SL inför Masskontroll i förorten

Startat av Jo, 23 mars 2015, 19:52:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Affe/Märsta

Varför bara välja vissa linjer, kontrollera rakt över hela området, det finns många arbetslösa som dom kan anställa som kontrollanter , har kört buss i många år och sist jag hade kontrollant på bussen var under SL- tiden alltså före 1995 när Swebus tog över.
Dom snackar att SL blöder pengar men dom gör inget åt det så många som åker gratis eller med felaktig biljett.
Affe Märsta.

spektakel

Det är inte fel att kontrollera folks biljetter. Tvärtom! Det stora felet är om man inte tänker kontrollera överklassungarnas biljetter. Bara för att de har pengar betyder det inte att de betalar. Om de kan använder de heller pengarna till konsumtion. Jag har kört buss i områden där alla yngre hade Canada Goose jackor och kom med dyra mobiler i handen. Ändå ljuger de om halv biljett, lånar varandras kort och försöker smyga bakom ryggen när någon annan betalar. De vet att inget händer om de åker dit (vilket ändå är osannolikt).

Dock behöver kontrollanter väldigt god utbildning. Helst både ordningsvakt och hög servicenivå så att de inte kommer i bråk i onödan, men reder ut det på bästa sätt när det trots allt blir bråk. Tyvärr finns det väl ingen som vill betala för det.

buskörare

Citat från: Affe/Märsta skrivet 26 mars 2015, 10:55:55 AM
Varför bara välja vissa linjer, kontrollera rakt över hela området, det finns många arbetslösa som dom kan anställa som kontrollanter , har kört buss i många år och sist jag hade kontrollant på bussen var under SL- tiden alltså före 1995 när Swebus tog över.
Dom snackar att SL blöder pengar men dom gör inget åt det så många som åker gratis eller med felaktig biljett.

Fast det här gäller ju linjer som vanliga kontrollanter inte klarar av själva. 179:an t.ex får dom inte ens kolla pga skyddstopp från deras fackförbund.

Lars-Håkan_E

Tiderna har uppenbarligen ändrats.

I början på -80 talet och gjorde jag och några kollegor civilkontroller på b.la 790, visst kunde det bli någon snyting ibland och någon kniv men sällan några större problem.

När jag sedan körde nätter i slutet på -90 talet början på 2000 talet var det ytterst sällan problem, stod man på sig om betalningen löste det sig i 98 av 100 fall och i de andra 2 fallen så blev det ingen bussfärd för någon.

Ibland har man väl funderat över hur man gjorde och om det egentligen var så klokt alltid men det var liksom en annan inställning då, skulle man åka med "min" buss fick man också betala, sedan släppte man givetvis på någon ändå ibland men då var det på mina villkor/initiativ och ingen plankare.

igel

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 26 mars 2015, 13:06:44 PM
Tiderna har uppenbarligen ändrats.
Situationen ser nog ungefär ut så idag också om du skulle besöka valfri plats i Norrort, och för den delen i de flesta andra delar av SL-land. Men sedan har vi också fått områden i Stockholm där allt för många inte vill bete sig som man gör i övriga områden. Norr om staden är väl Södra Järva det i särklass mest problematiska (utanförskaps)området.

buskörare

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 26 mars 2015, 13:06:44 PM
Tiderna har uppenbarligen ändrats.

I början på -80 talet och gjorde jag och några kollegor civilkontroller på b.la 790, visst kunde det bli någon snyting ibland och någon kniv men sällan några större problem.

När jag sedan körde nätter i slutet på -90 talet början på 2000 talet var det ytterst sällan problem, stod man på sig om betalningen löste det sig i 98 av 100 fall och i de andra 2 fallen så blev det ingen bussfärd för någon.

Ibland har man väl funderat över hur man gjorde och om det egentligen var så klokt alltid men det var liksom en annan inställning då, skulle man åka med "min" buss fick man också betala, sedan släppte man givetvis på någon ändå ibland men då var det på mina villkor/initiativ och ingen plankare.

Ja, att tiderna förändras är väl ganska uppenbart?

homer

Jag skulle vilja säga att viljan att ALLTID betala sin resa har förändrat sig överallt i SL-land. och då handlar de om folk som inte fyller på sina Access kort innan de gamla går ut och dessa personer "kräver" eller åtminstånde förutsätter att få åka med gratis till tunnelbannan för "jag ska ju ändå vidare".

