Hur funkar er linjeutbildning?

Startat av buskörare, 08 juni 2014, 11:22:58 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Jag är lite nyfiken på hur linjeutbildningen är/var upplagd där ni jobbar. Vänder mig till lite större linjebussgarage då.
Lär ni er alla linjer samtidigt? Hur många linjer i så fall? Eller är det uppdelat i områden? Har ni nån som åker med sen när föraren går ut i trafik? Kör nya förare på alla linjer direkt?

Nico

Kan inte svar för alla, men de garage jag känner till i Stockholmsområdet har i alla fall tidigare haft ett ganska likartat upplägg. I grund så förväntar man sig normalt att en förare kan samtliga linjer som tillhör det egna trafikområdet.

De som kommer som nya får ett antal dagar (beroende på antalet linjer som körs) på sig att tillsammans med en handledare (och oftast ytterligare en elev) åka på linjeutbildning. Man kör då igenom områdets samtliga linjer. I början brukar även hänsyn sedan tas vid kommenderingen så att en ny förare får tjänster där de får köra alla linjer även i skarpt läge ett par gånger. De flesta brukar ju även börja som något slags behovare och även då brukar det vara viktigt att de kan alla linjer. Vissa riktigt stora garage har dock haft vissa uppdelningar så att man kanske bara lär sig en del av de linjer som körs. T.ex. då att man bara lär sig de linjer som körs av den egna underdepån och sedan de större av de gemensamma linjerna.

När de flesta sedan lyckas få fasta tjänster så kan det dock bli lite si och så då många kanske inte kör vissa uddalinjer under en längre tid. T.ex. nattlinjer är en sak som ofta brukar 'glömmas' bort... kanske dock mera för att de inte alltid är så populära.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

igel

jag gick linjeutbildning i Norrort för en sådär tio år sedan. Så min erfarenhet är från Busslinks (Keolis) linjeutbildning.

Dag 1 Allmän presentation, beskrivning av organisationen, säkerhetsregler på garaget, genomgång av "pärmen". (Alla som var nya fick en tjock pärm med allt som var bra att ha, från organisationsstrukturen i Busslink till linjekartor, telefonnummer, rastlokalskoder, skadestoppsboken{en bok där alla kända olycksdrabbade platser längs linjerna fans med}). Därefter var det dags att backa ut ledbuss från ramp, två felfria utbackningar var kravet för att få gå vidare i linjeutbildningen. Sedan följde den första riktiga linjekännedomen på 614. Då var man tre elever och en instruktör per buss. Som regel kördes linjen en gång i varje riktning. Instruktören pekade ut landmärken längs linjerna som man kunde orientera sig efter (ex. den stora gastankarna på Aerosol's område i Vallentuna så att man vet var man ska svänga på 610:an) och andra bra saker att veta om omgivningarna längs linjerna. Om jag inte mins fel betygsatte instruktörerna ens körteknik.

Dag 2 till 10
Linjeutbildning och då och då andra aktiviteter (som besök av fackklubben, besök till verkstaden) utbildningen var 9-15 på vardagarna. Vi körde alla Norrorts linjer en gång i var riktning förutom 670, 680, 699 som totalt kördes en gång i en riktning. 626 körde vi inte alls. däremot körde vi 620, 621, 625(Danderyd-Norrtälje), 676. Linjeutbildningen avslutades med ett prov då man fick hoppa in på en linje och köra med stämpel och allt (riktiga passagerare.).

Efter linjeutbildningen följde två möjligtvis tre dagar då man körde med handledare. Sen fick man köra själv. När jag då backade ut bussen från rampen kände jag mig som en busstjuv, det var första gången jag var ensam i en buss som rullade.

Tyckte att linjeutbildningen var bra, alla som utbildades samtidigt som jag verkade efter utbildningen hitta väl i Norrort även om de inte var därifrån.


Åkte för några veckor sedan (med 670) till jobbet, bussen var sen redan från start så jag satte mig på bussdiggarplats i en B9S när bussen kom till Engarn tvekade föraren lite, men verkade veta att han skulle svänga av. han frågar -Engarn (och pekar i korsningen) jag svarar -ja. Tänkte att han var ny och lite osäker.
Färden forstätter och vid Kulla Vägskäl frågar han om jag hittar och jag säger ja. Någon passagerare säger det är väl bara raka vägen till stan. men hon (passageraren) säger när vi kommer fram till motorvägen att vi ska mot Stockholm, föraren verkar veta det. Sedan flyter det på bra.
  Ända till vi har lämnat Mörby C/E18 då han byter från bussfilen, jag säger att han ska svänga av nästa avfart, han pekar "there" jag - yes, you should exit there, your next stop is Danderyds sjukhus. Han tvekade väldigt länge med att köra av motorvägen trots att det stod Danderyds sjukhus på buss-pc:n. Efter detta talade vi bara Engelska, hans Engelska var väldigt bra medans hans svenska var så dålig att han hade svårt att förstå vart han skulle om man sa det på svenska.
Efter Danderyds sjukhus följde den ena konstigheten efter varandra. Bortsett från att han inte hade en aning om vart han skulle köra, ville både köra mot Stocksund i Inverness-korsningen och mot Solna i trafikplats Bergshamra. Så uppvisade han en förvånansvärd oskicklighet när det gällde att framföra en B9S både när det kom till kursstabilitet (vilket var åtminstone när jag tog körkort bland det första man fick lära sig) och förståelsen för vad som händer om man har en bil riktigt nära till höger och rattar fullt åt vänster (var tvungen att stoppa honom innan han fortsatte). Dessutom verkade kunskaperna om trafikregler nog vara i behov av en uppfriskning. Värst var det i Roslagstullsrondellen där han Körde in i den i vänsterkörfältet och tänkte ta yttervarv. Han lyckades även dra en stopplikt.         

