Kontokort i SL-trafiken?!

Startat av Nico, 02 juli 2013, 07:35:33 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

Vet att man inte ska se allt i svart, men, men... Om det här är sant så undrar jag om man tänkt igenom och även tittat på hur illa det fungerat på andra håll vad gäller tidsåtgång?

http://www.dn.se/sthlm/snart-kan-du-betala-sl-resan-med-kontokort


Visst kan det fungera om det bara blir så att man använder/läser korten på ungefär samma vis som ett Accesskort, men ska det dras, verifieras mot en spärrlista osv. så lär det ta tid. Personligen får jag återigen mera en känsla av ett riktigt dåligt underbyggt tjänstemannaförslag, sannolikt initierat högt uppifrån de politiska tinnarna och utan att man har stämt av med trafikkunnig personal om hur det fungerar i praktiken.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

BSB101

Enligt inslaget i Radio Stockholm ska man kunna betala utan att använda pin-kod. Med andra ord för skattebetalarna och kortinnehavarna stå för bedrägeririsken  på grund av att SL försöker att lappa och laga ett system som inte är byggt för dagens taxesystem.

Ersa

UL har ju en separat kontokortsdosa i sina bussar, då deras antika Almexmaskiner inte klarar kontokort. Men då SL redan nu beställt en förundersökning för efterträdaren till Access är det gissningsvis det nya biljettsystemet som ska klara av kontokort.
Tidsåtgång? Tja, det är ju bara att minnas enhetstaxan där de ombordköpta samt förköpta biljetterna låg på nästan samma prisnivå. Försäljningen av enkelbiljetter ombord ledde till stora förseningar som åt upp rasterna och påverkade nästa avgång negativt.

Jag kör ju en hel del UL-trafik ibland och jag är inte förtjust i bankkorten ombord, även om de inte förekommer alltför ofta.

Anders Noren

Ombordbetalning är OK om prispåslaget är 100 %. För då är det nästan ingen som betalar ombord.

Björn Ax

Citat från: Ersa skrivet 02 juli 2013, 10:30:52 AM
UL har ju en separat kontokortsdosa i sina bussar, då deras antika Almexmaskiner inte klarar kontokort.

Jag kör ju en hel del UL-trafik ibland och jag är inte förtjust i bankkorten ombord, även om de inte förekommer alltför ofta.

Hoppas den dosan är borta när BIMS kommer till UL i september. BIMS ska ju klara kontokort i deras maskin men det gäller ju först att den blir aktiverad.

kimpan

Citat från: Björn Ax skrivet 02 juli 2013, 16:43:50 PM
Hoppas den dosan är borta när BIMS kommer till UL i september. BIMS ska ju klara kontokort i deras maskin men det gäller ju först att den blir aktiverad.

Nej... den dosan är INTE borta i UL:s version av BIMS, utan man knappar in vilken typ av biljett och trycker på knappen bankkort i BIMS och så får kunden själv sätta in sitt bankkort och biljetten kommer ut... Någon inknappning ska inte ske av föraren på bankkortsmaskinen....

Olof Lagerkvist

Citat från: Ersa skrivet 02 juli 2013, 10:30:52 AM
UL har ju en separat kontokortsdosa i sina bussar, då deras antika Almexmaskiner inte klarar kontokort. Men då SL redan nu beställt en förundersökning för efterträdaren till Access är det gissningsvis det nya biljettsystemet som ska klara av kontokort.

Jag har inte fått det helt verifierat, men jag gissar att det är det nuvarande Access-systemet som ska integreras med bankkortsterminaler. Det är nämligen ganska enkelt att göra det eftersom integrationen redan finns. Västtrafik betalade för att utveckla den i slutet av 2008. Allt var klart och i drift före det totala kontantstoppet 1 december 2009.

Citat från: Ersa skrivet 02 juli 2013, 10:30:52 AM
Tidsåtgång? Tja, det är ju bara att minnas enhetstaxan där de ombordköpta samt förköpta biljetterna låg på nästan samma prisnivå. Försäljningen av enkelbiljetter ombord ledde till stora förseningar som åt upp rasterna och påverkade nästa avgång negativt.

Jag kör ju en hel del UL-trafik ibland och jag är inte förtjust i bankkorten ombord, även om de inte förekommer alltför ofta.