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 26 mars 2015, 13:06:44 PM
Tiderna har uppenbarligen ändrats.

I början på -80 talet och gjorde jag och några kollegor civilkontroller på b.la 790, visst kunde det bli någon snyting ibland och någon kniv men sällan några större problem.

När jag sedan körde nätter i slutet på -90 talet början på 2000 talet var det ytterst sällan problem, stod man på sig om betalningen löste det sig i 98 av 100 fall och i de andra 2 fallen så blev det ingen bussfärd för någon

Utan att peka ut vissa områden och/eller persongrupper kan jag ju dock hålla med de som påstår att en hel del av attityderna har förändrats se senaste åren. En hel del bara nu mellan åren 2005 och 2015.

eldani

När SL storsatsar med kontroller blir det inga extrastopp i Roslagen.

http://norrteljetidning.se/nyheter/nyheter/1.2903679-biljettfusk-i-roslagen-inte-prioriterat-hos-sl

Det är synd att dom inte har några kontroller i Roslagen. Jag tycker att dom borde ha kontroller på linje 641 mellan Norrtälje till Hallstavik och omvänd. För man har set att vissa har alltid problem med sitt access kort och sen blir det en diskussion mellan föraren och resenären. Sen får man hör av resenären att jag har precis laddat mitt kort och hur ska jag gör då för jag måste med bussen för jag har en tid att passa. Jag vet att en hel del åker med falska sms eller åka på reducerade biljetter men ska ijäntligen åka på häl pris biljetter. Sen tror jag att de gäller nog hela Norrtäljes trafik om rådet att det är lika på dom andra linjer i Norrtäljes trafik att det fuskas med biljäterna som det inte jörs några biljettkontroller. Och det är en liten risk att åka fast i en biljettkontroller som jag inte har sett några som controller biljetter på läng.

admin

Inlägget med perspektivet från Roslagen är nu sammanfogat med redan existerande tråd om samma ämne ur ett länsperspektiv. /Admin

ichessy

#25
Citat från: Jo skrivet 23 mars 2015, 19:52:54 PM
Nu inför SL masskontroller på busslinjerna 172 och 179 tillsammans med t-bana i samma område dvs nordvästra delarna av blå linjen och södra delen av röda linjen.

Ska bli intressant att se reaktionerna. Blir de kanske så starka att SL tvingas backa?

http://www.dn.se/sthlm/har-ska-sl-masskontrollera-resenarerna/

Jag och andra har nog tröttnat så himla mycket på att en del folk tränger bakom en när man ska blippa kortet vid spärren för att denne ska planka >:(.  Alltid oftast säger jag till när det sker, men det händer extremt sällan vid Norrviken och Häggvik pendeltågstation.
Software Developer

rengmark

Citat från: Jo skrivet 23 mars 2015, 19:52:54 PM
Nu inför SL masskontroller på busslinjerna 172 och 179 tillsammans med t-bana i samma område dvs nordvästra delarna av blå linjen och södra delen av röda linjen.

Ska bli intressant att se reaktionerna. Blir de kanske så starka att SL tvingas backa?

http://www.dn.se/sthlm/har-ska-sl-masskontrollera-resenarerna/
Jag hoppas verkligen att man inte backar. Varför ska jag stå i kö vid framdörren för att blippa min månadsbiljett medan 25-30 smiter på där bak och tar alla sittplatser. Nu vet jag att folk med månadsbiljett också börjat stiga på där bak just för att få sittplats.

Ersa

Varför finns det bara två lägen i Sverige? Allt eller inget. Antingen noll koll eller tillfälliga "masskontroller". Varför inte bara kunna utöka den normala bemanningen lite, genom att alltid ha lite extra personal i områden där busslinjerna har hög belastning, och kalla det "utökad kundservice". Dessa extra personal skulle kunna arbeta med att svara på frågor, samt visera färdbevis för insläpp genom mitt- och/eller bakdörrarna. Det borde ju kunna gå även på andra linjer än 4:an?
Jag tror att många problem uppstått genom åren just pga vår envishet att ha så lite personal som möjligt ute i den praktiska verksamheten, utan istället huvudsakligen förlita oss på maskiner och automater. Vilket antagligen enbart beror på pengar. När man reser i utlandet blir man ju ofta imponerad över hur fattigare länder än oss har råd just med att placera ut personal lite överallt, vilket ger betydligt mer effektiv verksamhet.