Huvudmeny

Bullriga B9S

Startat av Calle, 11 juni 2013, 21:15:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Calle

Obs, detta är ingen kritik. Hur kommer det sig att B9S är så bullrig? Har den varit sådan redan när modellen skapades? Här i Göteborg bullrar de flesta B9S kraftigt, med ytterst få undantag. Går det egentligen att få en B9S att gå tyst?  ???

Ersa

#1
Ja, det har varit så ända sedan modellen kom omkring 2005. Detta beror helt enkelt på att motorn sitter på vänstersidan, och inte under golvet. Först i och med 2011 års modell har Volvo lyckats lite bättre med ljudisoleringen för att få ner ljudet invändigt något, men tysta och bekväma är de verkligen inte.

Det har varit många skriverier om klagomål från boende angående det utvändiga ljudet från Volvo B9S runtom i Sverige. Bl.a från Umeå.

Mikey

Lite OT kanske, men finns det inte bullerrestriktioner för bussar? Hur ligger dessa i så fall till jämfört med en B9S eller OmniLink? Där jag bor kör man exempelvis runt i OmniLink 1 där man till synes har rivit ut all motorrumsisolering och har en stor glipa runt motorhuven, och dom är inte heller roliga att lyssna på. Trots att det är en skogsdunge och 3 huslängor mellan mitt hem och gatan så hör man ändå när de j***a sakerna brölar upp för backen. CN113 förr i tiden hördes däremot inte ett knyst, och det gör inte heller nyare fordon...

Anders Noren

Vrålande motorer är väl en allmän Volvo-egenskap?

Mats Karlsson

9.4-litersmotorn i bl.a. B9S är extra högljudd. I grunden är det väl en Renault-konstruktion där motorblocket inte har byggts för lägsta ljudalstring, något som Volvo annars har jobbat en del med. Första motorn byggd med styvt motorblock var väl 16-litersmotorn som kom ca 1986/87. Nästa objekt var väl den nya 12-litermotorn. När 9.4-litersmotorn kom och även nya 7-litersmotorn så föll väl dessa utanför strategin med styva motorblock eftersom de har utvecklats utanför Volvo.

Calle

Är det då inte möjligt att ljudisolera en B9S på utsidan?

Erling.L

en ljudalstrare sitter ju på taket med ...fläkten o den har ju en förmöga o ligga på ofta
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

yngrot

Glad över att slippa dessa eländiga vagnar.   Det blir ju inte bättre av det inte finns  nån form av lucka och isolering undertill. inte heller  på utsidan vad jag minns
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

igel

Att B9S bussarna när dom kom lät för j-t, kan väl inte ha undgått någon som har hört dem. Det jag skulle säga skiljer deras buller från andra bussar är.
1 de har en turbo som tjuter något fruktansvärt, om man satt på platsen bredvid motorn och slöt ögonen kunde man vid en acceleration tro att bussen stod på verkstad och meken var framme med vinkelkapen.
2 ljudet från retardern var ganska kraftig. en ljum sommarkväll kunde man stå i ett villaområde i Stockholm och höra när en B9S retarderade i en nerförsbacke 300 meter bort.
Men i övrigt var inte skillnaden så stor mot de gamla volvobussarna och de övriga märkena.

I dag har det kommit en ny bullrig buss till Norrort, nämligen Arrivas VDL:er fast deras buller är av ett helt annat slag. Låter mest som en gammal lastbil som föraren kör på en lite för hög växel. Det lågvarviga dieselbullret utanför kan vara ganska påtagligt. Och åker man med kan man ana hur det låter om man åker lastbilsskåp.   

Ersa

9-litersmotorn är ju nästan lika störande högljudd även i Volvo 8900 B9R. Även om det är marginellt bättre pga den mer konventionella konstruktionen  med motorn bak, har det inkommit flera kundklagomål på att Volvo 8900 har en för hög bullernivå invändigt.

Nu ska ju dock både den omdebatterade 9-litersmotorn, samt 7-litersmotorn, ersättas med en 8-litersmotor. Så det ska bli intressant att se om detta kommer att medföra att 8500 B8S blir tystare. Om det nu blir fortsatt tillverkning av denna sidmotorledvagn efter sommaren alltså. Ingen verkar ju veta något om detta, inte ens av Volvofolket på större bussmässor får man ett svar, då de aldrig tycks vilja kännas vid B9S.

Mats Karlsson

Citat från: Calle skrivet 12 juni 2013, 11:21:26 AM
Är det då inte möjligt att ljudisolera en B9S på utsidan?
Det är svårt. Eftersom ljud är tryckvågor, så är det svårt att ta hand om dessa om de blir för starka. Energiinnehållet blir helt enkelt för högt för att kunna dämpas med tunna plåtar eller dylikt. Dessutom kan resonansproblem uppstå, vilka är ännu svårare att komma till rätta med.

Sedan är det väl så att B9S är en Säffle-produkt, dvs en tillsnickrad produkt. Den är alltså inte regelrätt utvecklad från grunden, utan bara tillhöftad. Därför blev det som det blev, något som är svårt att lappa ihop i efterhand.   

M

Skall du åka tyst så dra ner till centralen och invänta lämplig buss på linje 60

Mats Karlsson

Citat från: M skrivet 13 juni 2013, 13:28:30 PM
Skall du åka tyst så dra ner till centralen och invänta lämplig buss på linje 60
En B5S i laddhybridutförande vore kanske något?!

Calle

Man kan säga här i Götet, att vissa B9S låter mer än andra, men vid Marklandsgatan i söndags kom en ny 8900, som saknar isolering under motorrummet - det är tydligen standard på dessa nya. Där kan vi snacka om buller, nu satt jag iofs rätt nära, men ändå.

Som Erling skriver så kommer dessvärre mycket ljud från taket, där kylaren bl.a. sitter, och jag är själv tveksam till, om en B9S går att ljudisolera mer, efter de intressanta inlägg jag läst.  ::)

Ted Selander

Det ska bli intressant att se (höra) om man kunnat göra något åt ljudnivån i Keolis 6401, som just genomgått en mitt-i-livet-revision hos Volvo. Bussen visas för sin nominella ägare SL i morgon för ett godkännande. Revisionen är att se som en pilot för en möjlig fortsättning av ett antal slitna B9S.