En diskussion på jobbet...

Startat av Wetjo, 23 augusti 2012, 06:20:31 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Wetjo

Att "strypa" bussar är till gagn både för miljö och för trafiksäkerhet var alla överens om.

Men...

Är det tillåtet att "strypa" fordonet så att maxhastigheten blir t ex 95 km/h?
100 km/h är ju ett EU-direktiv = tvingande för alla...

Vi kom inte på någon lösning på frågeställningen...

Staffan Sävenfjord

Citat från: Wetjo skrivet 23 augusti 2012, 06:20:31 AM
Att "strypa" bussar är till gagn både för miljö och för trafiksäkerhet var alla överens om.

Men...

Är det tillåtet att "strypa" fordonet så att maxhastigheten blir t ex 95 km/h?
100 km/h är ju ett EU-direktiv = tvingande för alla...

Vi kom inte på någon lösning på frågeställningen...

Nettbuss och väl även Swebus (Express) stryper sina bussar vid 90 km/tim så det måste ju rimligen vara tillåtet. För bussar som bara går i Sverige är det ju heller aldrig tillåtet att köra fortare än 90.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

mil

Bara för ett fordon får gå i 100km/h så måste det ej kunna det. Åkerier etc har rätt att stypra fordonen enligt gällande lag, Många åkerier stryper lastbilar på 80-85 km/h

Wetjo

Att hastigheten är 80 respektive 90 km/h är en sak, men var finns lagstödet i att strypa motorn från 100 km/h.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Wetjo skrivet 23 augusti 2012, 08:55:06 AM
Att hastigheten är 80 respektive 90 km/h är en sak, men var finns lagstödet i att strypa motorn från 100 km/h.

Det finns vad jag vet inget förbud mot att strypa ett fordon så att det går långsammare. I så fall skulle A-traktorer inte få förekomma. Däremot finns det regler om att ett fordon måste klara minst 40 km/tim för att få köras på motorväg (inte heller moped klass 1 får köra på motorväg). Det finns dock inget krav på att man verkligen kör över 40 km/tim även om det i viss mån regleras i trafikförordningen som säger följande: "En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning."

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Ax

Citat från: Wetjo skrivet 23 augusti 2012, 08:55:06 AM
Att hastigheten är 80 respektive 90 km/h är en sak, men var finns lagstödet i att strypa motorn från 100 km/h.

Man kan ju inte ha lagar om allt. Det enda EU-direktivet säger är att en buss får gå maximalt 100km/h inte att den måste gå så fort.
GUB har ju bussar som endast går i 70 och dom nya är strypta till 80.

mil

Citat från: Wetjo skrivet 23 augusti 2012, 08:55:06 AM
Att hastigheten är 80 respektive 90 km/h är en sak, men var finns lagstödet i att strypa motorn från 100 km/h.

Finns inget lagstöd heller att fordon måste gå i 100 då den svsnka hastighets begränsingen gäller och det är 90 km/h för buss dock får fordon framföras långsammare än laglig hastighet. Många styper inte bara för miljön skull utna just för det att många förare slår plattan i botten och därigenom i folks ögon blir busar

Lars-Håkan_E

Däremot finns det stränga krav på bussar som är godkända för att köras i 100 på kontinenten, krav både på acceleration och annat.

Wetjo

Men ett EU-direktiv är tvingande lagstiftning.
De nationella lagarna får inte avvika från det, vad jag vet...
Har någon kraft o ork att kolla vad som gäller.

Karsten

Citat från: Wetjo skrivet 23 augusti 2012, 10:30:30 AM
Men ett EU-direktiv är tvingande lagstiftning.
De nationella lagarna får inte avvika från det, vad jag vet...
Har någon kraft o ork att kolla vad som gäller.

Menar du (eller dina kolleger) alltså att alla bussar måste kunna gå minst i 100 km/h? 

Wetjo

Min kollega menar att bussen ska kunna gå i 100 km/h, men inte fortare.
Nationell lagstiftning (I sverige max 90) gäller vad gäller maxhastighet.


Lars-Håkan_E

Citat från: Wetjo skrivet 23 augusti 2012, 10:51:22 AM
Min kollega menar att bussen ska kunna gå i 100 km/h, men inte fortare.
Nationell lagstiftning (I sverige max 90) gäller vad gäller maxhastighet.

För att få Tempo 100 märket och en del andra lokala märken gäller just detta men inte annars.

Det är alltså inte olagligt att tätortsbussar bara är växlade för typ 70 km/h, det bestämmelsen avser är att bussen inte ska kunna köras fortare än 100 km/h

JDS

Din kollega försöker väl bara att argumentera för att försöka få verkstadspersonalen att ändra inställningen...

Fråga din kollega VEM han anser att det är som bryter mot VILKEN regel?

Fordonsägaren?
Tillverkaren?
Lagstiftaren?

Och på VILKET SÄTT?

Får fordonsägare inte ställa ned fartbegränsningen på sitt fordon?
Är det förbjudet att tillverka fordon med fartbegränsare som kan ställas in på mindre än 100 km/h?
Eller innehåller det svenska regelverket någon EU-regelvidrig föreskrift om att bussar SKALL spärras vid en lägre hastighet än 100 km/h?


Omnilasse

Det är väl egentligen två saker. En är ju vad maxhastigheten är för fordonen i respektive land. Den andra att EU också har krav på att bussar och lastbilar skall ha hastighetsbegränsade anordningar på max 100 km/h.

Det har funnits fall i EU som tagits upp, där den nationella lagstiftningen ställt högre krav och därmed diskriminierat fordon/åkerier från andra länder som haft 100 som gräns. Att göra på så sätt är förstås i strid emot EU-direktivet. Det finns dock inget som hindrar den lokala åkaren/bussbolaget att självmant välja en lägre hastighetsgräns för sina fordon. Då är det givetvis en annan sak och inget som EU lägger sig i. 

MrH

Lte O.T kanske men i början på sommaren pratades det i media om att Regeringen föreslagit en lagändring inom kort, så att det ska vara tillåtet för bussar att köra 100 km/tim i Sverige (givetvis där hastighetsgränsen är just 100 eller mer). Detta för att underlätta för t.ex expressbusstrafiken. Fast detta hade ju inte så mycket med grundfrågan om lagstöd eller inte för strypning.

/MrH