     
   

     

bisquit

Hur gick det med den föraren då. Fick han fortsätta färden? Eller tog du över ratten?

Marc

För 15 år sedan på Nacka/Värmdö fick vi 4 dagar linjeutbildning/garageutbildning som täckte områdets alla linjer, samt de vi körde ner till Handen och i innerstaden. Sedan ytterligare 3 dagar med handledare i skarpt läge. Tyckte detta fungerade utmärkt!
Idag är dessa två områden på pappret ett och samma, men Nackaförare kommer sällan ut till de yttre delarna av Värmdö, vilket gör att de "glömmer" en del när de inte får repetitionen av att köra linjen.

När det gäller Norrort måste jag instämma, i mitt vardagliga yrke har vi återkommande problem med 626an.

igel

Självklart tog jag inte över ratten, jag var passagerare på väg till jobbet (inget bussrelaterat jobb). Jag hoppas att han hittade tillbaka från Teknis till Danderyd. Men vist blir man orolig när man ser att de mest grundläggande brister, sådant man borde kunna redan innan man tar busskörkort.

Ersa

Jag upplevde linjeutbildningarna i Umeå och Uppsala som riktigt bra. Omkring en vecka på båda ställena, och jag har aldrig känt mig osäker på någon linje i dessa bägge trafikområden.
På Nobina i Uppsala fick man inte lära sig exakt alla linjer som timtidare, utan mig gav dem mest resmål öster om E4, medan jag aldrig behövde lära mig eller köra mot t.ex Tierp eller Enköping. De enda linjer jag behövde klura ut själv (dagen innan med hjälp av Google Maps) var 108 och 889, som visade sig vara busenkla i praktiken, tack vare mycket bra placeringar av hållplatsstolpar.

När det gäller SL-trafiken blir det hela genast lite krångligare. Det är svårt att hitta tydliga linjekartor och uppdaterade linjebeskrivningar, och det var en hel del jobb för mig att själv tillverka linjekartor för de 621or som går igenom Åkersberga. Någon hjälp från de bägge stora operatörerna i denna fråga kunde man ju bara drömma om. Här borde alla operatörer och huvudmannen kunna göra ett lite flitigare arbete än idag. Beroende på vilken instansnivå som har ansvaret idag.

buskörare

Tack för svar! Som ni vet har det varit vissa problem i Norrort senaste tiden och jag som nu jobbar med bl.a linjeutbildningen är nyfiken på vad som felar. Därför behöver jag lite att jämföra med.

igel

#8
Jag tog ett exempel på en förare som jag åkte med nyligen, och ska jag vara ärlig och det bör man vara om man vill komma tillrätta med problem, så var många av de fel som han gjorde inte direkt kopplade till det som traditionellt hänger ihop med linjeutbildningen.
  Brister i förståelsen av trafikregler och brister i hantering av stora fordon (större än en personbil) och bristande kunskaper i svenska (till den grad att man inte riktigt förstår vad "du ska av nästa avfart" betyder) kan inte bero på en dålig linjeutbildning. Sådan kunskap bör man ha förvärvat innan man kommer till linjeutbildningen. Och är det så att man upptäcker på linjeutbildningen att flera brister i det grundläggande är det tyvärr så att det blir rätt meningslöst att bygga på med en linjeutbildning innan grunden är lagd, ett sådant bygge är dömt att fallera.

Sedan frågade jag honom "have you been to Stockholm before?" och han svarade "this is the first time I'm driving in the city". så uppenbarligen brast också linjeutbildningen. och på den sträckan är val av körfil viktig till skillnad från många andra sträckor.