Kan inte annat än hålla med. Här i Västtrafikland är det nära nog hopplöst emellanåt med förseningar och irriterade medresenärer på grund av ombordköpen. Det har visserligen blivit liten aning bättre senaste året sedan många köp går betydligt snabbare än de gjorde från början, men ändå. Biljetter köpta med bankkort ombord här har samma pris som biljetter köpta på Pressbyrån, vilket jag - och säkert många fler vågar jag påstå - anser vara fullkomligt helgalet.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

MrH

Här i Gävleborg har det blivit väldigt poppis att betala med kontokort. Anledningen är att X-trafik rabatterar enkelbiljetterna om kunden avstår från att betala med kontanter och istället väljer kontokort/reskassa/mobilbiljett. I början med den nuvarande kortterminalen (drygt ett år sedan) tog varje köp ganska lång tid men efterhand har det snabbats upp, dels genom lite knep man som förare kan göra för att trigga ivägskickning av tidigare köp men framförallt genom att man införde s.k "Chip and go"; köp under 200:- kräver ingen PIN-kod. De vanligaste bankkorten går snabbt och smidigt att hantera, däremot tar Visa Electron och Maestro-korten betydligt längre tid, eftersom onlinekontakt med banken krävs, dessutom krävs PIN för dessa. Det är främst ungdomarna som har dessa "light-kort".

En del kollegor gnäller fortfarande, personligen har jag vant mig och tycker inte att kortbetalningen är den största av tidstjuvar.

Själva grejen att kontantpriset är högre än om man betalar med kort tycker jag är genial. Så skulle jag vilja ha det i samhället i övrigt. Kommer jag dragandes med kontanter på ICA och därmed bidrar till rånrisken får jag också betala ett lite högre pris SAMTIDIGT som jag har ett val att kunna betala kontant om jag vill.

Dock - i storstäderna kan det mycket möjligt vara en annan sak, med andra resandeströmmar och tidsbrist på ett annat sätt.

/MrH

MartinMartin

Citat från: Anders Noren skrivet 02 juli 2013, 16:01:06 PM
Ombordbetalning är OK om prispåslaget är 100 %. För då är det nästan ingen som betalar ombord.

Om du kollar hur många SMS biljetter SL säljer varje dag så kan vi lätt konstatera att folk skiter i vad det kostar.....

MrH

Citat från: Anders Noren skrivet 02 juli 2013, 16:01:06 PM
Ombordbetalning är OK om prispåslaget är 100 %. För då är det nästan ingen som betalar ombord.

Kör du i en storstad? Fungerar ej på landsbygden där det kan vara flera mil till närmaste ombud för att köpa biljett. Köper du via nätet ska det gå minst 6 timmar innan laddningen går att plocka upp i bussen (X län), ibland räcker inte det heller. Krångligt också om det bara är en enkelbiljett. Spontanresor osv.

Visst är det skönt ibland när de flesta har sina biljetter och kort klara vid ombordstigning, men samtidigt tycker jag att det ingår som en naturlig del i min yrkesroll att sälja biljetter och kort. Jag skulle tycka det var enormt tråkigt om den biten försvann faktiskt. Jag minns även min tid i SL-trafiken då vi sålde biljetter och stämplade dem (slutade -04) och jag såg inte det som ett bekymmer alls.

(Sedan har jag förstått att man experimenterat med taxor och biljetter som kanske var/är krångligare än på min tid)

/MrH

Ersa

Citat från: MrH skrivet 03 juli 2013, 10:47:55 AM
Visst är det skönt ibland när de flesta har sina biljetter och kort klara vid ombordstigning, men samtidigt tycker jag att det ingår som en naturlig del i min yrkesroll att sälja biljetter och kort. Jag skulle tycka det var enormt tråkigt om den biten försvann faktiskt. Jag minns även min tid i SL-trafiken då vi sålde biljetter och stämplade dem (slutade -04) och jag såg inte det som ett bekymmer alls.

Då hann du sluta medan ombordbiljetterna fortfarande var klart dyrare än de i butik förköpta enkelbiljetterna och remsorna. Var glad att du slapp den efterföljande taxan med nära nog noll skillnad på förköp och ombordköp(!) Att sälja kontanta enkelbiljetter vid var tredje hållplats i fem mil var ingen ovanlighet, och ofta sålde man slut på sina enkelbiljetter innan arbetsdagen tagit slut, och fick offra en hel rast åt att införskaffa fler. :o

Anders Noren

Citat från: MrH skrivet 03 juli 2013, 10:47:55 AM
Kör du i en storstad? Fungerar ej på landsbygden där det kan vara flera mil till närmaste ombud för att köpa biljett. Köper du via nätet ska det gå minst 6 timmar innan laddningen går att plocka upp i bussen (X län), ibland räcker inte det heller. Krångligt också om det bara är en enkelbiljett. Spontanresor osv.

