Huvudmeny

Keolis Hisingen

Startat av Brollan, 02 augusti 2012, 18:02:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Räcker med MAN

//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

bisquit

Vore trevligt om det blev lite mer Volvo eller Mercedes!

Brollan

Vet nån hur många bussar som ska rulla på Svart Express och hur de är fördelade mellan Sandarna och Leja?

Jonas Gustafsson

Citat från: Ted S skrivet 25 september 2012, 23:02:11 PM
Keolis beställer 111 bussar för egen trafik, det blir inom kort officiellt vilka fabrikat och typer. Det blir i alla fall två olika leverantörer med varsin bränsletyp. En av leverantörerna är ny för Keolis i Göteborg.

Fortfarande inte officiellt?
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Ted Selander

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 08 oktober 2012, 23:59:55 PM
Fortfarande inte officiellt?
//Jonas G
Jag är inte säker, har inte varit i landet på ett par dagar, och "allt kan hända". MAN utgör i alla fall lejonparten av bussarna, led + boggi, och garaget blir i Grimbo.

Knallhatt

Keolis har av MAN köpt 59 ledbussar samt 27 boggibussar. Dessa bussar kommer att drivas med gas.
Även Volvo kommer leverera bussar till trafikstarten 2013. Det blir 29 stycken hybridbussar som drivs med el och RME (rapsolja).


Rikard

Enligt Lea (facket) så e det inte helt klart ännu. Bussarna e inte godkända ännu. Så e preliminärt enligt Lea ännu och den som skrev meddelande fick ett påpekande om det.
Rikard.

Knallhatt

#22
Godkända?????


Gas och hybrider till Keolis i Göteborg
Volvo har sålt 29 hybridbussar av modell 7900 Hybrid till Keolis för trafik på Hisingen i Göteborg.
Keolis Sverige har köpt in 84 gasbussar från MAN och 29 hybridbussar från Volvo. Ordern innebär att antalet hybridbussar i trafik i Sverige i det närmaste fördubblas i ett slag.

http://www.busstidningen.se/2012/10/11/gas-och-hybrider-till-keolis-i-goteborg/

Ted Selander

Jovisst är det klart. Det Rikard refererar till handlar om den vidare specningen. Här brukar förarplatsens utformning utgöra en diskussionspunkt, och här är inte lösningen helt klar ännu.

Knallhatt

CitatEnligt Lea (facket) så e det inte helt klart ännu. Bussarna e inte godkända ännu. Så e preliminärt enligt Lea ännu och den som skrev meddelande fick ett påpekande om det.
Rikard.


Kontraktet är ju klart så då är ju inköpet klart. Eller har man skrivit ett preliminärt kontrakt?

Jonas Gustafsson

Hur ska 113 bussar rymmas på Grimbo?
Antar att Keolis fortfarande förhandlar om ytterligare depåyta.
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Rikard

Citat från: Knallhatt skrivet 11 oktober 2012, 10:39:23 AM

Kontraktet är ju klart så då är ju inköpet klart. Eller har man skrivit ett preliminärt kontrakt?

jag bara skrev vad Lea sa till mig igår så kan inte svara på det. Jaja löser sig säkert med tiden o de skall bygga ut Grimbo så att alla bussarna får plats tydligen.
Rikard

Carl Eric

Detta är väl Keolis första hybrid bussar i Sverige?
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Ted Selander

Ja, Keolis olika föregångare i Stockholm har dock provat ett och annat i hybridväg i samarbete med eller som en del av SL. Det borde finnas material till en liten skrift.

Erling.L

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 11 oktober 2012, 12:33:05 PM
Hur ska 113 bussar rymmas på Grimbo?
Antar att Keolis fortfarande förhandlar om ytterligare depåyta.
//Jonas G

Man skall ta över strömmas del lät det som mötet jag var på men även åt andra hållet Ställnings firma eller va det nu är
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus