Huvudmeny

Bullriga B9S

Startat av Calle, 11 juni 2013, 21:15:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

danneh

Personligen tycker jag 8900 är rätt tyst, iaf de som går på Rosa. Tystare än de Solaris som rullar på samma linje.

homer

Citat från: Ted S skrivet 13 juni 2013, 20:15:24 PM
Det ska bli intressant att se (höra) om man kunnat göra något åt ljudnivån i Keolis 6401, som just genomgått en mitt-i-livet-revision hos Volvo. Bussen visas för sin nominella ägare SL i morgon för ett godkännande. Revisionen är att se som en pilot för en möjlig fortsättning av ett antal slitna B9S.

Det låter spännande, vad är de som har gjorts på den?

M

Citat från: Mats Karlsson skrivet 13 juni 2013, 13:42:23 PM
En B5S i laddhybridutförande vore kanske något?!

Skulle ju vara ett intressant projekt.

Johan B

Citat från: danneh skrivet 13 juni 2013, 21:11:19 PM
Personligen tycker jag 8900 är rätt tyst, iaf de som går på Rosa. Tystare än de Solaris som rullar på samma linje.

De är mycket behagligare ljudnivå i dessa med 7-litersmotorn än vad det är i 8900 med 9-litersmotor.

Fredrik Gelin

Citat från: homer skrivet 14 juni 2013, 23:27:34 PM
Det låter spännande, vad är de som har gjorts på den?
Grovt räknat: ny inredning och ny motor samt lite generell uppfräschning.
Bussen ställdes dock av i stort sett omedelbart efter återkomsten från Volvo eftersom den bullrade MER än de B9:or som inte genomgått revisionen.
I just detta fall visade det sig dock att problemet berodde på att Volvo monterat en upphängning till avgassystemet fel i samband med motorbytet och detta håller de på att åtgärda.
Samtliga Keolis B9:or i Stockholm har även försetts med ett "Hush-kit" som skall dämpa bullret invändigt och i viss mån även utvändigt.
Invändigt rör det sig främst om mer isolering runt motorrummet, utvändigt har man försökt dämpa ljudet från den vrålande kylfläkten som är det största bekymret generellt på B9:orna.
//Fredrik

Lars-Håkan_E

Bullrande fläktar brukar ju till stor del bero på eftersatt eller felaktigt underhåll/montering.

Igensatta kylpaket är huvudorsak 1 A och hur ofta spolas dessa generellt ur i SL området :-) Jag vet svaret.... lika ofta som man gör rent filtren i klimatanläggningarna :-)

Sedan är ju B9S en idiotkonstruktion som aldrig borde ha fått sett dagens ljus och absolut inte kommit i massproduktion.

Men så blir det när skrivbordsfolk körde över trafikfolk.

Erling.L

gillar hur lampan för kylvatten skall visa för låg lagom o för hög och består av 2 gängade pinnar som går ner i vattnet o har varsin kabel kopplad till sig
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Calle

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 30 juni 2013, 08:10:14 AM
Grovt räknat: ny inredning och ny motor samt lite generell uppfräschning.
Bussen ställdes dock av i stort sett omedelbart efter återkomsten från Volvo eftersom den bullrade MER än de B9:or som inte genomgått revisionen.
I just detta fall visade det sig dock att problemet berodde på att Volvo monterat en upphängning till avgassystemet fel i samband med motorbytet och detta håller de på att åtgärda.
Samtliga Keolis B9:or i Stockholm har även försetts med ett "Hush-kit" som skall dämpa bullret invändigt och i viss mån även utvändigt.
Invändigt rör det sig främst om mer isolering runt motorrummet, utvändigt har man försökt dämpa ljudet från den vrålande kylfläkten som är det största bekymret generellt på B9:orna.
//Fredrik

Är det inte möjligt på en B9S att ljudisolera motorrummet utvändigt?

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 30 juni 2013, 11:49:38 AM
Bullrande fläktar brukar ju till stor del bero på eftersatt eller felaktigt underhåll/montering.

Igensatta kylpaket är huvudorsak 1 A och hur ofta spolas dessa generellt ur i SL området :-) Jag vet svaret.... lika ofta som man gör rent filtren i klimatanläggningarna :-)

Nja, vissa boggivagnar från Volvo av årsmodellerna 2001 och 2002 (som jag har fått lite väl mycket egen erfarenhet från) kan man noggrant spola och rengöra kylarna två-tre gånger varje månad, men fläkten fortsätter ändå att snurra på maxvarv ute på linjerna. Favoriten är när man monterat en helt spritt ny kylare, men stressfläkten fortsätter överrösta motorn ändå.
Det är ungefär lika roligt som att storstäda dem minutiöst, för att 24 timmar senare se dem helt dammiga invändigt.

Så det kanske inte är så konstigt ändå att Volvo och Säffle är så impopulärt på många håll i landet.

Ersa

Citat från: Calle skrivet 30 juni 2013, 21:49:07 PM
Är det inte möjligt på en B9S att ljudisolera motorrummet utvändigt?

Nja, B9S är ju en gammal konstruktion som lär sluta tillverkas inom kort. Det är svårt att modifiera äldre modeller. För att få det tyst och riktigt bra behövs nog en helt ny konstruktion.

Svemicke

Citat från: Ersa skrivet 01 juli 2013, 00:34:29 AM
Nja, B9S är ju en gammal konstruktion som lär sluta tillverkas inom kort. Det är svårt att modifiera äldre modeller. För att få det tyst och riktigt bra behövs nog en helt ny konstruktion.

Den byggdes väl i försök att få bukt med vinterproblematiken som uppstod med påskjutsleder? Vad skall komma istället? Eller går man tillbaka till påskjutsleder igen?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Ersa

Citat från: Svemicke skrivet 01 juli 2013, 01:12:16 AM
Den byggdes väl i försök att få bukt med vinterproblematiken som uppstod med påskjutsleder? Vad skall komma istället? Eller går man tillbaka till påskjutsleder igen?

Jag tror inte B9S får någon efterföljare. Numera är det väl snart bara SL kvar i hela världen som önskar ledvagnar med lågentré (dvs normalgolv bak) och mittaxeldrift på 10-14 mil långa landsbygdslinjer. Snart får väl till och med SL krypa till korset och anpassa trafikupplägget och linjerna efter de lämpliga bussmodeller som finns. Inte tvärtom, som idag.

Fabriken i Säffle och modellen 8500 som tillverkades där är ju snart historia, och att sporadiskt fortsätta popnita ihop vissa enstaka 8500 i Polen enbart för att kunna leverera några få B9S till SL-operatörerna blir nog rätt dyrt.

Mats Karlsson

Citat från: Ersa skrivet 01 juli 2013, 10:31:26 AM
Jag tror inte B9S får någon efterföljare. Numera är det väl snart bara SL kvar i hela världen som önskar ledvagnar med lågentré (dvs normalgolv bak) och mittaxeldrift på 10-14 mil långa landsbygdslinjer. Snart får väl till och med SL krypa till korset och anpassa trafikupplägget och linjerna efter de lämpliga bussmodeller som finns. Inte tvärtom, som idag.

Fabriken i Säffle och modellen 8500 som tillverkades där är ju snart historia, och att sporadiskt fortsätta popnita ihop vissa enstaka 8500 i Polen enbart för att kunna leverera några få B9S till SL-operatörerna blir nog rätt dyrt.
B9S har levererats i större antal till olika kunder i Sydamerika med andra karosser än Säffle, så det finns nog inga hinder att fortsätta tillverkningen med t.ex. 8900-kaross. Chassikonstruktionen kräver inte just en popnitad kaross.

Mats Karlsson

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 30 juni 2013, 11:49:38 AM

Sedan är ju B9S en idiotkonstruktion som aldrig borde ha fått sett dagens ljus och absolut inte kommit i massproduktion.

Men så blir det när skrivbordsfolk körde över trafikfolk.
Jag vill minnas att det var verkstadsfolk i Säffle som fixade till B9S med van Hools mittmotorbuss som förebild. Alltså knappast någon skrivbordsprodukt. Hade det varit en skrivbordsprodukt hade nog t.ex. viktfördelning m.m. kunnat optimeras bättre.   

Ersa

Citat från: Mats Karlsson skrivet 01 juli 2013, 10:39:54 AM
B9S har levererats i större antal till olika kunder i Sydamerika med andra karosser än Säffle, så det finns nog inga hinder att fortsätta tillverkningen med t.ex. 8900-kaross. Chassikonstruktionen kräver inte just en popnitad kaross.

Men nu är det ju så att de flesta huvudmän skyr konstruktionen med sidmotor och anpassar sig för att få in mer optimala bussar på sina linjer istället. T.ex finns det väl inte en enda B9S för landsbygdstrafik i Uppsala län (SL 677 ej inräknat), Västmanlands län, Örebro län, Blekinge län, Kalmar län samt Skåne län. Och i Södermanland blev de fåtalet B9S man fick in "utkastade" i förtid på okända grunder.
Då är det väl ändå dags även för skrivbordsfolket på SL att inse att även de får lov att sluta kräva ledvagnar på landsbygdens dåliga vägnät. Oavsett om ledvagnarna har bak- eller sidmotor.