Trafiknytt - Dalarna

Startat av Wetjo, 01 april 2014, 23:01:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Wetjo

Vet inte om det är beslutat eller om det är ett förslag, men här kommer ändringar i linjenätet...

Linje 5 (Borlänge - Krylbo) försvinner.
Linje 205 för fler turer och fler stopp.

Linje 53 (Borlänge - Falun) Försvinner.
Linje 602 förlängs till Ornäs en gång i timmen.
Linje 254 får ett stopp vid hpl Lilla Ornäs.

Linje 601 Får 10-minuterstrafik. Vet inte om det är under rusning eller under hela dagen.

Fler ändringar lär komma...

allan 99

Vad händer i Helg trafik på linje 5
Favorit buss Nobina 2012
Gillat bussar sen jag var liten

virtual1

Citat från: allan 99 skrivet 02 april 2014, 08:11:31 AM
Vad händer i Helg trafik på linje 5

Ööööööh? Om linje 5 _försvinner_ kan man kanske räkna ut svaret? ;-)

Wetjo

Ser nu att dessa förändringar tidigast kan komma i fråga fr o m augusti.
Sommartabellen i sommar ser ut som förra året med några få undantag, trots operatörsbyte.

1896

Citat från: Wetjo skrivet 04 april 2014, 11:40:11 AM
Ser nu att dessa förändringar tidigast kan komma i fråga fr o m augusti.
Sommartabellen i sommar ser ut som förra året med några få undantag, trots operatörsbyte.

Dalatrafik har väl tidigare bytt tidtabell mitt i sommaren i samband med entreprenörs byte ?  ???

Det lär bli förändringar på Smedjebacks linjen också, eftersom den kommunen har dragit sig ur den linjen enligt uppgift.  :) (linje 27)

1896

Halverad trafik på nya linje 604 från sommartabellen, kommer alltså att gå var 40 minut istället för som nu var 20:de, tabellen som ligger ute gäller dock endast till 30 Juni, det blir också kraftigt reducerad trafik på nya linje 607, i princip obefintlig trafik, mot tidigare tim trafik, dessa förändringar kanske bara gäller över sommaren, men fakta är att det varit ett lågt resande underlag på dessa linjer.

Fikman


Så bra då frösvinner Sveriges mest farliga å idiotiska hpl, karlsvik, stopp på "vägren" på motorväg bara rätt ut i 110+ tempo.

Var på Dalaradion i lördags att många hpl skulle försvinna för att minska restid mellan större orter, sen skulle det bli mer anropstyrd trafik så inte allt för många i byarna drabbades.

allan 99

Skulle inte busslinjerna ändras när Keolis kommer Nummern
Favorit buss Nobina 2012
Gillat bussar sen jag var liten

Wetjo

Citat från: allan 99 skrivet 25 maj 2014, 22:26:00 PM
Skulle inte busslinjerna ändras när Keolis kommer Nummern

Linjenummer och en del linjesträckningar ändras eller försvinner i o m trafikstart i augusti.
Dalatrafik informerar om detta i sommar...

1896

Det kommer att bli en helt ny linje Falun - Aspeboda - Ornäs - Falun och omvänt istället för nuvarande linje 53, här kommer Aspeboda att få mycket mer trafik mot den befintliga. På sikt kommer det att byggas en hållplats längs med motorvägen i Ornäs för direktlinjerna, men detta ligger några år fram i tiden.

Linje 27 läggs ned helt, det blir kompletterings trafik från Ulfshyttan i anslutning till Spraxya linjen, som inte kommer att få utökad trafik.

Nämnda reduceringar i trafik på linje 604 och 607 är bara tillfälliga över sommaren.

Linje 602 kommer att dras till Ornäs, det kan ju ha den fördelen att den snäva tiden till Skräddarbacken hela tiden kan återhämtas i Ornäs.

Linje 601:s 10 minuters trafik kommer att köras med 8 fordon, alltså blir det ingen regler tid, vilket hade fungerat med 9 fordon.

I samband med att det byggs en ny skola i Torsång, blir det förändringar på Torsångslinjen, som då kan komma att få turer ända till Ornäs.

Natt trafiken i Borlänge kommer att läggas om.

allan 99

Jag kollade i keolis hemsida och blg kör någon linje 157 32 ? Är det nya linjer men 32  känner jag lite
Favorit buss Nobina 2012
Gillat bussar sen jag var liten

1896

Citat från: allan 99 skrivet 27 maj 2014, 19:26:12 PM
Jag kollade i keolis hemsida och blg kör någon linje 157 32 ? Är det nya linjer men 32  känner jag lite

Lördags turerna på dagens linje 32, kommer att bli efterfrågestyrda, det vill säga, folk kommer att få ringa och förbeställa bussen om de vill åka, detta därför att resandet varit obefintligt, och med det i åtanke så är det ju bra att turerna blir kvar överhuvudtaget.

bowlingjocke

Citat från: Kung Vasa skrivet 28 maj 2014, 17:09:22 PM
Lördags turerna på dagens linje 32, kommer att bli efterfrågestyrda, det vill säga, folk kommer att få ringa och förbeställa bussen om de vill åka, detta därför att resandet varit obefintligt, och med det i åtanke så är det ju bra att turerna blir kvar överhuvudtaget.
Så är det ju på linje 31 också. Måndagar och torsdagar.  ;D

1896

Nya trafiken, finns en länk med nya linje nr och linje karta:

www.dalatrafik.se/sv/ny-trafik/

Bussmicke

Och tidtabeller kommer efterhand. Tur man varit en del i Dalarna att det gamla finns på bild.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.