'

Verksamheten i Göteborg var en sammanslagning av SJ Buss/GDG:s BBC och Interbus även om man under en tid drev verksamheter både i BBC och Interbus

Själva försäljningen är inte speciellt förvånande då man sedan länge har önskat fokusera på kärnverksamheten, dock var köparen en outsider, Sohlbergs, Westin och Björks var lågoddsare.

I o m detta finns det två jämnstora aktörer i huvudkommunen med omnejd i a f i antalet fordon även om den ena är en del i en stor koncern med runt 1000 bussar.

Ersa

Försäljningen är ju inga konstigheter, men det vore ju trist om den nye ägaren skulle få för sig att inte ta tillvara på och själv använda varumärket. Interbus är ju trots allt ett välkänt och starkt varumärke! :)