Visst är det skönt ibland när de flesta har sina biljetter och kort klara vid ombordstigning, men samtidigt tycker jag att det ingår som en naturlig del i min yrkesroll att sälja biljetter och kort. Jag skulle tycka det var enormt tråkigt om den biten försvann faktiskt. Jag minns även min tid i SL-trafiken då vi sålde biljetter och stämplade dem (slutade -04) och jag såg inte det som ett bekymmer alls.

(Sedan har jag förstått att man experimenterat med taxor och biljetter som kanske var/är krångligare än på min tid)

/MrH

När du körde för SL hade de 100 % prispåslag för ombordköp. Klart att det inte var några problem då. Varenda kotte inom ett par läns avstånd som någon gång besökte Stockholm hade ju en förköpsremsa i plånboken.

Vid den tiden hade X-trafik ungefär 15 % prispåslag för ombordköp. Vi kan säga så här: jag är inte säker på att jag någonsin såg någon annan ombordstigande än jag själv använda förköp (rabattkort då, reskassa idag).

Idag har X-trafik ett påslag på nästan 100 % för kontantköp ombord i 1 zon, vilket torde innebära att kontantköpen i stort sett är borta. I gengäld är påslaget för kontokortsköp ombord så lågt att jag betvivlar att det är fler som använder reskassan idag än för tio år sedan, så jag antar att varje hållplats tar lika lång tid som förut, med en liten kö av människor som var och en ska lösa en enkelbiljett på krångligast möjliga vis. Som jag brukar säga: I X-län är det en mänsklig rättighet att köpa sin biljett vid ombordstigningen.

sm0rgm

Jag kör buss i SL-trafiken och tycker det vore utmärkt att utöka med möjligheten att betala för sin resa med kort ombord. Naturligtvis med ett prispåslag jämfört med de andra betalsätten (Access och SMS-biljett).

Sedan SMS-biljetten gjordes om så att man först måste registrera sig på sl.se så är det dels besvärligt för tillfälliga besökare att åka buss, dels har man problematiken med resenärer som har ett Accesskort med en periodbiljett som just tagit slut eller en reskassa med för lågt saldo. Om vederbörande i princip inte står utanför ett SL-ombud tar man i praktiken med resenären gratis med uppmaning om att köpa periodkort eller fylla på reskassan vid tunnelbanestation eller ombud för att inte strandsätta resenären. Ofta ska ju resenären vidare med tunnelbanan och då kan de lika gärna fylla på sitt Accesskort där. De åker ju inom samma zon och resultatet är att de möjligen tjänar några minuter resa om de betalar med reskassa.

Att betala med kontokort ska förstås vara ett undantag men jag anser det fullt jämförbart med de kontantbiljetter vi sålde tidigare och dessa såg jag aldrig som ett problem utan som en del av jobbet och som en rimlig service gentemot resenärerna.

buskörare

Citat från: Stefan Helander skrivet 04 juli 2013, 10:31:17 AM
Jag kör buss i SL-trafiken och tycker det vore utmärkt att utöka med möjligheten att betala för sin resa med kort ombord. Naturligtvis med ett prispåslag jämfört med de andra betalsätten (Access och SMS-biljett).

Sedan SMS-biljetten gjordes om så att man först måste registrera sig på sl.se så är det dels besvärligt för tillfälliga besökare att åka buss, dels har man problematiken med resenärer som har ett Accesskort med en periodbiljett som just tagit slut eller en reskassa med för lågt saldo. Om vederbörande i princip inte står utanför ett SL-ombud tar man i praktiken med resenären gratis med uppmaning om att köpa periodkort eller fylla på reskassan vid tunnelbanestation eller ombud för att inte strandsätta resenären. Ofta ska ju resenären vidare med tunnelbanan och då kan de lika gärna fylla på sitt Accesskort där. De åker ju inom samma zon och resultatet är att de möjligen tjänar några minuter resa om de betalar med reskassa.

Att betala med kontokort ska förstås vara ett undantag men jag anser det fullt jämförbart med de kontantbiljetter vi sålde tidigare och dessa såg jag aldrig som ett problem utan som en del av jobbet och som en rimlig service gentemot resenärerna.

Åker inom samma zon? Sen är jag lite fundersam på det där med att dom inte har giltig period/för lågt saldo. Vad säger att de har pengar på sitt betalkort?

Ersa

Citat från: Stefan Helander skrivet 04 juli 2013, 10:31:17 AM
Ofta ska ju resenären vidare med tunnelbanan och då kan de lika gärna fylla på sitt Accesskort där. De åker ju inom samma zon och resultatet är att de möjligen tjänar några minuter resa om de betalar med reskassa.

Alla kör vi olika slags linjer. Av de SL-resenärer jag stundtals kör, är det en minoritet som reser inom en enda zon. Den absoluta majoriteten passerar oftast två zongränser under varje resa.