Det jag tror behövs, är prov för att avstämma kunskapsläget (nu menar jag inte nödvändigtvis ett teoretiskt prov, kan vara manöverprov innan linjeutbildning, körning med handledare avstämning av linjekännedom innan man kör själv). Busslink hade alltid ett svenskaprov med kluriga frågor innan de antog personen till körkortsutbildning. Allt detta var och är  för att säkra att den blivande föraren har nått den nivå som krävs för att gå vidare. Sedan tror jag de som hade linjeutbildningar i Norrort för 5-10 år sedan borde veta hur en god linjeutbildning kan läggas upp. Att sätta ut någon på 670 i morgonrusningen utan att ha varit i Stockholm förut är att be om problem.   

buskörare

I dagsläget är det inte vi utbildare som rekryterar, så jag kan personligen inte påverka sånt. Alla linjer körs igenom på utbildningen, så antingen har han glömt eller varit sjuk den dagen just 670 kördes. Dock kör vi ju in till Humlegården en annan dag, så nått stämmer inte där. Ett problem jag märkt, är att körskolorna inte låter dom köra ledvagn. Alls! 99% av de som börjat hos oss nu i vår har således aldrig kört annat än kortvagn när de kommer. Vilket har gjort att vi samtidigt som vi ska lära dom linjerna, måste lära dom köra buss också. Underlättar inte, kan jag säga.

igel

Citat från: buskörare skrivet 08 juni 2014, 22:22:41 PM
Ett problem jag märkt, är att körskolorna inte låter dom köra ledvagn. Alls! 99% av de som börjat hos oss nu i vår har således aldrig kört annat än kortvagn när de kommer. Vilket har gjort att vi samtidigt som vi ska lära dom linjerna, måste lära dom köra buss också. Underlättar inte, kan jag säga.
Nu är det ju inget nytt. Under Keolistiden då de själva höll i körkortsutbildningen så ingick inte ledbuss-körning i utbildningen. Det var därför Keolis hade test med backning. Jag hade själv aldrig kört ledbuss IRL innan testet. Jag laddade ner en simulator "Rig of Roads" dagen in övade med en ledbuss. Det var faktiskt inte så mycket svårare att köra med en på riktigt än det var i simulatorn. Den andre i min grupp hade kört lastbil, och den siste fick backa några fler än två gånger för att bli godkänd.

groenis

Just när det gäller linjeutbildning så kan det dessvärre bli "korvstoppning" om man inte har något hum om trafikområdet,
däremot så tror jag att linjebeskrivningarna som man hade på SL tiden skulle hjälpa många förare.

Har själv en historia när jag satt passning och blev utjagad på att köra linje 542 som jag aldrig kört innan ,
fick en snabb beskrivning av linjen och en linjebeskrivning som på ena sidan innehöll en grafisk karta över linjen samt hållplatserna
baksidan innehöll en linjebeskrivning med vägnamn samt var svängar fanns åt båda hållen för linjer som gick olika vägar tillbaka.

/Lennart

buskörare

Citat från: igel skrivet 08 juni 2014, 23:51:36 PM
Nu är det ju inget nytt. Under Keolistiden då de själva höll i körkortsutbildningen så ingick inte ledbuss-körning i utbildningen. Det var därför Keolis hade test med backning. Jag hade själv aldrig kört ledbuss IRL innan testet. Jag laddade ner en simulator "Rig of Roads" dagen in övade med en ledbuss. Det var faktiskt inte så mycket svårare att köra med en på riktigt än det var i simulatorn. Den andre i min grupp hade kört lastbil, och den siste fick backa några fler än två gånger för att bli godkänd.

Intressant! Jag trodde faktiskt att Keolis utbildade på ledbuss också. Jag tog mitt busskort via arbetsförmedlingen på en skola liknande Grönlunds (antar jag) och fick köra precis alla typer av bussar och växellådor. Men det var 15 år sen.

buskörare

Citat från: groenis skrivet 09 juni 2014, 00:59:57 AM
Just när det gäller linjeutbildning så kan det dessvärre bli "korvstoppning" om man inte har något hum om trafikområdet,
däremot så tror jag att linjebeskrivningarna som man hade på SL tiden skulle hjälpa många förare.

Har själv en historia när jag satt passning och blev utjagad på att köra linje 542 som jag aldrig kört innan ,
fick en snabb beskrivning av linjen och en linjebeskrivning som på ena sidan innehöll en grafisk karta över linjen samt hållplatserna
baksidan innehöll en linjebeskrivning med vägnamn samt var svängar fanns åt båda hållen för linjer som gick olika vägar tillbaka.

/Lennart

Hur var dom på SL-tiden då? Jag började köra i Stockholm 2009, så jag var aldrig med på SL. I Örebro fick vi 1 v utbildning teoretiskt, sen var linjeutbildningen i skarp trafik. Vi tomkörde aldrig runt.
Hos oss får alla elever linjebeskrivningar och kartor, men ytterst få använder dom.

Ersa

Problemet idag är väl att ytterst få operatörer ser till att utnyttja föregående operatörs rutiner och kunskaper, utan det mesta kastas i papperskorgen vid trafikövertagandet.